JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nok et transportselskap tatt for organisert lønnstyveri:

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Mens Vlantana Norge-saken fortsatt etterforskes av politiet, har kontrolletatene nå avdekket enda et tilfelle av organisert lønnstyveri i et norsk transportselskap: Rimell Transport. Bakmennene kan ha stjålet millioner fra sjåførene.
Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

stein.inge.stolen@lomedia.no

– Bruddene som er avdekket, synes i hovedsak gjennomgående og organisert av foretaket. Det videre arbeidet må avdekke omfanget av dette, forteller konstituert leder i Statens vegvesens krimgruppe, Per Herman Pedersen.

Den 18. februar 2021 troppet Arbeidstilsynet, Statens vegvesen og Skatteetaten opp til en tverretatlig aksjon mot Rimell Transport, initiert av Vegvesenets krimgruppe. Der fant de en rekke uregelmessigheter, som dannet grunnlaget for en omfattende tilsynsprosess.

– Vi avdekket mangelfull arbeidstidsregistrering. Det ble også avdekket brudd på hviletidsbestemmelsene og minstelønnssatsene, samt manglende overtidsbetaling, forteller seksjonsleder Cathrine Prahl Reusch i Arbeidstilsynets avdeling for arbeidslivskriminalitet.

Avsløring: Slik dumper selskapene sjåførlønna. Her bytter falske dokumenter eier

Per Herman Pedersen er konstituert leder i Statens vegvesens krimgruppe. Tidligere ledet han den tverretatlige aksjonen mot Vlantana Norge. Nå har han funnet gjennomgående og organiserte brudd i nok et transportselskap.

Per Herman Pedersen er konstituert leder i Statens vegvesens krimgruppe. Tidligere ledet han den tverretatlige aksjonen mot Vlantana Norge. Nå har han funnet gjennomgående og organiserte brudd i nok et transportselskap.

Stein Inge Stølen

– Gjennomgående underbetaling av alle sjåfører

Bedriften Rimell Transport ble stiftet i mai 2018, med forretningsadresse i Skibotn i Nord-Troms. Både daglig leder, transportleder og de rundt 30 sjåførene hadde imidlertid sin reelle bostedsadresse i Baltikum. Aksjonen som fant sted den 18. februar, ble ikke gjort ved foretaksadressen i Skibotn, men på stedet hvor etatene mente Rimell Transport egentlig drev sin virksomhet i dette tidsrommet, nemlig på Berger industriområde på Skedsmokorset, like nord for Oslo.

Etter hvert som etatene fikk inn den etterspurte dokumentasjonen fra foretaket, ble det tydelig at sjåførene kunne være ofre for systematisk lønnstyveri, på samme måte som i det nå politianmeldte foretaket Vlantana Norge.

– Vi registrerer at funnene er gjennomgående for alle sjåførene og at det har foregått over tid. En konsekvens av dette er underbetaling, sier Reusch.

Konklusjonene i Arbeidstilsynets rapport understøttes av Statens vegvesens funn.

– Vi har og en del egne avdekte brudd, forteller Per Herman Pedersen i Vegvesenets krimgruppe.

Denne skaper debatt: Transportselskap drev organisert lønnstyveri fra sjåfører, men norsk sjømatgigant ville bruke dem likevel

Statens vegvesen og Arbeidstilsynet har funnet omfattende brudd på regler knyttet til lønns- og arbeidsvilkår hos sjåfører ansatt i Rimell Transport AS. Mange av sjåførene ble rekruttert fra det nå politianmeldte Vlantana Norge.

Statens vegvesen og Arbeidstilsynet har funnet omfattende brudd på regler knyttet til lønns- og arbeidsvilkår hos sjåfører ansatt i Rimell Transport AS. Mange av sjåførene ble rekruttert fra det nå politianmeldte Vlantana Norge.

Stein Inge Stølen

Timelistene viste bare kjøretiden

I Arbeidstilsynets rapport kommer det fram hva etaten mener ledelsen i Rimell Transport har drevet med. Timelistene som har ligget til grunn for lønnsutbetaling, samsvarer ikke med sjåførenes reelle arbeidstid. I stedet har Rimell Transport utelukkende ført kjøretiden, altså tiden hjulene på lastebilen ruller, som total arbeidstid. Alt annet arbeid, som kan utgjøre mange timer daglig, har blitt oppført som pause.

Siden den faktiske arbeidstiden ikke er registrert, kan kontrolletatene heller ikke gi et nøyaktig estimat på hvor mye sjåførene egentlig skulle hatt betalt. Tidligere ansatte i Rimell Transport har imidlertid oppgitt til FriFagbevegelse at de hadde en daglig arbeidstid på mellom 11 og 13 timer, noe som utgjør en vanlig skiftlengde for langtransportarbeidere i Norge. Mye av arbeidet foregikk også på natta. En gjennomsnittlig dagsats for sjåfører ved slik kjøring ligger på mellom 2 200 og 2 500 kroner.

Selskapets hovedoppdragsgiver PostNord bekrefter til FriFagbevegelse at Rimell Transport har fått en betaling som tar høyde for at sjåførene skal motta lønn for en hel dags arbeid. Arbeidstilsynets funn indikerer at dette ikke skjedde. I stedet har lønningene blitt vesentlig avkortet av ledelsen, ved å føre mange arbeidstimer som pauser i timelistene.

Mye delt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

Ledelsen i Rimell Transport har etter alt å dømme skjult mye av de ansattes arbeidstid som pauser. Sjåførene hadde ifølge timelistene mange timer pause hver eneste dag.

Ledelsen i Rimell Transport har etter alt å dømme skjult mye av de ansattes arbeidstid som pauser. Sjåførene hadde ifølge timelistene mange timer pause hver eneste dag.

Stein Inge Stølen

Avvik mellom timelister og faktisk utbetalt lønn

FriFagbevegelse har gjennom innsynsbegjæringer fått tilgang til alle timelistene som Rimell Transport sendte inn i forbindelse med tilsynsprosessen. Ved å gjennomgå registreringene til et tjuetalls sjåfører over en kontrollperiode på fem måneder, viser det seg at gjennomsnittlig arbeidstid i perioden kun er oppgitt til sju timer per dag. Dette mener kontrolletatene stemmer godt med kjøretiden, altså tiden hvor lastebilen har vært i bevegelse. Sjåførene har etter alt å dømme hatt betraktelig lengre arbeidsdager.

Arbeidstilsynet har samtidig funnet at sjåførene ikke engang har fått full betaling for de timene som er oppgitt i de mangelfulle timelistene. I ett eksempel fant de ut at en sjåfør hadde jobbet 153 timer mer enn han hadde fått lønn for i løpet av en periode på fire måneder. Det utgjorde mer enn 25 prosent av den totale arbeidstiden som var registrert i timelistene.

«Ifølge kjøre- og hviletidsdata har også de øvrige sjåførene i virksomheten arbeidet mer i kontrollperioden enn det som fremgår av timelistene og lønnsslippene», konkluderer etaten i sin tilsynsrapport.

Dokumentasjonen som etatene har innhentet, viser at hoveddelen av sjåførenes arbeid har foregått på natta. FriFagbevegelse har sett eksempler hvor sjåfører skal ha jobbet opptil 20 nattskift i løpet av en måned, med en varighet på opp mot femten timer. På en timeliste kan man lese at en ansatt startet et skift lille julaften klokka 22:29 på kvelden. Først klokka 14:12 på julaften var skiftet ferdig. Da hadde sjåføren vært på jobb i 15 timer og tre kvarter.

Mye lest: Tidligere ansatt i Statens vegvesen varsler om juks: – Det er alltid sjåføren som får skylda

Sjåførene i Rimell Transport ble innkvartert i dette huset utenfor Årnes på Øvre Romerike. Her bodde de i periodene de var i Norge og ble skysset til og fra lastebilene som sto på Skedsmokorset i en minibuss registrert i Estland.

Sjåførene i Rimell Transport ble innkvartert i dette huset utenfor Årnes på Øvre Romerike. Her bodde de i periodene de var i Norge og ble skysset til og fra lastebilene som sto på Skedsmokorset i en minibuss registrert i Estland.

Stein Inge Stølen

Over 1000 kroner hver dag

Gjennom tidligere ansatte i Rimell Transport har FriFagbevegelse fått tilgang til lønnsslipper som bekrefter at de har fått betalt enda mindre enn timelistene skulle tilsi. Ved å fordele total lønn på antall arbeidsdager i perioden, får man et gjennomsnitt på 1100 kroner per dag, omtrent halvparten av det en «norsk» langtransportarbeider tjener.

Differansen mellom lønna sjåførene skulle hatt dersom de fikk betalt for hele arbeidstiden de selv mener å ha jobbet, og lønna som faktisk er utbetalt på konto, er på over 1 000 kroner hver dag per ansatt. I løpet av et år kan ledelsen på denne måten ha stjålet flere millioner kroner fra sjåførenes lønninger.

Likhetstrekkene mellom Rimell Transport og Vlantana Norge er ikke bare begrenset til bruken av manipulerte timelister og systematisk lønnstyveri. De har også benyttet seg av den samme arbeidsstokken. Ved å kryssjekke navn i arbeidskontrakter som FriFagbevegelse har fått innsyn i, fremgår det at rundt en tredjedel av de ansatte i Rimell Transport tidligere har jobbet som sjåfører i Vlantana Norge. Flere av disse er også på listen over personer som har gått til sivilt søksmål mot sistnevnte selskap.

FriFagbevegelse er i tillegg kjent med at Rimell Transport i sine siste driftsuker flyttet virksomheten fra Skedsmokorset til Vlantana Norges tidligere base i Brages vei i Jessheim kommune.

Podkast: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral

Slo seg konkurs før sanksjonene ble innført

Arbeidstilsynet forteller at de inntil nylig planla å straffe selskapet økonomisk.

– Når bruddene på regelverket anses som alvorlige, og vi mener at pålegg i seg selv ikke er tilstrekkelig, kan vi i tillegg til pålegg gi et overtredelsesgebyr. Det hadde vi planlagt å gjøre i denne saken for brudd på reglene knyttet til arbeidstid og allmenngjort lønn. Et overtredelsesgebyr er en alvorlig sanksjon og ofte en mer effektiv sanksjon enn en anmeldelse, forteller seksjonsleder Cathrine Prahl Reusch i Arbeidstilsynets avdeling for arbeidslivskriminalitet.

Etter noen måneder med utveksling av tilsynsdokumenter mellom etatene og selskapet, valgte ledelsen i Rimell Transport til slutt å slå bedriften konkurs, med virkning fra 6. september.

– Konkursåpningen har medført at det ikke er hensiktsmessig å ilegge virksomheten et overtredelsesgebyr. Dette vil etter vår vurdering bli et uprioritert krav i boet. Det er derfor ikke formålstjenlig å bruke ressurser på det nå, sier Reusch.

FriFagbevegelse har kontaktet daglig leder i Rimell Transport, Meelis Liiv, som har blitt forelagt konklusjonene fra kontrolletatene, samt redaksjonens egne beregninger. Han er ikke enig i bildet som presenteres, men ønsker samtidig ikke å si hvordan han mener saken er feilaktig fremstilt. Han har ikke besvart FriFagbevegelses henvendelser utover dette.

Underrapportering i transportbransjen: Arbeidstimer skjules som «pause». Kan bety flere titalls tusen kroner lavere månedslønn

Rimell Transport ble på papiret drevet fra en av disse leilighetene i Skibotn. I realiteten sto lastebilene parkert på det sentrale Østlandet, mens ledelsen styrte virksomheten fra Baltikum.

Rimell Transport ble på papiret drevet fra en av disse leilighetene i Skibotn. I realiteten sto lastebilene parkert på det sentrale Østlandet, mens ledelsen styrte virksomheten fra Baltikum.

Tipser

Warning
Annonse
Annonse