Transportbransjen er fortsatt full av useriøse arbeidsgivere: – Det haster med tiltak
Regjeringa lovet å få bukt med sosial dumping. Nå vokser utålmodigheten hos Fagforbundet Post og finans.
– Vi er spesielt opptatt av å få på plass et register over alle bedrifter som driver transport av pakker og gods mot betaling, sier Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans. (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
alf@lomedia.no
Fagforbundet Post og finans fikk et gjennombrudd da tiltakene for opprydding i transportbransjen ble nedfelt i Hurdalsplattformen.
Senere kom en handlingsplan, som også ble fulgt opp med midler.
Fagforbundet Post og finans applauderte, men var tydelige på at det må gjøres mer.
For de useriøse fortsetter å ødelegge for de seriøse aktørene. Nå vokser utålmodigheten i takt med behovene for tiltak.
Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans møtte statssekretær Tom Kalsås, sammen med nestleder Cathrine Ertsås og forbundssekretærene Odd Christian Øverland og Marius Weisæth.
– Vi har god dialog med samferdselsdepartementet, og ble oppdatert på regjeringens arbeid med sosial dumping i transportsektoren. Etterpå vi la fram våre ønsker og understreket alvoret og argumentasjonen bak disse, sier Øiahals.
Hun sier det er full enighet om målsettinga; å få bukt med sosial dumping i transportbransjen.
– Regjeringa er på rett kurs, men vi er utålmodige. Det haster med regulering. Vi skulle helst hatt tiltak i går. For dagens situasjon setter arbeidsplasser i fare, sier hun.
Cathrine Ertsås (t.v.), Marius Weisæth, Odd Christian Øverland og leder Gerd Øiahals mener regjeringen burde skru opp tempoet med tanke på nasjonale tiltak for å hindre sosial dumping i transportbransjen.
Alf Ragnar Olsen
Odd Christian Øverland peker på at det er fullt mulig å iverksette nasjonale strakstiltak nå, uavhengig av arbeidet med EUs transportpakke og EØS-reglementet.
– De endringene skal på plass først i 2026, men norske myndigheter står fritt til å gjøre tiltak for å regulere transportmarkedet nasjonalt her og nå. Vi ønsker fortgang, sier han.
– Vi er spesielt opptatt av å få på plass et register over alle bedrifter som driver transport av pakker og gods mot betaling. Det, sammen et HMS-kort som identifiserer ansatte og deres arbeidsgivere, er lavthengende frukt som vil gjøre det mulig å kontrollere bransjen. Det samme er en vektgrense for disse tiltakene på kjøretøy over 2,5 tonn, sier Øiahals.
Arbeidsmiljøloven: Varslet Posten om feil lønn: Innleide sjåfører kjørte 60 timer i uka