Sjåfører ansatt i langtransportbransjen har ofte lengre arbeidsdager enn det som fremgår av kjøre- og hviletidsutskriftene. Seks av ti norske langtransportsjåfører oppga i en fersk undersøkelse at de daglig jobbet 15 timer eller mer.
Roy Ervin Solstad
Undersøkelse i sjåførforum:
Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager
Da FriFagbevegelse gjennomførte en uformell undersøkelse på et sjåførforum på Facebook nylig, mottok redaksjonen over 600 svar. Seks av ti langtransportsjåfører oppga at de har lengre arbeidsdager enn det som er tillatt etter yrkestransportforskriften.
stein.inge.stolen@lomedia.no
– Vanlig arbeidstid for en yrkessjåfør er inntil ni timer om dagen og 40 timer i uken. Så kan man jobbe overtid utover dette, men ikke mer enn 13 timer om dagen, forteller Morten Lien, nasjonal koordinator for Arbeidstilsynets aktiviteter i transportnæringen.
Med arbeidstid regnes all tid der sjåføren er til disposisjon for sin arbeidsgiver, herunder kjøring, lasting og lossing, rengjøring, teknisk vedlikehold og lignende, administrative oppgaver underveis og ventetid når det ikke er kjent på forhånd hvor lenge den vil vare.
Saken fortsetter under bildet.
I en poll på et sjåførforum på Facebook svarte over halvparten at de i gjennomsnitt jobbet 15-timers arbeidsdager eller mer. Bare fire prosent svarte at de hadde det Arbeidstilsynet beskriver som en «normal» arbeidsdag på 9 timer eller mindre.
Skjermdump fra Facebook
Bare fire prosent jobber vanlige dager
Lien er ikke overrasket over tallene som FriFagbevegelse har innhentet gjennom en uformell poll i sosiale medier, hvor langtransportsjåfører ble bedt om å selv vurdere den gjennomsnittlige lengden på arbeidsdagen. Blant 614 respondenter svarte over 60 prosent at de jobbet mer enn de tillatte 13 timene. 55 prosent svarte at de jobbet 15 timer eller mer. Bare fire prosent av sjåførene oppga en arbeidsdag på ni timer eller mindre, som utgjør en vanlig arbeidsdag i transportnæringen.
– Har sett enda lengre dager
– Det er jo ulovlig med 15-timersdager. Men det er nok ikke unormalt, ut fra funnene i tilsyn vi har gjort. Noen virksomheter opererer helt klart med slike arbeidstider. Vi har enkelttilfeller hvor vi har sett enda lengre dager enn det, forteller Lien.
Han sier det er en bransje med gjennomgående lange arbeidsdager og mye nattarbeid.
– Helt fra vi begynte å kontrollere arbeidstid i transporten har vi funnet mange brudd, og vi finner fortsatt mange brudd. Noen av disse er så alvorlige at vi har anmeldt virksomheten. Vi har og mange tilfeller hvor vi har brukt overtredelsesgebyr.
Mye delt: Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet
Når Arbeidstilsynet fører tilsyn med arbeidstid i transportbedrifter, er det ikke uvanlig å finne at sjåfører har 15-timers arbeidsdager. Senioringeniør Morten Lien beskriver dette som et gjennomgående utfordring i bransjen.
Stein Inge Stølen
Dette svarte langtransportsjåførene
Hvor lange arbeidsdager mener sjåfører i langtransporten at de har i gjennomsnitt?
I undersøkelsen ble det gitt åtte forskjellige svarkategorier, fra åtte timer til 15 timer eller mer.
Totalt: 614 (100 %)
15 timer eller mer: 341 (55,54 %)
12 timer: 111 (18,08 %)
13 timer: 72 (11,73 %)
14 timer: 33 (5,37 %)
11 timer: 21 (3,42 %)
8 timer: 14 (2,28 %)
9 timer: 11 (1,79 %)
10 timer: 11 (1,79 %)
Mest lest
Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.
Alf Ragnar Olsen
Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde
LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.
Håvard Sæbø
Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke
SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.
Nina Hanssen
Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt
– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.
Werner Juvik
Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp
KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.
Knut Viggen
Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog
NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
Her er den nye lønna til industriarbeiderne
Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken
Krister Sørbø, VG/NTB
Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i apoteket opptil 100.000 mer i lønn
OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.
Arkivfoto: Erlend Angelo
Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere
FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.
Ole Palmstrøm
Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes
FORHANDLINGER. Forhandlingsdelegasjonen til EL og IT Forbundet/Heismontørenes Fagforening, før forhandlingsstart mandag 9. mai. Fra venstre Kristoffer Syversen, Markus Hansen, David Coron-Andersen, Trond Polden, Alexander Jordnes, Kim Andre Arnesen, Thomas Skoglund, Bård Naverud, Stian Andersson.
Knut Viggen
Nå får heismontørene et særlig vern mot arbeid med helsefarlig støv
STREIKEKLARE: Klubbledere i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland utenfor hotell Terminus onsdag 11. mai. De forbereder seg på mulig elektriker-streik. Leder Atle Rasmussen i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland. Påmeldte deltakere på klubbledersamlingen i Bergen var Kjartan Sletten, Bjørn Fidjeland, Magnus Tveit Hamre, Stian Risøy, Lewinsen Ignesias, Kristoffer Ask, Remi Unnvik, Øyvind Landsvik, Åge Blummenfelt, Ann Olene Boge, Christer Erstad, Raymond Svardal, Rune Nilsen Kvalheim, Raymond Straume, Krister Thomassen, Thomas Stien, Roger Nese, Knut Tore Veivg, Oddbjørn Halvorsen Kaland, Lars Inge Horvei, Vipakaran Kanthasamy, Nirokanth Lothe, Erik Breistrand, Daniel Helle, Øyvind Myklebust Huus, Øyvind Bessesen, Camilla Høgøy, John Arne Handeland, Ole-Johnny Hopsdal, Hans Eldevik, Martin Bøyum, Roger Johansen, Tom K. Turøy, Tom Erik Iversen, Henriette Thorsen, Rune Myntevik, Magnus Rødseth, Vidar Straume, Thomas Engen, Karsten Eriksen.
Paul S. Amundsen
I 1974 var det kaos. Nå er elektrikerne forberedt på streik
TAR IKKE BØLGEN: Kari Elisabeth Kaski (SV) varsler tøffe tak i Stortinget om revidert budsjett.
Jan-Erik Østlie
SV og Rødt varsler tøffe tak i Stortinget om revidert budsjett: – Det fører ikke til mindre forskjeller, tvert imot
Kronikk
Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken.
Colourbox
«Velferdsstatens fallitt: Offentlige ytelser løfter ikke folk ut av fattigdom»
Debatt
Unio er misfornøyd med lønnsutviklingen til sine medlemmer. Vi stusser over at LO får ansvaret, skriver Elisabeth Steen.
Ole Palmstrøm
«Svar til Unio om lønn i staten»
Sissel M. Rasmussen
Høye matpriser samler Stortinget. Vil begrense matvarekjedenes makt
Nav fikk i oppdrag fra Staten i å sette i gang med tillitsreformen som en av de første i landet.
Hanna Skotheim