JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Logistikkselskapet NTG mottok post på vegne av Rimell Transport ved sin kontoradresse på Jessheim. Til myndighetene hadde bedriften oppgitt at de hadde base i Nord-Troms. Nå er Rimell Transport politianmeldt. Oppdragsgiveren kan stå for tur.

Logistikkselskapet NTG mottok post på vegne av Rimell Transport ved sin kontoradresse på Jessheim. Til myndighetene hadde bedriften oppgitt at de hadde base i Nord-Troms. Nå er Rimell Transport politianmeldt. Oppdragsgiveren kan stå for tur.

Stein Inge Stølen

Nordic Transport Group (NTG) gikk langt i jakten på lavpristransport:

Selskapet trengte billig frakt: Etablerte firma som nå er mistenkt for å stjele lønn fra ansatte

Rimell Transport er politianmeldt for en rekke alvorlige forhold. FriFagbevegelse kan avsløre at oppdragsgiveren NTG hadde opptil flere fingre med i spillet ved både etablering og drift av selskapet.


02.11.2021
07:00
03.12.2021 08:32

– Vi har verken eid eller drevet Rimell Transport AS, men vi har vært en av selskapets kunder. Vi ga selskapet enkelte lån og konstaterer dessverre at det nå har gått konkurs, forteller pressesjef Mathias Jensen-Vinstrup i Nordic Transport Group (NTG) til FriFagbevegelse.

Den danske logistikkgruppen har blitt forelagt dokumentasjon som viser både økonomiske og administrative koblinger mellom Rimell Transport og deres eget selskap NTG East AB. Selv om Jensen-Vinstrup avviser at de har hatt en hånd på rattet i transportbedriften, viser informasjonen som FriFagbevegelse sitter på et annet bilde.

Har tappet selskapet for millioner

Rimell Transport ble etablert i 2018 med estlenderen Meelis Liiv som daglig leder. Bedriften omsatte i 2020 for 27 millioner kroner og hadde rundt 30 ansatte, hvorav de fleste var sjåfører med opprinnelse i Baltikum.

Etter å ha blitt forelagt en nedslående tilsynsrapport fra Arbeidstilsynet, slo bedriften seg konkurs med virkning fra 6. september. I oktober ble Rimell Transport politianmeldt av Skatteetaten og Statens vegvesen for en rekke brudd som etatene definerer som svært alvorlige.

Bakmennene er mistenkt av Arbeidstilsynet for å ha drevet organisert underbetaling ved hjelp av timelistesvindel. Det er registrert titalls millioner kroner i udokumenterte overføringer til bedrifter i Estland, hvorfra myndighetene også mener virksomheten egentlig ble drevet. I tillegg er de anmeldt for blant annet skatteunndragelse, med bakgrunn i at foretaksadressen var oppgitt å være i Nord-Troms. På den måten fikk de redusert arbeidsgiveravgiften fra 14,1 prosent til null.

Bakmennene i Rimell Transport oppga til offentlige myndigheter at foretaket hadde base i en av disse leilighetene i Skibotn i Indre Troms. Tilsynsetatene mener dette ble gjort for å unndra arbeidsgiveravgift.

Bakmennene i Rimell Transport oppga til offentlige myndigheter at foretaket hadde base i en av disse leilighetene i Skibotn i Indre Troms. Tilsynsetatene mener dette ble gjort for å unndra arbeidsgiveravgift.

Tipser

Pengestøtte til løyver og lastebilleie

Flere av koblingene mellom Rimell Transport og NTG kan leses ut fra detaljer i konkursboets innberetning, som ble lagt fram ved skiftesamlingen i Nord-Troms og Senja tingrett 21. oktober. Daglig leder i Rimell Transport, Meelis Liiv, skal ha oppgitt til bostyrer at transportselskapet i utgangspunktet ble etablert spesifikt for å utføre oppdrag for NTG. Videre fremgår det at NTG lånte selskapet penger til sikkerhet for 20 transportløyver og til forskuddsleie for ti lastebiler som ble leaset av Mercedes.

Utdrag fra bostyrers innberetning, som ble lagt frem i skiftesamlingen i Nord-Troms og Senja tingrett 21. oktober. Her stilles det spørsmål ved hvem som egentlig har drevet selskapet: Rimell Transport, eller NTG?

Utdrag fra bostyrers innberetning, som ble lagt frem i skiftesamlingen i Nord-Troms og Senja tingrett 21. oktober. Her stilles det spørsmål ved hvem som egentlig har drevet selskapet: Rimell Transport, eller NTG?

