Logistikkselskapet NTG mottok post på vegne av Rimell Transport ved sin kontoradresse på Jessheim. Til myndighetene hadde bedriften oppgitt at de hadde base i Nord-Troms. Nå er Rimell Transport politianmeldt. Oppdragsgiveren kan stå for tur.
Stein Inge Stølen
Nordic Transport Group (NTG) gikk langt i jakten på lavpristransport:
Selskapet trengte billig frakt: Etablerte firma som nå er mistenkt for å stjele lønn fra ansatte
Rimell Transport er politianmeldt for en rekke alvorlige forhold. FriFagbevegelse kan avsløre at oppdragsgiveren NTG hadde opptil flere fingre med i spillet ved både etablering og drift av selskapet.
– Vi har verken eid eller drevet Rimell Transport AS, men vi har vært en av selskapets kunder. Vi ga selskapet enkelte lån og konstaterer dessverre at det nå har gått konkurs, forteller pressesjef Mathias Jensen-Vinstrup i Nordic Transport Group (NTG) til FriFagbevegelse.
Den danske logistikkgruppen har blitt forelagt dokumentasjon som viser både økonomiske og administrative koblinger mellom Rimell Transport og deres eget selskap NTG East AB. Selv om Jensen-Vinstrup avviser at de har hatt en hånd på rattet i transportbedriften, viser informasjonen som FriFagbevegelse sitter på et annet bilde.
Har tappet selskapet for millioner
Rimell Transport ble etablert i 2018 med estlenderen Meelis Liiv som daglig leder. Bedriften omsatte i 2020 for 27 millioner kroner og hadde rundt 30 ansatte, hvorav de fleste var sjåfører med opprinnelse i Baltikum.
Etter å ha blitt forelagt en nedslående tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet, slo bedriften seg konkurs med virkning fra 6. september. I oktober ble Rimell Transport politianmeldt av Skatteetaten og Statens vegvesen for en rekke brudd som etatene definerer som svært alvorlige.
Bakmennene er mistenkt av Arbeidstilsynet for å ha drevet organisert underbetaling ved hjelp av timelistesvindel. Det er registrert titalls millioner kroner i udokumenterte overføringer til bedrifter i Estland, hvorfra myndighetene også mener virksomheten egentlig ble drevet. I tillegg er de anmeldt for blant annet skatteunndragelse, med bakgrunn i at foretaksadressen var oppgitt å være i Nord-Troms. På den måten fikk de redusert arbeidsgiveravgiften fra 14,1 prosent til null.
Bakmennene i Rimell Transport oppga til offentlige myndigheter at foretaket hadde base i en av disse leilighetene i Skibotn i Indre Troms. Tilsynsetatene mener dette ble gjort for å unndra arbeidsgiveravgift.
Tipser
Pengestøtte til løyver og lastebilleie
Flere av koblingene mellom Rimell Transport og NTG kan leses ut fra detaljer i konkursboets innberetning, som ble lagt fram ved skiftesamlingen i Nord-Troms og Senja tingrett 21. oktober. Daglig leder i Rimell Transport, Meelis Liiv, skal ha oppgitt til bostyrer at transportselskapet i utgangspunktet ble etablert spesifikt for å utføre oppdrag for NTG. Videre fremgår det at NTG lånte selskapet penger til sikkerhet for 20 transportløyver og til forskuddsleie for ti lastebiler som ble leaset av Mercedes.
Utdrag fra bostyrers innberetning, som ble lagt frem i skiftesamlingen i Nord-Troms og Senja tingrett 21. oktober. Her stilles det spørsmål ved hvem som egentlig har drevet selskapet: Rimell Transport, eller NTG?
Faksimile
Fikk løyvene sendt til NTG-ansatt
FriFagbevegelse har videre fått innsyn i brevutvekslingen mellom Statens vegvesen og Rimell Transport, som foregikk i forbindelse med løyvesøknadsprosessen i forkant av etableringen våren 2018. Her fremgår det at en ansatt i NTG sto for en vesentlig del av korrespondansen med nasjonal løyvemyndighet. Det ble sendt løyver fra Statens vegvesen til Rimell Transport ved to separate tilfeller, først da den opprinnelige løyvesøknaden ble innvilget, samt året etter da selskapet søkte om kopier av flere løyver.
