Norsk Jernbaneforbund:
Lønnsforhandlingene i Mantena går til Riksmekleren: – Tilbudet var ikke i nærheten av frontfaget
Avstanden mellom Mantena og Norsk Jernbaneforbund var så stor, at det ikke var grunnlag for å forhandle seg fram til enighet om årets lønnstillegg i selskapet. Over sommeren møtes partene hos Riksmekleren.
De ansatte i Mantena mener det er rom for et lønnstillegg som er høyere enn frontfaget. Ledelsen i selskapet har tilbudt halvparten. Etter sommeren møtes partene hos Riksmekleren. (Arkivfoto)
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
– Det er ikke noe grunnlag for å bli enige om et oppgjør i Mantena. Tilbudet arbeidsgiver kommer med er så dårlig, og ikke i nærheten av frontfaget, at det kan vi ikke akseptere, sier Kjell Næss, nestleder i Norges Jernbaneforbund (NJF).
Rammen for frontfaget er 3,2 prosent lønnvekst. I følge Næss var siste tilbud langt under dette.
– Tilbudet var omkring halvparten av frontfaget. Det er ingenting som tilsier at det er grunnlag for et så dårlig tilbud, fastslår Næss.
ph
Overskudd og verdiskapning
I de sentrale oppgjørene er partene enige om den enkelte virksomhets økonomi skal legges til grunn for de lokale tilleggene. NJF mener Mantena går så bra, at de har lagt fram et krav som er over frontfaget.
– Bedriften går med overskudd, og verdiskapningen har økte med tolv prosent per ansatt i fjor. Vi mener at det er naturlig, og vanlig, at når verdiskapningen øker får de ansatte sin del av dette. Dette er bakgrunnen for vårt krav, sier Næss.
Saken fortsetter under bildet:
Kjell Næss (Arkivfoto)
Morten Hansen
Frykter for kontraktene
I følge NJF-nestlederen argumenterer ledelsen i Mantena med den vanskelige konkurransesituasjonen, og muligheten for at selskapet mister kontrakter – noe som vil medføre omstillinger. Tidligere i år mistet selskapet kontrakten på vedlikeholdet av Flirttogene til VY.
Næss mener det er et argument som ikke holder.
– Det var ikke på pris vi mistet Flirt-kontrakten. Vi skal heller ikke vinne kontrakter ved å presse lønningene ned, sier Næss.
Ikke under frontfaget
Han påpeker at Mantena også har vunnet kontrakter. Blant annet vant de vedlikeholdet på togene som trafikkerer Øresundbroen mellom Sverige og Danmark.
– Dette er Nordens nest største vedlikeholdskontrakt. Selskapet går per nå godt. Det er ingenting i Mantena som skulle tilsi at vi ikke kan få et oppgjør minst på linje med det har fått i konkurranseutsatt industri. Frontfaget er ikke et tak, fastslår Næss.
Sannsynlig tidspunkt for meklingen vil bli i begynnelsen av september.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.