Lastebilsjåfører i sivilt søksmål mot tidligere arbeidsgiver:
52 sjåfører gikk til sak og ble tilkjent erstatning. Nå anker Vlantana Norge dommen
Like før sommeren kom tingretten med sin avgjørelse i et søksmål mot transportselskapet Vlantana Norge. 52 tidligere ansatte sjåfører ble tilkjent hele kravsummen på 16,3 millioner kroner. Dommen ble anket dagen før fristen løp ut.
Selv om de ble tilkjent erstatning av tingretten, må de 52 tidligere ansatte nå vente enda lenger på en eventuell utbetaling fra Vlantana. Her kontrolleres en lastebil fra selskapet på Jessheim trafikkstasjon.
Stein Inge Stølen
stein.inge.stolen@lomedia.no
Vlantana Norge er politianmeldt for å ha drevet omfattende og systematisk underbetaling av flere hundre ansatte over en rekke år. Et sivilt søksmål reist av tidligere ansatte ble avgjort i tingretten like før sommeren. Resultatet var en overveldende seier for de 52 sjåførene, som fikk tilkjent over 16 millioner kroner i erstatning. Styreleder Vladas Stoncius Junior holdes personlig ansvarlig i domsavsigelsen.
Ankefristen utløp i midten av september. Lenge så det ut til at dommen ville bli rettskraftig, men i siste liten tikket det inn en anke fra Vlantana Norges advokat. Det betyr at sjåførene nå må vente enda lenger på en eventuell erstatning.
Mye lest: Tidligere ansatt i Statens vegvesen varsler om juks: – Det er alltid sjåføren som får skylda
Advokat Lina K. Smorr i firmaet Andersen & Bache-Wiig representerer sjåførene. Hun er overrasket over at Vlantana Norge har anket alle sidene ved tingrettens dom.
Andersen & Bache-Wiig
Vraket sitt eget styremedlem
Advokat Lina K. Smorr i Andersen & Bache-Wiig representerer de 52 sjåførene. Hun utarbeider nå et anketilsvar på vegne av klientene.
– Saken er stor i omfang og det er noe overraskende at anken tilsynelatende gjelder alle sider ved tingrettens dom, noe som potensielt kan bety en ny, kostbar og langvarig prosess for lagmannsretten, forteller hun til FriFagbevegelse.
Selskapet ble tidligere representert juridisk av sitt eget styremedlem Sandra Latotinaite. Nå har hun imidlertid blitt vraket til fordel for Ola Haugen i firmaet Wikborg Rein, som også sendte inn anken på vegne av Vlantana Norge. Latotinaite trådte på sin side ut av styret i slutten av august. Verken hun eller Ola Haugen har ønsket å kommentere utviklingen.
Denne skaper debatt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte
Sandra Latotinaite er vraket som advokat for Vlantana Norge og er ute av selskapets styre. Ola Haugen i Wikborg Rein representerer nå bedriften i den videre prosessen.
Stein Inge Stølen, B.T. Stokke, Wikborg Rein
Article in English: 52 drivers sued and were awarded compensation. Vlantana Norway has appealed the ruling
Artykuł po polsku: 52 kierowców wytoczyło powództwo i zasądzono im odszkodowanie. Jednak Vlantana Norge składa apelację
Straipsnis lietuvių kalba: 52 vairuotojai iškėlė bylą ir teismas priteisė jiems kompensaciją. Dabar Vlantana Norge apskundė teismo nuosprendį
Et av landets største transportselskap
Vlantana Norge ble politianmeldt av blant annet Statens vegvesen og Arbeidstilsynet mot slutten av 2019. Dette skjedde på bakgrunn av funn som ble gjort i en tverretatlig aksjon tidligere samme år. På tidspunktet da etatenes tilsynsrapporter ble offentliggjort, var selskapet en av landets aller største transportører, med en omsetning på 280 millioner kroner og rundt 250 ansatte. På kundelisten sto sjømatgiganten Mowi, samt logistikkoperatørene Postnord, Asko og Schenker.
Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral
Tingretten fant det sannsynlig at samtlige sjåfører i Vlantana Norge var ofre for lønnstyveri. Dette foregikk mens de kjørte transport for Postnord, Asko, Schenker og Mowi.
Stein Inge Stølen
Skyldte på sjåførene: – Illojal passivitet
Under rettssaken som fant sted tidligere i år i Øvre Romerike tingrett (nå Romerike og Glåmdal tingrett), innrømte Vlantana Norges ledelse at de hadde forfalsket samtlige timelister over flere år. Samtidig mente selskapets daværende advokat og styremedlem Sandra Latotinaite at sjåførene selv var skyld i lovbruddene, siden de ikke varslet myndighetene om det som foregikk.
– Det er de saksøktes klare standpunkt at utenlandske arbeidstakere som bevisst unnlater å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, bidrar på lik linje med sin arbeidsgiver til både kriminalitet i arbeidslivet og konkurransevridning i det norske arbeidsmarkedet. Det fremstår derfor som rimelig og rettferdig at saksøkernes illojale passivitet får følger for utfallet av denne saken, uttalte hun i sitt sluttinnlegg.
Det er uvisst om advokat Ola Haugen i firmaet Wikborg Rein opprettholder dette synspunktet i sin anke på vegne av Vlantana Norge.