JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sjåfører ansatt i langtransportbransjen har ofte lengre arbeidsdager enn det som fremgår av kjøre- og hviletidsutskriftene. Seks av ti norske langtransportsjåfører oppga i en fersk undersøkelse at de daglig jobbet 15 timer eller mer.

Sjåfører ansatt i langtransportbransjen har ofte lengre arbeidsdager enn det som fremgår av kjøre- og hviletidsutskriftene. Seks av ti norske langtransportsjåfører oppga i en fersk undersøkelse at de daglig jobbet 15 timer eller mer.

Roy Ervin Solstad

Undersøkelse i sjåførforum:

Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager

Da FriFagbevegelse gjennomførte en uformell undersøkelse på et sjåførforum på Facebook nylig, mottok redaksjonen over 600 svar. Seks av ti langtransportsjåfører oppga at de har lengre arbeidsdager enn det som er tillatt etter yrkestransportforskriften.



23.06.2021
06:00
23.06.2021 11:34

stein.inge.stolen@lomedia.no

– Vanlig arbeidstid for en yrkessjåfør er inntil ni timer om dagen og 40 timer i uken. Så kan man jobbe overtid utover dette, men ikke mer enn 13 timer om dagen, forteller Morten Lien, nasjonal koordinator for Arbeidstilsynets aktiviteter i transportnæringen.

Med arbeidstid regnes all tid der sjåføren er til disposisjon for sin arbeidsgiver, herunder kjøring, lasting og lossing, rengjøring, teknisk vedlikehold og lignende, administrative oppgaver underveis og ventetid når det ikke er kjent på forhånd hvor lenge den vil vare.

Saken fortsetter under bildet.

I en poll på et sjåførforum på Facebook svarte over halvparten at de i gjennomsnitt jobbet 15-timers arbeidsdager eller mer. Bare fire prosent svarte at de hadde det Arbeidstilsynet beskriver som en «normal» arbeidsdag på 9 timer eller mindre.

I en poll på et sjåførforum på Facebook svarte over halvparten at de i gjennomsnitt jobbet 15-timers arbeidsdager eller mer. Bare fire prosent svarte at de hadde det Arbeidstilsynet beskriver som en «normal» arbeidsdag på 9 timer eller mindre.

Skjermdump fra Facebook

Bare fire prosent jobber vanlige dager

Lien er ikke overrasket over tallene som FriFagbevegelse har innhentet gjennom en uformell poll i sosiale medier, hvor langtransportsjåfører ble bedt om å selv vurdere den gjennomsnittlige lengden på arbeidsdagen. Blant 614 respondenter svarte over 60 prosent at de jobbet mer enn de tillatte 13 timene. 55 prosent svarte at de jobbet 15 timer eller mer. Bare fire prosent av sjåførene oppga en arbeidsdag på ni timer eller mindre, som utgjør en vanlig arbeidsdag i transportnæringen.

Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) jobber 15 timer dagen til under minstelønn: – Jobben går først, alltid

– Har sett enda lengre dager

– Det er jo ulovlig med 15-timersdager. Men det er nok ikke unormalt, ut fra funnene i tilsyn vi har gjort. Noen virksomheter opererer helt klart med slike arbeidstider. Vi har enkelttilfeller hvor vi har sett enda lengre dager enn det, forteller Lien.

Han sier det er en bransje med gjennomgående lange arbeidsdager og mye nattarbeid.

– Helt fra vi begynte å kontrollere arbeidstid i transporten har vi funnet mange brudd, og vi finner fortsatt mange brudd. Noen av disse er så alvorlige at vi har anmeldt virksomheten. Vi har og mange tilfeller hvor vi har brukt overtredelsesgebyr.

Mye delt: Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet

Når Arbeidstilsynet fører tilsyn med arbeidstid i transportbedrifter, er det ikke uvanlig å finne at sjåfører har 15-timers arbeidsdager. Senioringeniør Morten Lien beskriver dette som et gjennomgående utfordring i bransjen.

Når Arbeidstilsynet fører tilsyn med arbeidstid i transportbedrifter, er det ikke uvanlig å finne at sjåfører har 15-timers arbeidsdager. Senioringeniør Morten Lien beskriver dette som et gjennomgående utfordring i bransjen.

Stein Inge Stølen

Dette svarte langtransportsjåførene

Hvor lange arbeidsdager mener sjåfører i langtransporten at de har i gjennomsnitt?

I undersøkelsen ble det gitt åtte forskjellige svarkategorier, fra åtte timer til 15 timer eller mer.

Totalt: 614 (100 %)

15 timer eller mer: 341 (55,54 %)

12 timer: 111 (18,08 %)

13 timer: 72 (11,73 %)

14 timer: 33 (5,37 %)

11 timer: 21 (3,42 %)

8 timer: 14 (2,28 %)

9 timer: 11 (1,79 %)

10 timer: 11 (1,79 %)

23.06.2021
06:00
23.06.2021 11:34

Dette svarte langtransportsjåførene

Hvor lange arbeidsdager mener sjåfører i langtransporten at de har i gjennomsnitt?

I undersøkelsen ble det gitt åtte forskjellige svarkategorier, fra åtte timer til 15 timer eller mer.

Totalt: 614 (100 %)

15 timer eller mer: 341 (55,54 %)

12 timer: 111 (18,08 %)

13 timer: 72 (11,73 %)

14 timer: 33 (5,37 %)

11 timer: 21 (3,42 %)

8 timer: 14 (2,28 %)

9 timer: 11 (1,79 %)

10 timer: 11 (1,79 %)




Mest lest

colourbox.com

Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Alf Ragnar Olsen

Asfaltarbeiderne fikk sparken i oktober. Så lyste bedriften ut 49 nye stillinger

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – Eg har ikkje råd

Erlend Angelo

Vedum varsler endringer av lakseskatten

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Sissel M. Rasmussen

Lønnsoppgjøret til Vigdis forsvant i en sky av økte priser

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

Tormod Ytrehus

Rehana (20) jobber på landets travleste kaffebar. Nå har hun fått til noe ingen har klart

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

Håvard Sæbø

Jan vil helst bli kalt søppelmann

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Beate Oma Dahle / NTB

Krisa fortsetter for Ap: Støre og regjeringa får ingen julegave av velgerne

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

Eva Ler Nilsen

14.000 Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Håvard Sæbø

Nye innleieregler vedtas mandag. Her er en oppsummering

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

Helene Moe Slinning/Pressebilde Unio

Vårens lønnsoppgjør kan føre til storkonflikt, mener Unio

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Eivind Senneset

Det er krise i Ap. Fauzia mener partiet trenger folk som henne nå

Kommentar

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Berit Roald / NTB

«Vi må få mer åpne og lettere tilgjengelige skattelister»

Jula for et år siden var maten i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Jula for et år siden var maten i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Torgny Hasås

Prisene fortsetter å stige: Julematen koster mye mer enn i fjor

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

Ole Palmstrøm

Vektere kan stå uten jobb fra nyttår, grunnet regelendring i 2018

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

Colourbox

Seksuelt trakassering på julebord: Dette gjør du hvis det skjer

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen om bråket rundt Støres nye rådgiver: – Åpenhet og tillit går hånd i hånd

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Jan-Erik Østlie/Heiko Junge/NTB

Støre og LO fikk klar beskjed på Unio-konferansen


Flere saker