Omstilling
Kutt i Posten: Jobben henger i en tynn tråd for Silje og Kristian
Ikke før forrige bølge av innsparinger har lagt seg, kommer det nye kutt. Bodø-terminalen har skrumpet inn fra 80 til 13 årsverk på to år.
Samboerparet Kristian Hjemgård og Silje K Kristiansen risikerer å stå uten arbeid når ruteklargjøringen flyttes fra Bodø-terminalen til Østlandsterminalen. – Jobb innen distribusjon kan være et alternativ, foreslår Ruben Pedersen (t.h.) som også synes de stadige endringene er uforståelige.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
– Vi berget oss så vidt i fjor. Nå ser det dårlig ut, sier samboerparet Silje K. Kristiansen og Kristian Hjemgård.
Begge risikerer å stå uten jobb.
Posten halverer antallet postfly-ruter til Svalbard. De går fra fire daglige flyginger i uka til to og opplyser at man ved behov kan komplettere med båtfrakt og rutefly. To fly som flyr bedriftspakker i Sør-Norge, kuttes også. Godset overføres til biltransport og rutefly.
I tillegg går man fra to til ett innleid fraktfly på strekningen Oslo-Bodø-Tromsø.
Lavere volum gjør ifølge Posten det mulig å samle pakker og brev i ett fly, og kombinere det med rutefly.
Endringene medfører at ti årsverk kuttes ved Postens terminal i Bodø.
Omstilling: Posten kutter i postfly og samler flere tjenester i Oslo-området: – Tung nyhet å få
Fagforbundet: – Ingen skal presses ut
Leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge synes det er uforståelig at såkalte stordriftsfordeler trumfer alt, for omstilling koster.
Hun påpeker at det rimeligste er å benytte naturlig avgang, eller å la være å erstatte når noen slutter.
Produksjonsdelen av Bodø postterminal går fra å ha 80 til 13 årsverk på drøyt to år.
– Det er dramatisk, sier hun og føyer til at støttefunksjoner som Rute/Far og etterbehandling av inntektssikring kan ligge hvor som helst, også i Bodø.
Leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge
Ole Palmstrøm
– Det har vi argumentert for. Utgiftene til kontorlokaler og lønninger er lavere i distriktene enn i Osloområdet. Men det blir avvist. «Stordriftsfordeler» er det altoverskyggende argumentet vi blir møtt av, sier hun.
– Dette kom dessuten tett på forrige nedbemanning her. Men innsparingene er så store at arbeidsgiver mener det er uforsvarlig å ikke iverksette.
Starter omstillingsarbeidet
Fagforbundet Post og finans fikk gehør for at det settes av god tid til omstillinga.
Kartleggingssamtaler starter nå. En del vil få tilbud om nye arbeidsoppgaver, for andre kan støtte til omskolering være løsningen.
De berørte som fyller 62 år i år, tilbys gavepensjon. Videre er det ansettelsesstopp slik at Posten får best mulig sjanser til å tilby annet arbeid.
– Tiltakene kan bidra til at overtallighet unngås, håper Olafsen.
Hun understreker at sluttpakker og gavepensjon er frivillige ordninger – og at ingen skal føle seg presset til si ja til slike ordninger.
– I forrige runde ble det forventet og presset på for at veteraner skulle tre til side slik at de med kortere ansiennitet fikk fortsette i jobb. Sånt er utilbørlig press, og helt uakseptabelt.
Olafsen mener at i en så vanskelig situasjon, må man opptre ryddig og omsorgsfullt mot hverandre. Ingen vet hvor viktig jobben er for den enkelte.
– For noen betyr jobben alt – enten det er sosiale grunner, identitet, økonomi eller andre private forhold. Da blir det en personlig katastrofe å bli presset ut. Det må vi forstå og respektere, sier Olafsen.
Håper på jobbtilbud
Samboerne Silje K. Kristiansen og Kristian Hjemgård berget seg med et nødskrik i forrige runde. Men nå har de ingen god følelse. De risikerer å stå uten arbeid.
De flyttet fra Fauske til Bodø da Posten kuttet der. I Bodø har de bygd hus for å bo og jobbe videre. Da postreklamesenteret ble nedlagt, fikk de ny jobb på ruteklargjøring.
– Nå ryker også dette, sier de to og rister på hodet.
Bud- eller sjåførjobb i distribusjonsavdelingen kan bli løsningen, men alt er i det blå. Kristian har lastebilsertifikat og stiller trolig sterkt, men for samboeren Silje er situasjonen verre. Hun har ikke førerkort for personbil, men håper på støtte til å ta det.
USIKRE TIDER: Martin Rask, Anne Sofie Ovesen, Hans-Petter Løksti, Inger Berit Ludvigsen, Eirik Føre, Martin Andreassen, Titajoa Kaeeyoo, Terje Olsen, Rita Jakobsen og Inger Andreassen håper de som ønsker å fortsette i Posten, får tilbud om ny jobb.
Alf Ragnar Olsen
Ved nabobordet sitter Rolf Johan Johansen og Tommy Markussen. Førstnevnte har fått jobb i Tesla og slutter om få dager. Han er glad for det.
– Det er trist det som skjer. Jobb i distribusjon finnes, men er uaktuelt. Årsaken er mye ufrivillig overtid og voldsomt arbeidspress, sier han.
Tommy Markussen får nå opplæring for å overta kameratens stilling på Rute/Far. Dessverre ryker trolig nyjobben før han er ferdig opplært.
– Endelig skulle jeg få dagjobb, og så blir enheten nedlagt. Det føles jævlig, sier Markussen.
Annenhver uke er han alenepappa for en 7-åring, og budjobb med varierende og til dels uforutsigbar arbeidstid står ikke på ønskelista. Men nå får han bare krysse fingrene.