Selv om de ble tilkjent erstatning av tingretten, må de 52 tidligere ansatte nå vente enda lenger på en eventuell utbetaling fra Vlantana. Her kontrolleres en lastebil fra selskapet på Jessheim trafikkstasjon.
Stein Inge Stølen
Lastebilsjåfører i sivilt søksmål mot tidligere arbeidsgiver:
52 sjåfører gikk til sak og ble tilkjent erstatning. Nå anker Vlantana Norge dommen
Like før sommeren kom tingretten med sin avgjørelse i et søksmål mot transportselskapet Vlantana Norge. 52 tidligere ansatte sjåfører ble tilkjent hele kravsummen på 16,3 millioner kroner. Dommen ble anket dagen før fristen løp ut.
stein.inge.stolen@lomedia.no
Vlantana Norge er politianmeldt for å ha drevet omfattende og systematisk underbetaling av flere hundre ansatte over en rekke år. Et sivilt søksmål reist av tidligere ansatte ble avgjort i tingretten like før sommeren. Resultatet var en overveldende seier for de 52 sjåførene, som fikk tilkjent over 16 millioner kroner i erstatning. Styreleder Vladas Stoncius Junior holdes personlig ansvarlig i domsavsigelsen.
Ankefristen utløp i midten av september. Lenge så det ut til at dommen ville bli rettskraftig, men i siste liten tikket det inn en anke fra Vlantana Norges advokat. Det betyr at sjåførene nå må vente enda lenger på en eventuell erstatning.
Mye lest: Tidligere ansatt i Statens vegvesen varsler om juks: – Det er alltid sjåføren som får skylda
Advokat Lina K. Smorr i firmaet Andersen & Bache-Wiig representerer sjåførene. Hun er overrasket over at Vlantana Norge har anket alle sidene ved tingrettens dom.
Andersen & Bache-Wiig
Vraket sitt eget styremedlem
Advokat Lina K. Smorr i Andersen & Bache-Wiig representerer de 52 sjåførene. Hun utarbeider nå et anketilsvar på vegne av klientene.
– Saken er stor i omfang og det er noe overraskende at anken tilsynelatende gjelder alle sider ved tingrettens dom, noe som potensielt kan bety en ny, kostbar og langvarig prosess for lagmannsretten, forteller hun til FriFagbevegelse.
Selskapet ble tidligere representert juridisk av sitt eget styremedlem Sandra Latotinaite. Nå har hun imidlertid blitt vraket til fordel for Ola Haugen i firmaet Wikborg Rein, som også sendte inn anken på vegne av Vlantana Norge. Latotinaite trådte på sin side ut av styret i slutten av august. Verken hun eller Ola Haugen har ønsket å kommentere utviklingen.
Denne skaper debatt: Østeuropeere driver i Norge gjennom falske adresser. Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte
Sandra Latotinaite er vraket som advokat for Vlantana Norge og er ute av selskapets styre. Ola Haugen i Wikborg Rein representerer nå bedriften i den videre prosessen.
Stein Inge Stølen, B.T. Stokke, Wikborg Rein
Article in English: 52 drivers sued and were awarded compensation. Vlantana Norway has appealed the ruling
Artykuł po polsku: 52 kierowców wytoczyło powództwo i zasądzono im odszkodowanie. Jednak Vlantana Norge składa apelację
Straipsnis lietuvių kalba: 52 vairuotojai iškėlė bylą ir teismas priteisė jiems kompensaciją. Dabar Vlantana Norge apskundė teismo nuosprendį
Et av landets største transportselskap
Vlantana Norge ble politianmeldt av blant annet Statens vegvesen og Arbeidstilsynet mot slutten av 2019. Dette skjedde på bakgrunn av funn som ble gjort i en tverretatlig aksjon tidligere samme år. På tidspunktet da etatenes tilsynsrapporter ble offentliggjort, var selskapet en av landets aller største transportører, med en omsetning på 280 millioner kroner og rundt 250 ansatte. På kundelisten sto sjømatgiganten Mowi, samt logistikkoperatørene Postnord, Asko og Schenker.
Mye delt: Utenlandske sjåfører kjører varer i Norge for 25 kroner timen: – Bransjen er i en dødsspiral
Tingretten fant det sannsynlig at samtlige sjåfører i Vlantana Norge var ofre for lønnstyveri. Dette foregikk mens de kjørte transport for Postnord, Asko, Schenker og Mowi.
Stein Inge Stølen
Skyldte på sjåførene: – Illojal passivitet
Under rettssaken som fant sted tidligere i år i Øvre Romerike tingrett (nå Romerike og Glåmdal tingrett), innrømte Vlantana Norges ledelse at de hadde forfalsket samtlige timelister over flere år. Samtidig mente selskapets daværende advokat og styremedlem Sandra Latotinaite at sjåførene selv var skyld i lovbruddene, siden de ikke varslet myndighetene om det som foregikk.
– Det er de saksøktes klare standpunkt at utenlandske arbeidstakere som bevisst unnlater å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, bidrar på lik linje med sin arbeidsgiver til både kriminalitet i arbeidslivet og konkurransevridning i det norske arbeidsmarkedet. Det fremstår derfor som rimelig og rettferdig at saksøkernes illojale passivitet får følger for utfallet av denne saken, uttalte hun i sitt sluttinnlegg.
Det er uvisst om advokat Ola Haugen i firmaet Wikborg Rein opprettholder dette synspunktet i sin anke på vegne av Vlantana Norge.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen