JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KAOTISK:  Det bygges og det bygges i Tromsø sentrum. I tillegg renoveres hovedgata. Det gir yrkessjåførlærling Even Teklu følelsen av å kjøre inne på en byggeplass. – Men det løser seg alltids, sier han.

KAOTISK: Det bygges og det bygges i Tromsø sentrum. I tillegg renoveres hovedgata. Det gir yrkessjåførlærling Even Teklu følelsen av å kjøre inne på en byggeplass. – Men det løser seg alltids, sier han.

Alf Ragnar Olsen

Her blomstrer lærlingene bak rattet: Snart er Even yrkessjåfør

Det er sjåførmangel i Norge, men på transportavdelinga i Tromsø har de funnet en suksessformel. Lærlingene Even og Oda er fulle av lovord.



30.12.2023
07:58
10.01.2024 13:47

alf@lomedia.no

På transporten ved Tromsø-terminalen har man gjennom to tiår skapt en suksesshistorie.

Transportleder Oddbjørn Rognmo og lærlingansvarlig Ivan Sommerlund skryter av lærlingene sine.

– Unge, flinke folk, som tar ansvar og er selvstendige nok til å takle hverdagens utfordringer, sier de to.

Lærlingene er en ressurs

– Som oss alle, er ungdommene våre forskjellige. Så skal man lykkes med å være en god lærebedrift, tror jeg den individuelle oppfølginga er alfa og omega, tilføyer Rognmo.

Med det mener han å se enkeltpersonene, og være forståelsesfulle og imøtekommende.

– Mange ser på lærlingene som billig arbeidskraft, rett og slett, og legger liten innsats i veiledningsbiten. Sånn tenker vi ikke her i Tromsø, sier han.

Lærlingsatsinga har vært langsiktig og målrettet, og de legger mye innsats i å sikre at lærlingene trives og føler seg trygge på arbeidsoppgavene sine.

– Vi har hatt ungdommer inne som slet med å finne sin vei inn i arbeidslivet, og som fort kunne falt utenfor. Med frihet under ansvar og oppfølging blomstret de, og de er blitt gode sjåfører. Sånne historier har vi mange av, sier Rognmo.

Den felles bransjesatsinga på rekrutteringsprosjektet «Følg drømmen, ikke strømmen», som i sommer besøkte videregående skoler over hele landet, hadde sitt utspring hos transportavdelinga ved Tromsø-terminalen, forteller de.

LEVERER: Det var litt tilfeldigheter som gjorde at Even Teklu ble sjåførlærling i Posten, men han liker jobben veldig godt.

LEVERER: Det var litt tilfeldigheter som gjorde at Even Teklu ble sjåførlærling i Posten, men han liker jobben veldig godt.

Alf Ragnar Olsen

Sommerlund og Rognmo trekker også fram det tette samarbeidet med opplæringskontoret hos fylkeskommunen som en viktig brikke.

At summen av satsinga er blitt bra, peker flere indikatorer på.

– En av lederne våre på transportsiden her i Tromsø er ei ung dame som startet som lærling, og det tenker vi er gull verdt. At lærlingene trives og finner seg til rette gjør at vi får beholde dem når lærlingtida er omme. Det er jo en vinn-vinn, sier Ivan Sommerlund.

Yrkessjåfør: Norge trenger 10.000 nye yrkessjåfører: Slik vil Posten bidra

Topp match

Even Teklu (24) har funnet seg godt til rette som lærling ved transporten på Tromsø-terminalen. Han føler seg veldig godt mottatt som lærling.

– At jeg valgte å bli yrkessjåfør var litt tilfeldig. Jeg hadde nemlig tenkt å bli bilmekaniker. Men læreren min tipset om mulighetene som yrkessjåfør, noe som gjorde meg nysgjerrig på dette. Dette hørtes ut som topp match for meg, og her er jeg, smiler han.

Første del av utdanninga tok han i Alta, med førerkort for lastebil og vogntog, og YSK-kurs. Så var det ut i praksis.

– Jeg har vært lærling her siden januar, og trives veldig godt. Det er godt miljø her, og vi blir veldig godt fulgt opp underveis. Det har vært veldig lærerikt og variert.

Han liker å kjøre de lengre rutene med store vogntog, men siden han har barn, passer det dårlig å være så mye borte på jobb.

Distribusjonskjøring i byen er mer rutinepreget, men arbeidstida er midt i blinken.

– Det er også trivelig å ha mange stopp og mye kundekontakt. For vi kommer jo med varer folk trenger, så det pleier å være god stemning. Posten som konsern tilbyr mange muligheter med tanke på arbeidstid og type kjøring. For meg er det gull, sier Even.

KLAR TIL DYST: Dagens rute er planlagt og klar. Gode rutiner er viktig i en travel transporthverdag, poengterer transportleder Oddbjørn Rognmo (t.h.), noe lærling Even Teklu er enig i.

KLAR TIL DYST: Dagens rute er planlagt og klar. Gode rutiner er viktig i en travel transporthverdag, poengterer transportleder Oddbjørn Rognmo (t.h.), noe lærling Even Teklu er enig i.

Alf Ragnar Olsen

Han tar kjøreplanen med, og viser vei gjennom produksjonen til rampene og bilene utenfor.

– Dette blir den første turen i vår nye elektriske Volvo-lastebil. Det er den første el-lastebilen vår her oppe. Jeg liker Scania best, men dette ser jo bra ut, sier Even etter å ha tatt plass bak rattet.

Så bærer det ut på veien. Bilen er full av bryggerivarer av ulike varianter som skal distribueres til butikker og utesteder i tjukkeste sentrum.

Vanligvis en takknemlig jobb, men ettersom hele Storgata er preget av grave- og anleggsarbeid, krever det en løsningsorientert sjåfør. Even får jobben gjort med største selvfølgelighet.

Tommel opp fra bestemor

Tilbake på terminalen møter vi Oda Jensen som har vært yrkessjåførlærling i et drøyt halvår.

Hun startet å studere kunst, design og kultur, men valgte å hoppe av. Bilinteressen var avgjørende.

Et stykke inn i utdanninga har hun fått et veldig godt inntrykk av hvordan det jobbes med lærlingene hos Posten i Tromsø.

– De er flinke til å veilede oss underveis, og man skjønner fort at gode rutiner i hverdagen gjør jobben enklest mulig. En av tingene som gjør at jeg ikke nøler med å anbefale andre ungdommer å bli lærlinger i Posten, er variasjonen. Vi får prøvd og lært så mye.

Hun har også vært innom de lange rutene med vogntog.

– Jeg har mye slekt og familie boende på Storslett. Så det var kult å ha ei rute som gjorde at jeg ofte kunne ta lunsjen hos bestemor når det klaffet med ruta. Hun disket opp med vafler, og syntes det var råstilig at jeg dukket opp i et digert vogntog hos henne.

BILINTERESSERT: Oda Jensen har vært yrkessjåførlærling i et drøyt halvår. Hun valgte å hoppe av studiene for å kunne være mer bak rattet.

BILINTERESSERT: Oda Jensen har vært yrkessjåførlærling i et drøyt halvår. Hun valgte å hoppe av studiene for å kunne være mer bak rattet.

Alf Ragnar Olsen

Selv om langkjøringa var veldig lærerik, er den krevende på samme tid.

– Nå jobber jeg med distribusjonskjøring inne i Tromsø by, og det er også variert og fint. Man får lært seg å håndtere store biler i travel bytrafikk. Det er noe helt annet enn lange etapper på riksveiene, og må læres, smiler Oda – som fort havner bak rattet også på fritida.

– Jeg bare elsker å kjøre bil og å være ute på veien, så jeg føler at jeg har havnet på rett hylle, sier hun.

Rognmo og Sommerlund tilføyer at Posten trenger flere yrkessjåfører, og at det er potensial til å klatre på stigen også – for de som på sikt søker variasjon eller nye utfordringer.

– Yrkessjåførkompetansen er gull verdt også for befraktere og de på kjørekontorene, som planlegger logistikken og rutene. Det er verdt å nevne at mulighetene er mange, sier de to.

30.12.2023
07:58
10.01.2024 13:47



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret


Flere saker