JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportbransjen:

Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral

Du får sju filippinske sjåfører til prisen av én norsk. – Vi har gjort oss fullstendig avhengig av de utenlandske sjåførene, sier transportmegler.
En stor del av transporten på norske veier skjer med utenlandske lastebiler, men flere sjåfører forteller at de ikke får norsk minstelønn, slik de har krav på.

En stor del av transporten på norske veier skjer med utenlandske lastebiler, men flere sjåfører forteller at de ikke får norsk minstelønn, slik de har krav på.

Håvard Sæbø

stein.inge.stolen@lomedia.no

– Hvis jeg spør om ekstra betalt, kommer jeg kanskje til å få sparken, sier den filippinske sjåføren vi treffer ved Fugleåsen hvilestasjon utenfor Oslo.

Filippineren er langtransportsjåfør i et østeuropeisk selskap, og forteller at han får betalt 80 euro per dag, uavhengig av hvor lenge han jobber. 50 euro er diettpenger som skal dekke utgifter på veien, og dermed er lønna i praksis bare 30 euro dagen.

Med en gjennomsnittlig arbeidsdag på 12 timer, blir det en timelønn på 25 kroner.

At han har krav på norsk minstelønn for å kjøre innenriksoppdrag i Norge, har sjåføren aldri hørt før. Og selv om den norske minstelønna på 185,50 kroner timen høres forlokkende ut, tør han ikke spørre arbeidsgiver om mer betalt. Da er han redd han får sparken.

Historisk dom: 52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig

Har vi gjort oss avhengige av sosial dumping for å frakte varer i Norge? Hør mer om den filippinske sjåførens arbeidsvilkår i en ny episode av podkasten Rørsla:

Podkast: sosial dumping i transport

– Prisen på frakt går ned

– I andre bransjer er det en selvfølge at norsk lov skal følges. I denne bransjen er det nesten en selvfølge at norsk lov ikke skal følges, sier Yngve Aasmundrud.

Han har 40 års erfaring fra transportbransjen som megler og speditør. Aasmundrud forteller at prisutviklingen på transport går feil vei.

– Alt i samfunnet går opp, mens prisen på frakt går ned. Det er helt utrolig.

Avsløring: Underrapportering av arbeidstid i transportnæringen. Arbeidstimer skjules som «pause»

(Saken fortsetter under bildet)

– Vi har gjort oss fullstendig avhengig av disse utenlandske gutta og bilene, sier Yngve Aasmundrud, som har 40 års erfaring i transportbransjen.

– Vi har gjort oss fullstendig avhengig av disse utenlandske gutta og bilene, sier Yngve Aasmundrud, som har 40 års erfaring i transportbransjen.

Stein Inge Stølen

– Bransjen er i en dødsspiral

En stor del av transporten på norske veier skjer med utenlandske lastebiler. Utenlandske transportselskap har nemlig lov til å kjøre tre innenriksoppdrag i løpet av sju dager hvis de først har hatt med seg varer over grensa inn til Norge.

Dette kalles kabotasjekjøring. For å hindre at de skal utkonkurrere norske kollegaer med høyere lønn, fikk utenlandske sjåfører i 2015 en lovfesta rett til norsk minstelønn for oppdrag de kjører i Norge. Norsk minstelønn er i dag 185,50 kroner i timen.

Likevel forteller sjåfører Rørsla har snakka med om en timelønn ned mot 25 kroner timen. Det betyr at du kan få sju filippinske sjåfører til prisen av en norsk.

– Det er en bransje som er inne i en dødsspiral, sier Yngve Aasmundrud.

– Vi har gjort oss fullstendig avhengig av disse utenlandske gutta og bilene.

Mye lest: Hva er en vanlig lønn i Norge? Dette sier tallene

Sier sjåførene får norsk minstelønn

Direktør Chris Lyman i Intercargo Skandinavia mener den filippinske sjåføren tar feil når han hevder at han ikke får norsk minstelønn ved innenrikskjøring i Norge.

– Vi har oppdelt sjåførene våre i forskjellige lønnsgrupper ut ifra hvor de kjører. En sjåfør som kjører for oss i Norge, har en vesentlig høyere lønn enn en som kjører på kontinentet.

– Tilsvarer det norsk minstelønn eller høyere?

– Det gjør det.

Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Annonse
Annonse