Yrkessjåfører:
Utenlandske sjåfører dropper Norge – NHO vil ha høyere lønn
Kraftig lønnsvekst i Øst-Europa får mange sjåfører til å droppe jobb i Norge. Det bidrar til sjåførmangel. Nå vil NHO ha lønnen opp.
Illustrasjonsfoto: Lønningene til lastebilsjåfører har økt i Øst-Europa.
Roy Ervin Solstad
– Lønningene må opp for å rekruttere flere til sjåføryrket, sier administrerende direktør Are Kjensli i NHO-foreningen NHO Logistikk og Transport (NHO LT) til Aftenposten.
Sjåfører av trailere og lastebiler i Norge har en snittlønn på 470.000 kroner i året. Kjensli sier situasjonen er i ferd med å bli kritisk.
– Det er for få sjåfører. Dette kommer bare til å bli verre hvis vi ikke gjør noe, sier han.
– Lønnsnivået i Polen og de tre baltiske landene er nå blitt så bra at sjåførene heller jobber hjemme, der de kan ha et normalt familieliv, sier Kjensli.
Avsløring: Selskapet trengte billig frakt: Etablerte firma som nå er mistenkt for å stjele lønn fra ansatte
Tall fra den økonomiske samarbeidsorganisasjonene OECD etterlater ikke tvil. Reallønnsveksten i de tre baltiske landene var rundt 40 prosent fra 2015 til 2020. I Polen var den rundt 25 prosent. I Norge var den 1,6 prosent samme femårsperiode. Dermed har de andre landene halt kraftig inn på Norge på bare fem år.
Rørsla transport