Faksimile

Fikk løyvene sendt til NTG-ansatt

FriFagbevegelse har videre fått innsyn i brevutvekslingen mellom Statens vegvesen og Rimell Transport, som foregikk i forbindelse med løyvesøknadsprosessen i forkant av etableringen våren 2018. Her fremgår det at en ansatt i NTG sto for en vesentlig del av korrespondansen med nasjonal løyvemyndighet. Det ble sendt løyver fra Statens vegvesen til Rimell Transport ved to separate tilfeller, først da den opprinnelige løyvesøknaden ble innvilget, samt året etter da selskapet søkte om kopier av flere løyver.

Selskapets forretningsadresse i Indre Troms sto imidlertid ikke i mottakerfeltet. I stedet ble dokumentene ved begge anledninger sendt til den NTG-ansattes privatadresse på Årnes, en knapp times kjøring fra Oslo.

Aktuelt: Postnord sa de kuttet alle bånd til Vlantana etter lønnstyveri-skandalen. Likevel fikk selskapet nye oppdrag

En ansatt i NTG mottok løyvene på vegne av Rimell Transport. Disse ble adressert til hans privatadresse på Årnes ved to separate anledninger i 2018 og 2019. Statens vegvesen ble ledet til å tro at bedriften var etablert i Skibotn i Nord-Troms.

En ansatt i NTG mottok løyvene på vegne av Rimell Transport. Disse ble adressert til hans privatadresse på Årnes ved to separate anledninger i 2018 og 2019. Statens vegvesen ble ledet til å tro at bedriften var etablert i Skibotn i Nord-Troms.

Stein Inge Stølen

Hadde Rimell Transport på postkassen

Koblingene stopper heller ikke der: FriFagbevegelse kjenner til at den samme personen i NTG fikk i stand et leieforhold ved en annen bolig i Nes kommune, hvor de østeuropeiske sjåførene kunne overnatte når de ikke utførte transportoppdrag. Lastebilene ble parkert på en leid tomt på Berger industriområde på Skedsmokorset. Også dette leieforholdet har FriFagbevegelse fått bekreftet at NTG sto bak.

Når FriFagbevegelse på et tidspunkt besøker NTGs kontoradresse i Elektrovegen på Jessheim, finner redaksjonen en postkasse hvor det står både «NTG East» og «Rimell Transport».

Avsløring: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Her er ett av bevisene på at NTG var langt mer enn en oppdragsgiver for Rimell Transport.

Her er ett av bevisene på at NTG var langt mer enn en oppdragsgiver for Rimell Transport.

Stein Inge Stølen

Kan være straffbart med ubetinget fengsel

Siden de mottok både løyvedokumenter og post på vegne av transportbedriften, i tillegg til å skaffe fasiliteter til drift på Østlandet, må NTG nødvendigvis ha kjent til at transportbedriften ikke hadde en reell tilknytning til den offisielle foretaksadressen i Indre Troms.

NTG-ansatte har mottatt offentlige dokumenter på vegne av Rimell Transport fra Statens vegvesen under eget navn, til adresser som selskapet aldri har vært tilknyttet. Det tyder på at det også har blitt oppgitt uriktige opplysninger i korrespondansen.

– Det å bidra til å opprette et transportselskap fordi man trenger transporttjenester, er ikke ulovlig i seg selv. Det som ikke er lov, er å oppgi uriktig informasjon til offentlig myndighet. Dersom det viser seg at daglig leder ikke er den som reelt sett har drevet selskapet, er det straffbart med ubetinget fengsel, forteller Christian Eckhoff, politiadvokat ved Øst Politidistrikt.

Denne skaper debatt: Transportselskap drev organisert lønnstyveri fra sjåfører, men norsk sjømatgigant ville bruke dem likevel

Politiadvokat Christian Eckhoff ved Øst Politidistrikt har useriøse oppdragsgivere i kikkerten.

Politiadvokat Christian Eckhoff ved Øst Politidistrikt har useriøse oppdragsgivere i kikkerten.

Stein Inge Stølen

Brukte Rimell Transports lastebil til promotering

I borapporten som ble fremlagt i forbindelse med konkursen finner man flere knytninger mellom Rimell Transport og to estiske selskaper, hvorav det ene heter AKA System OÜ. Et Google-søk får frem et bilde som bedriften selv har lagt ut på nettet. Det viser en hvit lastebil med «AKA System»-logo. Skiltene er ikke estiske, men norske. En kryssjekk mot bilder FriFagbevegelse har av Rimell Transports kjøretøypark gir et treff. Et søk på skiltnummeret mot Statens vegvesens database bekrefter at lastebilen egentlig er registrert på Rimell Transport. På AKA System-bildet er Rimell-logoen digitalt fjernet og erstattet med ny dekor.

Det er svært tette koblinger mellom Rimell Transport og det estiske selskapet AKA System. Ved ett tilfelle har de brukt samme lastebil til firmaprofilering. Ifølge Skatteetaten er det tette økonomiske koblinger mellom Rimell Transport, AKA System og NTG.

Det er svært tette koblinger mellom Rimell Transport og det estiske selskapet AKA System. Ved ett tilfelle har de brukt samme lastebil til firmaprofilering. Ifølge Skatteetaten er det tette økonomiske koblinger mellom Rimell Transport, AKA System og NTG.

Stein Inge Stølen

Stiller spørsmål ved hvem som egentlig drev selskapet

Videre i rapporten opplyses det om en transportavtale inngått mellom NTG East AB, Rimell Transport og AKA System OÜ med virkning fra juli 2020. Bostyrer Jan Halstein Haugnes bemerker at det er en nær økonomisk kobling mellom de tre selskapene. Verken NTG eller AKA System har besvart advokatens henvendelser knyttet til dette avtaleverket.

«Den tette økonomiske koblingen mellom Meelis Liiv, AKA og NTG East gjør at det kan stilles spørsmål ved hvem som i realiteten har kontrollert driften av selskapet», skriver han.

Det vises også til en kontrollrapport med tilhørende politianmeldelse fra Skatteetaten. Der fremgår det at selskapet ikke bare har drevet virksomheten fra falske adresser, men at det også har blitt systematisk tappet for verdier gjennom udokumenterte faktureringer. Selve konkursen trekkes derfor også i tvil, siden den svake økonomiske situasjonen kom som en direkte konsekvens av faktureringer av millionsummer til nærliggende selskaper i Estland, rett etter at de mottok Arbeidstilsynets tilsynsrapport.

I bostyrers innberetning fremgår det at Skatteetaten har funnet 12,5 millioner kroner i udokumenterte faktureringer mellom Rimell Transport og estiske selskaper med tett økonomisk tilknytning til NTG. Det antas at selskapet har blitt systematisk tappet for verdier.

I bostyrers innberetning fremgår det at Skatteetaten har funnet 12,5 millioner kroner i udokumenterte faktureringer mellom Rimell Transport og estiske selskaper med tett økonomisk tilknytning til NTG. Det antas at selskapet har blitt systematisk tappet for verdier.

Stein Inge Stølen

Mye delt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

Vil ikke gi ytterligere kommentarer

Myndighetene har lenge hatt useriøse oppdragsgivere i kikkerten. Politiadvokat Christian Eckhoff i Øst Politidistrikt tror dette bare vil fortsette i tiden som kommer.

– Det er de som kjøper tjenestene som gjør at de tjenestene fortsetter å bli tilbudt. Det gjelder innen all form for svart arbeid og ulovlig arbeidskraft.

NTG-gruppen er ifølge Google Finance verdt over 16 milliarder kroner. I samme tidsrom som Rimell Transport har operert i Norge, har NTGs aksjeverdi mangedoblet seg, fra rundt 100 danske kroner per aksje høsten 2020 til over 500 kroner i dag.

Mye lest: Tidligere ansatt i Statens vegvesen varsler om juks: – Det er alltid sjåføren som får skylda

FriFagbevegelse har bedt NTG om ytterligere kommentarer knyttet til dokumentasjonen de har blitt forelagt. Logistikkfirmaet ønsker imidlertid ikke å oppgi noen flere detaljer om sin relasjon til Rimell Transport.

– Siden vi er part i konkursbehandlingen kan vi ikke gi ytterligere kommentarer på dette tidspunktet, oppgir Mathias Jensen-Vinstrup i Nordic Transport Group (NTG).

FriFagbevegelse har også kontaktet daglig leder i Rimell Transport, Meelis Liiv, og den ikke-navngitte medarbeideren i NTG med tilbud om tilsvar i forbindelse med denne saken. Begge har takket nei.

02.11.2021
07:00
03.12.2021 08:32



Mest lest

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.

Jan-Erik Østlie

Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.

Simen Aker Grimsrud

Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet

Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.

Jørn Eggum fra forbundsledelsen, Kine Asper Vistnes fra forbundsledelsen, Bjørn Sigurd Svingen fra forbundsstyret, Rune Eriksson fra Aibel, Finn Madsen fra Aker Stord, Richard Storevik fra forbundsstyret, Mariann Rustad fra Interfil/representantskapet og Jens Hermansson fra Kaefer Energy er åtte av de 17 som utgjør forhandlingsdelegasjonen.

Lønna di skal opp – disse forhandler

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.

Privat

Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn

Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.

Naemy Trandum Aasen mener LO har godtatt et pensjonsforlik, uten at LO-medlemmene har fått si hva de mener.

Jan-Erik Østlie

Renholder om ny pensjon: – At vi må jobbe lenger, er ingen gladsak

Erlend Angelo

Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.

Privat

På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).

NTB

61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt

Kommentar

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks

Kommentar

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.

Tormod Ytrehus

Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.

Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.

Jan-Erik Østlie

LO innrømmer: Vi bommet på sakene

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

Brian Cliff Olguin

NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna


Flere saker