Selskapets forretningsadresse i Indre Troms sto imidlertid ikke i mottakerfeltet. I stedet ble dokumentene ved begge anledninger sendt til den NTG-ansattes privatadresse på Årnes, en knapp times kjøring fra Oslo.
En ansatt i NTG mottok løyvene på vegne av Rimell Transport. Disse ble adressert til hans privatadresse på Årnes ved to separate anledninger i 2018 og 2019. Statens vegvesen ble ledet til å tro at bedriften var etablert i Skibotn i Nord-Troms.
Stein Inge Stølen
Hadde Rimell Transport på postkassen
Koblingene stopper heller ikke der: FriFagbevegelse kjenner til at den samme personen i NTG fikk i stand et leieforhold ved en annen bolig i Nes kommune, hvor de østeuropeiske sjåførene kunne overnatte når de ikke utførte transportoppdrag. Lastebilene ble parkert på en leid tomt på Berger industriområde på Skedsmokorset. Også dette leieforholdet har FriFagbevegelse fått bekreftet at NTG sto bak.
Når FriFagbevegelse på et tidspunkt besøker NTGs kontoradresse i Elektrovegen på Jessheim, finner redaksjonen en postkasse hvor det står både «NTG East» og «Rimell Transport».
Avsløring: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier
Her er ett av bevisene på at NTG var langt mer enn en oppdragsgiver for Rimell Transport.
Stein Inge Stølen
Kan være straffbart med ubetinget fengsel
Siden de mottok både løyvedokumenter og post på vegne av transportbedriften, i tillegg til å skaffe fasiliteter til drift på Østlandet, må NTG nødvendigvis ha kjent til at transportbedriften ikke hadde en reell tilknytning til den offisielle foretaksadressen i Indre Troms.
NTG-ansatte har mottatt offentlige dokumenter på vegne av Rimell Transport fra Statens vegvesen under eget navn, til adresser som selskapet aldri har vært tilknyttet. Det tyder på at det også har blitt oppgitt uriktige opplysninger i korrespondansen.
– Det å bidra til å opprette et transportselskap fordi man trenger transporttjenester, er ikke ulovlig i seg selv. Det som ikke er lov, er å oppgi uriktig informasjon til offentlig myndighet. Dersom det viser seg at daglig leder ikke er den som reelt sett har drevet selskapet, er det straffbart med ubetinget fengsel, forteller Christian Eckhoff, politiadvokat ved Øst Politidistrikt.
Denne skaper debatt: Transportselskap drev organisert lønnstyveri fra sjåfører, men norsk sjømatgigant ville bruke dem likevel
Politiadvokat Christian Eckhoff ved Øst Politidistrikt har useriøse oppdragsgivere i kikkerten.
Stein Inge Stølen
Brukte Rimell Transports lastebil til promotering
I borapporten som ble fremlagt i forbindelse med konkursen finner man flere knytninger mellom Rimell Transport og to estiske selskaper, hvorav det ene heter AKA System OÜ. Et Google-søk får frem et bilde som bedriften selv har lagt ut på nettet. Det viser en hvit lastebil med «AKA System»-logo. Skiltene er ikke estiske, men norske. En kryssjekk mot bilder FriFagbevegelse har av Rimell Transports kjøretøypark gir et treff. Et søk på skiltnummeret mot Statens vegvesens database bekrefter at lastebilen egentlig er registrert på Rimell Transport. På AKA System-bildet er Rimell-logoen digitalt fjernet og erstattet med ny dekor.
Det er svært tette koblinger mellom Rimell Transport og det estiske selskapet AKA System. Ved ett tilfelle har de brukt samme lastebil til firmaprofilering. Ifølge Skatteetaten er det tette økonomiske koblinger mellom Rimell Transport, AKA System og NTG.
