JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yrkessjåfører:

Utenlandske sjåfører dropper Norge – NHO vil ha høyere lønn

Kraftig lønnsvekst i Øst-Europa får mange sjåfører til å droppe jobb i Norge. Det bidrar til sjåførmangel. Nå vil NHO ha lønnen opp.
Illustrasjonsfoto: Lønningene til lastebilsjåfører har økt i Øst-Europa.

Illustrasjonsfoto: Lønningene til lastebilsjåfører har økt i Øst-Europa.

Roy Ervin Solstad

– Lønningene må opp for å rekruttere flere til sjåføryrket, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO-foreningen NHO Logistikk og Transport (NHO LT) til Aftenposten.

Sjåfører av trailere og lastebiler i Norge har en snittlønn på 470.000 kroner i året. Kjensli sier situasjonen er i ferd med å bli kritisk.

– Det er for få sjåfører. Dette kommer bare til å bli verre hvis vi ikke gjør noe, sier han.

– Lønnsnivået i Polen og de tre baltiske landene er nå blitt så bra at sjåførene heller jobber hjemme, der de kan ha et normalt familieliv, sier Kjensli.

Avsløring: Selskapet trengte billig frakt: Etablerte firma som nå er mistenkt for å stjele lønn fra ansatte

Tall fra den økonomiske samarbeidsorganisasjonene OECD etterlater ikke tvil. Reallønnsveksten i de tre baltiske landene var rundt 40 prosent fra 2015 til 2020. I Polen var den rundt 25 prosent. I Norge var den 1,6 prosent samme femårsperiode. Dermed har de andre landene halt kraftig inn på Norge på bare fem år.

Rørsla transport

Annonse
Annonse