JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Styreleder og tidligere daglig leder i Vlantana Norge, Vladas Stoncius Junior (til høyre i bildet), holdes personlig ansvarlig for erstatningen til sjåførene. Han må også betale saksomkostninger på over 6,7 millioner kroner. Her sammen med grunnlegger Vladas Stoncius Senior (til venstre) og Tomas Stonys, direktør i Vlantana UAB (i midten). Bildet er tatt under et pressemøte i Vlantana Norges lokaler på Gardermoen i november 2019.

Styreleder og tidligere daglig leder i Vlantana Norge, Vladas Stoncius Junior (til høyre i bildet), holdes personlig ansvarlig for erstatningen til sjåførene. Han må også betale saksomkostninger på over 6,7 millioner kroner. Her sammen med grunnlegger Vladas Stoncius Senior (til venstre) og Tomas Stonys, direktør i Vlantana UAB (i midten). Bildet er tatt under et pressemøte i Vlantana Norges lokaler på Gardermoen i november 2019.

Stein Inge Stølen

Historisk dom i sivilt søksmål mot Vlantana Norge:

52 lastebilsjåfører får rekorderstatning, styreleder holdes personlig ansvarlig

Tidligere ansatte i Vlantana Norge har fått medhold i sitt erstatningskrav mot selskapet og styreleder Vladas Stoncius Junior.



05.07.2021
13:23
27.08.2021 13:40

stein.inge.stolen@lomedia.no

Sistnevnte er dømt til å betale over 20 millioner kroner, som følge av å ha systematisk underbetalt flere hundre sjåfører.

– Det var viktig for sjåførene å fremme krav mot selskapets styreleder Vladas Stoncius Junior personlig fordi selskapet var konkurs, og fordi det ikke er nok midler i konkursboet. Sjåførene er veldig fornøyde med å ha vunnet fram med sine lønnskrav, forteller advokat Lina K. Smorr i Andersen & Bache-Wiig til FriFagbevegelse.

Hun har representert 52 østeuropeiske yrkessjåfører, som mener seg systematisk underbetalt og har fremmet erstatningskrav mot sin tidligere arbeidsgiver Vlantana Norge. Selskapet er videre politianmeldt av tre forskjellige instanser. Statens vegvesen estimerer gevinsten fra lønnstyveriet de mener å ha foregått til å være i størrelsesorden 28–39 millioner kroner årlig.

Vlantana Norge har i rettssaken argumentert at underbetalingen, bruk av doble timelister og manipulering av dokumentasjon som er sendt inn i tilsynssammenheng, har skjedd som følge av personlige feil og misforståelser. Denne forklaringen har ikke retten festet lit til.

Avsløring: Underrapportering av arbeidstid i transportnæringen. Arbeidstimer skjules som «pause»

Mye lest: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Advokat Lina K. Smorr (til høyre) har ført erstatningssaken på vegne av de 52 tidligere ansatte i Vlantana Norge, sammen med blant andre kollega Maria Theresia Thier (til venstre) i advokatbyrået Andersen & Bache-Wiig.

Advokat Lina K. Smorr (til høyre) har ført erstatningssaken på vegne av de 52 tidligere ansatte i Vlantana Norge, sammen med blant andre kollega Maria Theresia Thier (til venstre) i advokatbyrået Andersen & Bache-Wiig.

Stein Inge Stølen

Styreleder kan måtte dekke tapet

«Etter en samlet vurdering av sakens beviser, legger tingretten til grunn som sannsynlig at Vlantana Norge praktiserte et omfattende og arbeidskrevende system med løpende produksjon av fiktive timelister», fremgår det i dommen. Dette mener retten ble gjort for å kunne fremlegge fiktiv dokumentasjon på at de utbetalte lønn i tråd med gjeldende minstesats.

Retten har også funnet at styreleder og tidligere daglig leder i Vlantana Norge, Vladas Stoncius Junior, er personlig ansvarlig overfor saksøkerne for de økonomiske tap de har lidt som følge av systematisk underbetaling. Det betyr i praksis at Stoncius Junior selv kan måtte dekke 13,4 millioner kroner, som utgjør den delen av kravet selskapet ikke allerede har erkjent.

– Dommen er prinsipielt viktig, fordi den vil bidra til å rydde opp i lønnsforholdene i transportsektoren. Det sendes et klart signal om at styreleder og daglig leder risikerer et meget betydelig personlig erstatningsansvar dersom driften organiseres på en måte som er egnet til å omgå norske regler om minstelønn, forteller Smorr.

Mye delt: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig: – Jobben går først, alltid

Her vitner en av de 52 sjåførene i Eidsvoll tingrett. Han forteller at de aldri fikk norsk minstelønn, men i stedet fikk en grunnlønn på rundt 80 euro dagen, uavhengig av arbeidsdagens lengde. Til venstre sitter saksøkernes advokater fra Andersen & Bache-Wiig. Til høyre sitter Vlantana Norges advokat og tidligere styremedlem, Sandra Latotinaite.

Her vitner en av de 52 sjåførene i Eidsvoll tingrett. Han forteller at de aldri fikk norsk minstelønn, men i stedet fikk en grunnlønn på rundt 80 euro dagen, uavhengig av arbeidsdagens lengde. Til venstre sitter saksøkernes advokater fra Andersen & Bache-Wiig. Til høyre sitter Vlantana Norges advokat og tidligere styremedlem, Sandra Latotinaite.

Stein Inge Stølen

Jobbet 11,5 timer, fikk betalt for 4,5

Det ble i retten vist til flere konkrete eksempler fra Vlantana Norges operative hverdag, deriblant fast containerkjøring for PostNord. Assisterende direktør for trafikk i PostNord, Tom Erik Enger, vitnet i rettssaken og forklarte at de leide og disponerte sjåfører og trekkvogner av Vlantana Norge, da for perioder på tolv timer av gangen. PostNord betalte Vlantana Norge for 11,5 arbeidstimer, fratrukket 30 minutters lovpålagt pause. Timelistene som sjåførene ble lønnet etter, viser at de slett ikke fikk betalt for denne tiden, men at de typisk ble godskrevet kun 4 timer og 30 minutter.

Tingretten har funnet det sannsynlig at 12-timersdager på ingen måte var unntaket, men snarere regelen, mens de egentlig bare fikk betaling for under halvparten av den reelle arbeidstiden. 4,5-timersdager gikk svært ofte igjen på de fiktive timelistene som retten mener ble produsert for å lure kontrolletatene.

Frifagbevegelse undersøkte - og fikk 600 svar: Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager

Utdrag fra saksøkernes påstand i rettssaken. Tingretten har funnet det overveiende sannsynlig at dette stemmer med de faktiske forholdene i Vlantana Norge.

Utdrag fra saksøkernes påstand i rettssaken. Tingretten har funnet det overveiende sannsynlig at dette stemmer med de faktiske forholdene i Vlantana Norge.

Stein Inge Stølen

Må betale 6,7 millioner i saksomkostninger

I tillegg til erstatningssummen er styreleder Vladas Stoncius Junior også dømt til å personlig dekke saksomkostninger på over 6,7 millioner kroner. Totalt er Stoncius Junior dømt til å betale over 20 millioner kroner, et krav som forfaller to uker etter domsavsigelsen.

Sjåførene har i gjennomsnitt mottatt over 300 000 kroner hver i erstatning. Det største enkeltbeløpet er på nærmere 700 000 kroner.

Advokat Lina K. Smorr mener dommen vil bidra til å forhindre at utenlandske selskaper ødelegger sunn konkurranse i markedet ved å tilby kunstig lave priser som følge av ulovlig underbetaling.

– Jeg vet at saken følges internasjonalt og vil absolutt virke avskrekkende for andre utenlandske selskaper. Den kan også bidra til å endre hvordan andre store transportselskaper organiserer driften sin, avslutter hun.

FriFagbevegelse har bedt om kommentar fra Vlantana Norges advokat og tidligere styremedlem, Sandra Latotinaite. Det har så langt ikke lykkes redaksjonen å få svar.

Vlantana Norge ble gjenstand for politietterforskning januar 2020 etter å ha blitt anmeldt som følge av funn gjort ved et samordnet tilsyn utført av Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og Skatteetaten våren og sommeren 2019.

Her er noen av funnene:

Etatene mener det er sannsynlig at sjåførene som har vært ansatt i selskapet har gjennomgående mottatt for lav lønn.

Underbetalingen antas å ha vært gjennomført ved bruk av fiktive timelister.

Politiet mener selskapet bevisst har tilbakeholdt og destruert bevismateriale.

Det er estimert at Vlantana Norge har hatt en gevinst på mellom 28 og 39 millioner kroner som følge av lønnstyveriet.

Det er gjort beslag i store verdier i sammenheng med den pågående politietterforskningen.

Lønnstyveriet omfatter mange hundre sjåfører som har vært ansatt i bedriften gjennom årenes løp.

52 tidligere ansatte tok ut sivilt søksmål mot Vlantana Norge. Rettssaken gikk i Øvre Romerike tingrett over en periode på to måneder vinteren 2021. De krevde til sammen 16,3 millioner kroner i erstatning som følge av systematisk underbetaling over flere år. Saksøkerne er i all hovedsak litauiske statsborgere.

Dommen er prinsipielt viktig, fordi den vil bidra til å rydde opp i lønnsforholdene i transportsektoren. Det sendes et klart signal om at styreleder og daglig leder risikerer et meget betydelig personlig erstatningsansvar dersom driften organiseres på en måte som er egnet til å omgå norske regler om minstelønn

05.07.2021
13:23
27.08.2021 13:40



Mest lest

Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.

Alf Ragnar Olsen

Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv.  Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.  

Håvard Sæbø

Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

Helge Rønning Birkelund

Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Tri Nguyen Dinh

Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.

Knut Viggen

Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.

Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem

Her er den nye lønna til industriarbeiderne

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken

Krister Sørbø, VG/NTB

Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.

Arkivfoto: Erlend Angelo

Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i apoteket opptil 100.000 mer i lønn

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.

Kari Kløvstad

Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden

Debatt

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.

Ole Palmstrøm

«Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft, LO?»

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet, sier at havvindsatsningen kan bli et helt nytt industrieventyr.

Jørn Eggum, leder i Fellesforbundet, sier at havvindsatsningen kan bli et helt nytt industrieventyr.

NTB/Tormod Ytrehus

Satsingen på havvind kan skape et nytt industrieventyr, mener Fellesforbundet

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes

FORHANDLINGER. Forhandlingsdelegasjonen til EL og IT Forbundet/Heismontørenes Fagforening, før forhandlingsstart mandag 9. mai. Fra venstre Kristoffer Syversen, Markus Hansen, David Coron-Andersen, Trond Polden, Alexander Jordnes, Kim Andre Arnesen, Thomas Skoglund, Bård Naverud, Stian Andersson.

FORHANDLINGER. Forhandlingsdelegasjonen til EL og IT Forbundet/Heismontørenes Fagforening, før forhandlingsstart mandag 9. mai. Fra venstre Kristoffer Syversen, Markus Hansen, David Coron-Andersen, Trond Polden, Alexander Jordnes, Kim Andre Arnesen, Thomas Skoglund, Bård Naverud, Stian Andersson.

Knut Viggen

Nå får heismontørene et særlig vern mot arbeid med helsefarlig støv


Flere saker