En stor del av transporten på norske veier skjer med utenlandske lastebiler, men flere sjåfører forteller at de ikke får norsk minstelønn, slik de har krav på.
Håvard Sæbø
Transportbransjen:
Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral
Du får sju filippinske sjåfører til prisen av én norsk. – Vi har gjort oss fullstendig avhengig av de utenlandske sjåførene, sier transportmegler.
stein.inge.stolen@lomedia.no
– Hvis jeg spør om ekstra betalt, kommer jeg kanskje til å få sparken, sier den filippinske sjåføren vi treffer ved Fugleåsen hvilestasjon utenfor Oslo.
Filippineren er langtransportsjåfør i et østeuropeisk selskap, og forteller at han får betalt 80 euro per dag, uavhengig av hvor lenge han jobber. 50 euro er diettpenger som skal dekke utgifter på veien, og dermed er lønna i praksis bare 30 euro dagen.
Med en gjennomsnittlig arbeidsdag på 12 timer, blir det en timelønn på 25 kroner.
At han har krav på norsk minstelønn for å kjøre innenriksoppdrag i Norge, har sjåføren aldri hørt før. Og selv om den norske minstelønna på 185,50 kroner timen høres forlokkende ut, tør han ikke spørre arbeidsgiver om mer betalt. Da er han redd han får sparken.
Historisk dom: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig
Har vi gjort oss avhengige av sosial dumping for å frakte varer i Norge? Hør mer om den filippinske sjåførens arbeidsvilkår i en ny episode av podkasten Rørsla:
Podkast: sosial dumping i transport
– Prisen på frakt går ned
– I andre bransjer er det en selvfølge at norsk lov skal følges. I denne bransjen er det nesten en selvfølge at norsk lov ikke skal følges, sier Yngve Aasmundrud.
Han har 40 års erfaring fra transportbransjen som megler og speditør. Aasmundrud forteller at prisutviklingen på transport går feil vei.
– Alt i samfunnet går opp, mens prisen på frakt går ned. Det er helt utrolig.
Avsløring: Underrapportering av arbeidstid i transportnæringen. Arbeidstimer skjules som «pause»
(Saken fortsetter under bildet)
– Vi har gjort oss fullstendig avhengig av disse utenlandske gutta og bilene, sier Yngve Aasmundrud, som har 40 års erfaring i transportbransjen.
Stein Inge Stølen
– Bransjen er i en dødsspiral
En stor del av transporten på norske veier skjer med utenlandske lastebiler. Utenlandske transportselskap har nemlig lov til å kjøre tre innenriksoppdrag i løpet av sju dager hvis de først har hatt med seg varer over grensa inn til Norge.
Dette kalles kabotasjekjøring. For å hindre at de skal utkonkurrere norske kollegaer med høyere lønn, fikk utenlandske sjåfører i 2015 en lovfesta rett til norsk minstelønn for oppdrag de kjører i Norge. Norsk minstelønn er i dag 185,50 kroner i timen.
Likevel forteller sjåfører Rørsla har snakka med om en timelønn ned mot 25 kroner timen. Det betyr at du kan få sju filippinske sjåfører til prisen av en norsk.
– Det er en bransje som er inne i en dødsspiral, sier Yngve Aasmundrud.
– Vi har gjort oss fullstendig avhengig av disse utenlandske gutta og bilene.
Mye lest: Hva er en vanlig lønn i Norge? Dette sier tallene
Sier sjåførene får norsk minstelønn
Direktør Chris Lyman i Intercargo Skandinavia mener den filippinske sjåføren tar feil når han hevder at han ikke får norsk minstelønn ved innenrikskjøring i Norge.
– Vi har oppdelt sjåførene våre i forskjellige lønnsgrupper ut ifra hvor de kjører. En sjåfør som kjører for oss i Norge, har en vesentlig høyere lønn enn en som kjører på kontinentet.
– Tilsvarer det norsk minstelønn eller høyere?
– Det gjør det.
Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox
Her er de vanligste jobbene i Norge
NTL gikk med underskudd i 2022 og forventer det samme i 2023. Hovedkasserer Elisabeth Steen sier de må passe på utgiftssiden, og øke inntektene.
Ole Palmstrøm