JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nedbemanning

Posten kutter i postfly og samler flere tjenester i Oslo-området: – Tung nyhet å få

Ansatte innen flypost, adresseregistre og postreklame blir berørt når Posten skal sentralisere for å spare. Hamar, Stavanger og Bodø blir hardest rammet.
Posten kutter kostnader, og reduserer bruken av fraktfly. Det får konsekvenser ved flere enheter. De største konsekvensene ved dette rammer terminalen i Bodø, der ti årsverk skal spares inn.

Posten kutter kostnader, og reduserer bruken av fraktfly. Det får konsekvenser ved flere enheter. De største konsekvensene ved dette rammer terminalen i Bodø, der ti årsverk skal spares inn.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

To år med rekordtall for Posten er forbi. Folk har fått dårligere råd og handler mindre på nett – og med fallende volum er lønnsomheten hos Posten lavere enn ventet.

Dette er blant årsakene til sparetiltakene man nå iverksettes ved en rekke av Postens enheter rundt om i landet.

Kutt i bruk av flytransport

Posten halverer blant annet antallet postfly til Svalbard. Dette sparetiltaket medfører at antallet postfly til ishavsøya i nord kuttes fra fire daglige flyginger i uka til to.

Det opplyses at man ved behov kan komplettere med båtfrakt og rutefly. Kuttet vil uansett svekke postgangen mellom Svalbard og fastlandet.

I tillegg vil man kutte to fly i Sør-Norge som flyr bedriftspakker og overføre dette godset til en kombinasjon av biltransport og rutefly.

I tillegg går man fra to til ett innleid fraktfly på strekningen Oslo-Bodø-Tromsø. Lavere volum gjør det mulig å samle pakker og brev i ett fly, og kombinere dette med rutefly.

Den sistnevnte endringen medfører alene konsekvenser for ti årsverk i Bodø.

Mye lest: Nytt nattskift går ut over lønn og fritid for terminalarbeiderne

Utløser kutt og endringer mange steder

Kuttene i flyløsningene medfører også konsekvenser for mange terminalarbeidere og sjåfører, ettersom en varslet konsekvens er tidligere avgangstider og senere ankomsttider flere steder.

Detaljene er ikke kjent, men som FriFagbevegelse nylig har omtalt sliter allerede en del av disse med mye ubekvem arbeidstid.

Divisjonstillitsvalgt Lars Nilsen i Postens Nettverk Norge-divisjon sier endringene i tillegg får større og mindre følger ved andre enheter en rekke steder.

Han lister opp:

• De som jobber med Elektronisk Adresseendring berøres på Hamar, Stavanger, Bergen og Trondheim.

• Endringene berører også ansatte ved Rute og Felles Adresseregister på Stavanger, Stokke, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Molde.

• Det får også konsekvenser for de i Stokke, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø som jobber med omadressering.

• I tillegg berører det ansatte innen F-trykk på Stokke, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Ålesund, opplyser han.

Posten vil effektivisere

Endringene som nå kommer, skal ha vært foreslått tidligere. Men veksten i netthandelen ga økt volum og økt transportbehov, noe som medførte at sparetiltakene ikke var relevante eller ønskelige.

Nå er bildet igjen endret.

Som følge av inflasjon og prisvekst er Posten rammet av sviktende inntekter. Det har gitt sparetiltakene fornyet aktualitet, bekrefter divisjonstillitsvalgt Lars Nilsen i Fagforbundet Post og finans.

– Posten vil spare penger, og mener dette er gjøremål som kan sentraliseres. Lignende forslag var opp til diskusjon i 2019, i samme tid som brevterminaler i landet ble kuttet, sier han.

Store omstillinger som dette er krevende, fastslår Nilsen.

– Nå omfattes 48 årsverk av disse tiltakene, men heldigvis blir det reelle kuttet noe mindre, da Østlandsterminalen vil måtte styrke sin bemanning med cirka ti årsverk for å løse oppgavene, resonnerer han.

Ser løsninger for de som blir berørt

Innsparingene er så store at arbeidsgiver har ment at det ville være uforsvarlig å ikke iverksette tiltakene.

Nilsen forteller at Fagforbundet Post og finans har fått gehør for at det må avsettes tilstrekkelig med tid til å ivareta den krevende prosessen dette er.

– Det gjør at vi har håp om å finne løsninger for samtlige berørte, sier han.

Noen vil få tilbud om andre arbeidsoppgaver, andre vil få tilbud om ulike omskoleringstiltak.

– Videre vil alle berørte som fyller 62 år i inneværende år vil få tilbud om gavepensjon. Ved hjelp av disse virkemidlene håper vi det kan finnes løsninger for alle, slik at vi kan unngå overtallighet, sier Nilsen.

Tung nyhet å få

Ved de hardest rammede enhetene på Hamar, i Bodø og Stavanger, forteller de regionale tillitsvalgte at dette var et tungt budskap å informere om.

– Det vil nok ta noen dager før dette synker inn og går skikkelig opp for våre medlemmer, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Olav Otnæs i Fagforbundet Post Østlandet sier at ansatte mottok budskapet med ro, til tross for at dette er dramatisk for de det gjelder.

– Kanskje fordi det er gitt god tid til omstillingen, legger han til.

Leder Jarle Eide i Fagforbundet Post Vestlandet håper det skal finnes gode løsninger for alle berørte, og at ingen blir overtallige:

– Det er iverksatt ansettelsesstopp lokalt for å bidra til at andre ledige stillinger kan gi muligheter for å tilby de berørte annet arbeid, og med bruk av øvrige virkemidler samt gavepensjon til de som fyller 62 i år, sier Eide.

Divisjonstillitsvalgt Lars Nilsen medgir at dette er en tung nyhet å få for samtlige berørte. Men sier de har håp om å løse dette på en god og ryddig måte i samarbeid med Posten.

– Det er ved Postreklamesenteret i Stavanger og ved Hamar Postterminal konsekvensene av endringene rammer flest antall personer. Samtidig føles det nok ekstra tungt i Bodø, der man ikke var ferdig med prosessene rundt forrige omstillingsrunde før man fikk dette i tillegg, sier han.

– Men som nevnt tidligere, dette rammer også mindre enheter og avdelinger mange andre steder – og for den enkelte ansatte er det selvsagt krevende uansett.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse