En stor del av transporten på norske veier skjer med utenlandske lastebiler, men flere sjåfører forteller at de ikke får norsk minstelønn, slik de har krav på.
Håvard Sæbø
Transportbransjen:
Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral
Du får sju filippinske sjåfører til prisen av én norsk. – Vi har gjort oss fullstendig avhengig av de utenlandske sjåførene, sier transportmegler.
stein.inge.stolen@lomedia.no
– Hvis jeg spør om ekstra betalt, kommer jeg kanskje til å få sparken, sier den filippinske sjåføren vi treffer ved Fugleåsen hvilestasjon utenfor Oslo.
Filippineren er langtransportsjåfør i et østeuropeisk selskap, og forteller at han får betalt 80 euro per dag, uavhengig av hvor lenge han jobber. 50 euro er diettpenger som skal dekke utgifter på veien, og dermed er lønna i praksis bare 30 euro dagen.
Med en gjennomsnittlig arbeidsdag på 12 timer, blir det en timelønn på 25 kroner.
At han har krav på norsk minstelønn for å kjøre innenriksoppdrag i Norge, har sjåføren aldri hørt før. Og selv om den norske minstelønna på 185,50 kroner timen høres forlokkende ut, tør han ikke spørre arbeidsgiver om mer betalt. Da er han redd han får sparken.
Historisk dom: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig
Har vi gjort oss avhengige av sosial dumping for å frakte varer i Norge? Hør mer om den filippinske sjåførens arbeidsvilkår i en ny episode av podkasten Rørsla:
Podkast: sosial dumping i transport
– Prisen på frakt går ned
– I andre bransjer er det en selvfølge at norsk lov skal følges. I denne bransjen er det nesten en selvfølge at norsk lov ikke skal følges, sier Yngve Aasmundrud.
Han har 40 års erfaring fra transportbransjen som megler og speditør. Aasmundrud forteller at prisutviklingen på transport går feil vei.
– Alt i samfunnet går opp, mens prisen på frakt går ned. Det er helt utrolig.
Avsløring: Underrapportering av arbeidstid i transportnæringen. Arbeidstimer skjules som «pause»
(Saken fortsetter under bildet)
– Vi har gjort oss fullstendig avhengig av disse utenlandske gutta og bilene, sier Yngve Aasmundrud, som har 40 års erfaring i transportbransjen.
Stein Inge Stølen
– Bransjen er i en dødsspiral
En stor del av transporten på norske veier skjer med utenlandske lastebiler. Utenlandske transportselskap har nemlig lov til å kjøre tre innenriksoppdrag i løpet av sju dager hvis de først har hatt med seg varer over grensa inn til Norge.
Dette kalles kabotasjekjøring. For å hindre at de skal utkonkurrere norske kollegaer med høyere lønn, fikk utenlandske sjåfører i 2015 en lovfesta rett til norsk minstelønn for oppdrag de kjører i Norge. Norsk minstelønn er i dag 185,50 kroner i timen.
Likevel forteller sjåfører Rørsla har snakka med om en timelønn ned mot 25 kroner timen. Det betyr at du kan få sju filippinske sjåfører til prisen av en norsk.
– Det er en bransje som er inne i en dødsspiral, sier Yngve Aasmundrud.
– Vi har gjort oss fullstendig avhengig av disse utenlandske gutta og bilene.
Mye lest: Hva er en vanlig lønn i Norge? Dette sier tallene
Sier sjåførene får norsk minstelønn
Direktør Chris Lyman i Intercargo Skandinavia mener den filippinske sjåføren tar feil når han hevder at han ikke får norsk minstelønn ved innenrikskjøring i Norge.
– Vi har oppdelt sjåførene våre i forskjellige lønnsgrupper ut ifra hvor de kjører. En sjåfør som kjører for oss i Norge, har en vesentlig høyere lønn enn en som kjører på kontinentet.
– Tilsvarer det norsk minstelønn eller høyere?
– Det gjør det.
Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø