JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportbransjen er fortsatt full av useriøse arbeidsgivere: – Det haster med tiltak

Regjeringa lovet å få bukt med sosial dumping. Nå vokser utålmodigheten hos Fagforbundet Post og finans.
– Vi er spesielt opptatt av å få på plass et register over alle bedrifter som driver transport av pakker og gods mot betaling, sier Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans. (Illustrasjonsfoto)

– Vi er spesielt opptatt av å få på plass et register over alle bedrifter som driver transport av pakker og gods mot betaling, sier Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

alf@lomedia.no

Fagforbundet Post og finans fikk et gjennombrudd da tiltakene for opprydding i transportbransjen ble nedfelt i Hurdalsplattformen.

Senere kom en handlingsplan, som også ble fulgt opp med midler.

Fagforbundet Post og finans applauderte, men var tydelige på at det må gjøres mer.

For de useriøse fortsetter å ødelegge for de seriøse aktørene. Nå vokser utålmodigheten i takt med behovene for tiltak.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans møtte statssekretær Tom Kalsås, sammen med nestleder Cathrine Ertsås og forbundssekretærene Odd Christian Øverland og Marius Weisæth.

– Vi har god dialog med samferdselsdepartementet, og ble oppdatert på regjeringens arbeid med sosial dumping i transportsektoren. Etterpå vi la fram våre ønsker og understreket alvoret og argumentasjonen bak disse, sier Øiahals.

Hun sier det er full enighet om målsettinga; å få bukt med sosial dumping i transportbransjen.

– Regjeringa er på rett kurs, men vi er utålmodige. Det haster med regulering. Vi skulle helst hatt tiltak i går. For dagens situasjon setter arbeidsplasser i fare, sier hun.

Cathrine Ertsås (t.v.), Marius Weisæth, Odd Christian Øverland og leder Gerd Øiahals mener regjeringen burde skru opp tempoet med tanke på nasjonale tiltak for å hindre sosial dumping i transportbransjen.

Cathrine Ertsås (t.v.), Marius Weisæth, Odd Christian Øverland og leder Gerd Øiahals mener regjeringen burde skru opp tempoet med tanke på nasjonale tiltak for å hindre sosial dumping i transportbransjen.

Alf Ragnar Olsen

Odd Christian Øverland peker på at det er fullt mulig å iverksette nasjonale strakstiltak nå, uavhengig av arbeidet med EUs transportpakke og EØS-reglementet.

– De endringene skal på plass først i 2026, men norske myndigheter står fritt til å gjøre tiltak for å regulere transportmarkedet nasjonalt her og nå. Vi ønsker fortgang, sier han.

– Vi er spesielt opptatt av å få på plass et register over alle bedrifter som driver transport av pakker og gods mot betaling. Det, sammen et HMS-kort som identifiserer ansatte og deres arbeidsgivere, er lavthengende frukt som vil gjøre det mulig å kontrollere bransjen. Det samme er en vektgrense for disse tiltakene på kjøretøy over 2,5 tonn, sier Øiahals.

Arbeidsmiljøloven: Varslet Posten om feil lønn: Innleide sjåfører kjørte 60 timer i uka

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse