Undersøkelse i sjåførforum:
Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager
Da FriFagbevegelse gjennomførte en uformell undersøkelse på et sjåførforum på Facebook nylig, mottok redaksjonen over 600 svar. Seks av ti langtransportsjåfører oppga at de har lengre arbeidsdager enn det som er tillatt etter yrkestransportforskriften.
Sjåfører ansatt i langtransportbransjen har ofte lengre arbeidsdager enn det som fremgår av kjøre- og hviletidsutskriftene. Seks av ti norske langtransportsjåfører oppga i en fersk undersøkelse at de daglig jobbet 15 timer eller mer.
Roy Ervin Solstad
stein.inge.stolen@lomedia.no
– Vanlig arbeidstid for en yrkessjåfør er inntil ni timer om dagen og 40 timer i uken. Så kan man jobbe overtid utover dette, men ikke mer enn 13 timer om dagen, forteller Morten Lien, nasjonal koordinator for Arbeidstilsynets aktiviteter i transportnæringen.
Med arbeidstid regnes all tid der sjåføren er til disposisjon for sin arbeidsgiver, herunder kjøring, lasting og lossing, rengjøring, teknisk vedlikehold og lignende, administrative oppgaver underveis og ventetid når det ikke er kjent på forhånd hvor lenge den vil vare.
Saken fortsetter under bildet.
I en poll på et sjåførforum på Facebook svarte over halvparten at de i gjennomsnitt jobbet 15-timers arbeidsdager eller mer. Bare fire prosent svarte at de hadde det Arbeidstilsynet beskriver som en «normal» arbeidsdag på 9 timer eller mindre.
Skjermdump fra Facebook
Bare fire prosent jobber vanlige dager
Lien er ikke overrasket over tallene som FriFagbevegelse har innhentet gjennom en uformell poll i sosiale medier, hvor langtransportsjåfører ble bedt om å selv vurdere den gjennomsnittlige lengden på arbeidsdagen. Blant 614 respondenter svarte over 60 prosent at de jobbet mer enn de tillatte 13 timene. 55 prosent svarte at de jobbet 15 timer eller mer. Bare fire prosent av sjåførene oppga en arbeidsdag på ni timer eller mindre, som utgjør en vanlig arbeidsdag i transportnæringen.
– Har sett enda lengre dager
– Det er jo ulovlig med 15-timersdager. Men det er nok ikke unormalt, ut fra funnene i tilsyn vi har gjort. Noen virksomheter opererer helt klart med slike arbeidstider. Vi har enkelttilfeller hvor vi har sett enda lengre dager enn det, forteller Lien.
Han sier det er en bransje med gjennomgående lange arbeidsdager og mye nattarbeid.
– Helt fra vi begynte å kontrollere arbeidstid i transporten har vi funnet mange brudd, og vi finner fortsatt mange brudd. Noen av disse er så alvorlige at vi har anmeldt virksomheten. Vi har og mange tilfeller hvor vi har brukt overtredelsesgebyr.
Mye delt: Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet
Når Arbeidstilsynet fører tilsyn med arbeidstid i transportbedrifter, er det ikke uvanlig å finne at sjåfører har 15-timers arbeidsdager. Senioringeniør Morten Lien beskriver dette som et gjennomgående utfordring i bransjen.
Stein Inge Stølen
Dette svarte langtransportsjåførene
Hvor lange arbeidsdager mener sjåfører i langtransporten at de har i gjennomsnitt?
I undersøkelsen ble det gitt åtte forskjellige svarkategorier, fra åtte timer til 15 timer eller mer.
Totalt: 614 (100 %)
15 timer eller mer: 341 (55,54 %)
12 timer: 111 (18,08 %)
13 timer: 72 (11,73 %)
14 timer: 33 (5,37 %)
11 timer: 21 (3,42 %)
8 timer: 14 (2,28 %)
9 timer: 11 (1,79 %)
10 timer: 11 (1,79 %)
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.
Flere saker
Dette svarte langtransportsjåførene
Hvor lange arbeidsdager mener sjåfører i langtransporten at de har i gjennomsnitt?
I undersøkelsen ble det gitt åtte forskjellige svarkategorier, fra åtte timer til 15 timer eller mer.
Totalt: 614 (100 %)
15 timer eller mer: 341 (55,54 %)
12 timer: 111 (18,08 %)
13 timer: 72 (11,73 %)
14 timer: 33 (5,37 %)
11 timer: 21 (3,42 %)
8 timer: 14 (2,28 %)
9 timer: 11 (1,79 %)
10 timer: 11 (1,79 %)