Stein Inge Stølen
Stiller spørsmål ved hvem som egentlig drev selskapet
Videre i rapporten opplyses det om en transportavtale inngått mellom NTG East AB, Rimell Transport og AKA System OÜ med virkning fra juli 2020. Bostyrer Jan Halstein Haugnes bemerker at det er en nær økonomisk kobling mellom de tre selskapene. Verken NTG eller AKA System har besvart advokatens henvendelser knyttet til dette avtaleverket.
«Den tette økonomiske koblingen mellom Meelis Liiv, AKA og NTG East gjør at det kan stilles spørsmål ved hvem som i realiteten har kontrollert driften av selskapet», skriver han.
Det vises også til en kontrollrapport med tilhørende politianmeldelse fra Skatteetaten. Der fremgår det at selskapet ikke bare har drevet virksomheten fra falske adresser, men at det også har blitt systematisk tappet for verdier gjennom udokumenterte faktureringer. Selve konkursen trekkes derfor også i tvil, siden den svake økonomiske situasjonen kom som en direkte konsekvens av faktureringer av millionsummer til nærliggende selskaper i Estland, rett etter at de mottok Arbeidstilsynets tilsynsrapport.
I bostyrers innberetning fremgår det at Skatteetaten har funnet 12,5 millioner kroner i udokumenterte faktureringer mellom Rimell Transport og estiske selskaper med tett økonomisk tilknytning til NTG. Det antas at selskapet har blitt systematisk tappet for verdier.
Stein Inge Stølen
Vil ikke gi ytterligere kommentarer
Myndighetene har lenge hatt useriøse oppdragsgivere i kikkerten. Politiadvokat Christian Eckhoff i Øst Politidistrikt tror dette bare vil fortsette i tiden som kommer.
– Det er de som kjøper tjenestene som gjør at de tjenestene fortsetter å bli tilbudt. Det gjelder innen all form for svart arbeid og ulovlig arbeidskraft.
NTG-gruppen er ifølge Google Finance verdt over 16 milliarder kroner. I samme tidsrom som Rimell Transport har operert i Norge, har NTGs aksjeverdi mangedoblet seg, fra rundt 100 danske kroner per aksje høsten 2020 til over 500 kroner i dag.
Mye lest: Tidligere ansatt i Statens vegvesen varsler om juks: – Det er alltid sjåføren som får skylda
FriFagbevegelse har bedt NTG om ytterligere kommentarer knyttet til dokumentasjonen de har blitt forelagt. Logistikkfirmaet ønsker imidlertid ikke å oppgi noen flere detaljer om sin relasjon til Rimell Transport.
– Siden vi er part i konkursbehandlingen kan vi ikke gi ytterligere kommentarer på dette tidspunktet, oppgir Mathias Jensen-Vinstrup i Nordic Transport Group (NTG).
FriFagbevegelse har også kontaktet daglig leder i Rimell Transport, Meelis Liiv, og den ikke-navngitte medarbeideren i NTG med tilbud om tilsvar i forbindelse med denne saken. Begge har takket nei.
Mest lest
GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.
Ole Palmstrøm
Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent
– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.
Jan Erik Østlie
Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa
Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.
Arne Ristesund
Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn
KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.
Espen Sand
Kleskjede tilbyr seks timer i uka: – Jeg har slåss for å øke kontraktene, men kom ofte i en kjip situasjon
– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.
CRYSTALWEED cannabis/Unslpash
– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus
STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.
Jan-Erik Østlie
Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte
BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.
Ole Palmstrøm
– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet
Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.
Jan-Erik Østlie
Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene
Kommentar
Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.
Brian Cliff Olguin
«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»
Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.
Jan-Erik Østlie
Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen
Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart. Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.
Privat
Lærerstreiken trappes opp fra neste uke
Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.
Bjørn A. Grimstad
Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp
Debatt
LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.
Sissel M. Rasmussen
«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn
SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.
Nina Hanssen
Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik
Colourbox
Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene
SAS
Tormod Ytrehus
Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen
Lufthansa
Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året
Matvareprisen skyter i været.
Heiko Junge / NTB
Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå
Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.
Hanna Skotheim
Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol
Debatt
Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.
Leif Martin Kirknes