JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Vy åpner for samarbeid med Flytoget fra 2028

Vy åpner for å se både sine egne og Flytogets ruter i sammenheng fra 2028, og mener det vil gi helt nye muligheter.
Avgjørelsen om å tildele Vy hele Østlandet, betyr at en omstridt oppsplitting av togtrafikken er lagt til side.

Avgjørelsen om å tildele Vy hele Østlandet, betyr at en omstridt oppsplitting av togtrafikken er lagt til side.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedi.ano

Fredag ble det kjent at Vy skal være operatør for hele togtrafikken på Østlandet fra desember 2023 og ti år framover. Nå skal selskapet til sluttforhandlinger med Jernbanedirektoratet.

Sees i sammenheng

– I tilbudet vårt legger vi vekt på at alle kunder skal ha et godt og sammenhengende tilbud, og at reiser til og fra Oslo lufthavn skal være tilgjengelig for hele Østlandet, uten togbytter, sier konserndirektør for tog i Vy, Erik Røhne, i en pressemelding.

Flytoget har kontrakt på sine linjer fram til 2028. Fra 2028 kan man se både Vy og Flytogets ruter i sammenheng. Det mener Røhne gir nye muligheter.

– Det gir helt nye muligheter. Ruteforslaget vårt gir både et bedre togtilbud og et bedre driftsopplegg enn det som er mulig i dag. Dette gagner både pendlere og reisende til og fra flyplassen, sier Røhne. 

Gitt høyere kostnader

Avgjørelsen om å tildele Vy hele Østlandet, betyr at en omstridt oppsplitting av togtrafikken er lagt til side.

Røhne mener en oppsplitting av togtilbudet på Østlandet ville gått ut over kundene og samtidig gitt høyere kostnader, lavere effektivitet og økt sårbarhet.  

 – Togdriften på Østlandet er tett sammenvevd, og det er til alles fordel at dette drives samlet. Kundene får en enklere hverdag ved å ha ett selskap å forholde seg til, og vi kan bruke tog og personell på tvers av ulike linjer, som vil gjøre håndteringen av uforutsette hendelser enklere, sier Røhne. 

Mer helhetlig

Han mener vi får et mer helhetlig togtilbud til kundene på Østlandet til en rimeligere kostnad for samfunnet.

– I løpet av de neste ti årene blir det flere avganger og bedre plass om bord, særlig for pendlerne, men også for fritidsreisende og de som skal ut og fly, sier konserndirektør for tog, Erik Røhne i en pressemelding.  

Flytoget skuffet

Flytoget er veldig overrasket og skuffet over avgjørelsen.

– Vi mener at både staten og de togreisende nå går glipp av et sårt etterlengtet løft for den norske jernbanen. Flytoget ga et tilbud hvor vi la opp til en vesentlig forbedring av togtilbudet med hyppigere avganger og med bedre plass på de togene som går. Flytoget ønsket også å utnytte hele kapasiteten i regionen bedre, inkludert flytogene, for å ta unna noe av passasjertrykket. Dessverre går togpassasjerene på Østlandet nå glipp av dette, sier fungerende administrerende direktør i Flytoget, Nicolai Bryde, i en pressemelding. 

– Hadde også Flytoget fått muligheten til å by på Østlandet samlet, er vi overbevist om at Flytoget ville gitt et tilbud som var minst like fordelaktig økonomisk og med et klart bedre rutetilbud enn Vy har tilbudt. Det fikk vi ikke muligheten til, sier Bryde.   

Nå vil Flytoget studere beslutningen fra direktoratet grundig.

Annonse
Annonse