Selv om de ble tilkjent erstatning av tingretten, må de 52 tidligere ansatte nå vente enda lenger på en eventuell utbetaling fra Vlantana. Her kontrolleres en lastebil fra selskapet på Jessheim trafikkstasjon.
Stein Inge Stølen
Lastebilsjåfører i sivilt søksmål mot tidligere arbeidsgiver:
52 sjåfører gikk til sak og ble tilkjent erstatning. Nå anker Vlantana Norge dommen
Like før sommeren kom tingretten med sin avgjørelse i et søksmål mot transportselskapet Vlantana Norge. 52 tidligere ansatte sjåfører ble tilkjent hele kravsummen på 16,3 millioner kroner. Dommen ble anket dagen før fristen løp ut.
stein.inge.stolen@lomedia.no
Vlantana Norge er politianmeldt for å ha drevet omfattende og systematisk underbetaling av flere hundre ansatte over en rekke år. Et sivilt søksmål reist av tidligere ansatte ble avgjort i tingretten like før sommeren. Resultatet var en overveldende seier for de 52 sjåførene, som fikk tilkjent over 16 millioner kroner i erstatning. Styreleder Vladas Stoncius Junior holdes personlig ansvarlig i domsavsigelsen.
Ankefristen utløp i midten av september. Lenge så det ut til at dommen ville bli rettskraftig, men i siste liten tikket det inn en anke fra Vlantana Norges advokat. Det betyr at sjåførene nå må vente enda lenger på en eventuell erstatning.
Mye lest: Tidligere ansatt i Statens vegvesen varsler om juks: – Det er alltid sjåføren som får skylda
Advokat Lina K. Smorr i firmaet Andersen & Bache-Wiig representerer sjåførene. Hun er overrasket over at Vlantana Norge har anket alle sidene ved tingrettens dom.
Andersen & Bache-Wiig
Vraket sitt eget styremedlem
Advokat Lina K. Smorr i Andersen & Bache-Wiig representerer de 52 sjåførene. Hun utarbeider nå et anketilsvar på vegne av klientene.
– Saken er stor i omfang og det er noe overraskende at anken tilsynelatende gjelder alle sider ved tingrettens dom, noe som potensielt kan bety en ny, kostbar og langvarig prosess for lagmannsretten, forteller hun til FriFagbevegelse.
Selskapet ble tidligere representert juridisk av sitt eget styremedlem Sandra Latotinaite. Nå har hun imidlertid blitt vraket til fordel for Ola Haugen i firmaet Wikborg Rein, som også sendte inn anken på vegne av Vlantana Norge. Latotinaite trådte på sin side ut av styret i slutten av august. Verken hun eller Ola Haugen har ønsket å kommentere utviklingen.
Denne skaper debatt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte
Sandra Latotinaite er vraket som advokat for Vlantana Norge og er ute av selskapets styre. Ola Haugen i Wikborg Rein representerer nå bedriften i den videre prosessen.
Stein Inge Stølen, B.T. Stokke, Wikborg Rein
Article in English: 52 drivers sued and were awarded compensation. Vlantana Norway has appealed the ruling
Artykuł po polsku: 52 kierowców wytoczyło powództwo i zasądzono im odszkodowanie. Jednak Vlantana Norge składa apelację
Straipsnis lietuvių kalba: 52 vairuotojai iškėlė bylą ir teismas priteisė jiems kompensaciją. Dabar Vlantana Norge apskundė teismo nuosprendį
Et av landets største transportselskap
Vlantana Norge ble politianmeldt av blant annet Statens vegvesen og Arbeidstilsynet mot slutten av 2019. Dette skjedde på bakgrunn av funn som ble gjort i en tverretatlig aksjon tidligere samme år. På tidspunktet da etatenes tilsynsrapporter ble offentliggjort, var selskapet en av landets aller største transportører, med en omsetning på 280 millioner kroner og rundt 250 ansatte. På kundelisten sto sjømatgiganten Mowi, samt logistikkoperatørene Postnord, Asko og Schenker.
Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral
Tingretten fant det sannsynlig at samtlige sjåfører i Vlantana Norge var ofre for lønnstyveri. Dette foregikk mens de kjørte transport for Postnord, Asko, Schenker og Mowi.
Stein Inge Stølen
Skyldte på sjåførene: – Illojal passivitet
Under rettssaken som fant sted tidligere i år i Øvre Romerike tingrett (nå Romerike og Glåmdal tingrett), innrømte Vlantana Norges ledelse at de hadde forfalsket samtlige timelister over flere år. Samtidig mente selskapets daværende advokat og styremedlem Sandra Latotinaite at sjåførene selv var skyld i lovbruddene, siden de ikke varslet myndighetene om det som foregikk.
– Det er de saksøktes klare standpunkt at utenlandske arbeidstakere som bevisst unnlater å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, bidrar på lik linje med sin arbeidsgiver til både kriminalitet i arbeidslivet og konkurransevridning i det norske arbeidsmarkedet. Det fremstår derfor som rimelig og rettferdig at saksøkernes illojale passivitet får følger for utfallet av denne saken, uttalte hun i sitt sluttinnlegg.
Det er uvisst om advokat Ola Haugen i firmaet Wikborg Rein opprettholder dette synspunktet i sin anke på vegne av Vlantana Norge.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø