IKT-faget får nytt yrkesfagsløft
IKT og mediefag blir nytt utdanningsprogram fra høsten 2020. Regjeringen vil styrke satsingen på yrkesfag og fornye yrkesutdanningen. Nå skal spesialiseringen starte allerede fra første skoleår.
IKT-ELEVER: Carlos De Barros og Yandeh Mari Enrusten Mbye er to av elevene som går andreklasse IKT på Kuben i år. De synes det er bra at IKT nå skal få et løft.
Knut Viggen
knut.viggen@lomedia.no
Mandag 5. mars presenterte kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) de nye utdanningsprogrammene som skal gjelde fra 2020. Det skjedde på Kuben Yrkesarena i Oslo, som samler en tredel av alle elever på yrkesfag i hovedstaden.
Les: Ny struktur på yrkesfagene: Øker antall utdanningsprogram fra åtte til ti.
Elektro består som før, mens IKT er lagt sammen med medieproduksjon i et eget program.
Antall utdanningsprogrammer utvides fra åtte til ti for å samle elever med likere faglig innhold. Målet er å gi økt faglig spesialisering og tidligere spesialisering. Flere programområder vil bli delt i andreåret for å gi økt spesialisering.
NYTT LØFT: Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner hilser på IKT-elever og lærere på Kuben Yrkesarena.
Knut Viggen
– Dette er en viktig dag for yrkesfagene. Det vil forsterke yrkesfagløftet og bli den største endringen i yrkesfagutdanningen siden Kunnskapsløftet i 2006, sier Jan Tore Sanner. Han mener yrkesfagløftet er viktig for å klare omstillingen i norsk økonomi og skape nye og trygge jobber.
– Norge vil mangle fagarbeidere i årene som kommer. I følge SSB vil Norge mangle 90.000 fagarbeidere i 2035. Med løftet som nå gjøres kan dyktige norske fagarbeidere se fremtiden lyst i møte, sier Sanner. Han peker på at regjeringen har styrket yrkesfagene med 70 millioner kroner inneværende år. Det kommer på toppen av en økt satsing på 600 millioner kroner i perioden 2013 til 17.
Den nye strukturen bygger på et omfattende utredningsarbeid. Gjennom ni faglige råd og fem ekspertutvalg har partene i arbeidslivet gitt innspill- I tillegg har Utdanningsdirektoratet gitt sin vurdering og saken har vært på høring og fått mange utspill.
Faser ut fag
Regjeringen har fulgt anbefalingene fra partene i arbeidslivet og Utdanningsdirektoratet om å fase ut en rekke lærefag, blant annet pianostemmerfaget, storurmakerfaget og industrisømfaget, fag som i flere år nesten ikke har hatt lærlinger, og som ikke lenger er etterspurt i arbeldslivet.
Etter høringen har regjeringen besluttet at kontor- og administrasjonsfaget og sikkerhetsfaget opprettholdes. IKT blir heller ikke slått sammen med elektro, men styrket i et eget utdanningsprogram.
Nå får utdanningsdirektoraret i oppdrag å gjennomføre endringene, oppdatere innholdet i læreplanene og vurdere navnene på de nye utdanningsprogrammene.
– Bra med IKT-løft
Før pressekonferansen hilste Jan Tore Sanner spesielt på elever og lærere fra IKT-faget på Kuben. Mens halvparten av elevene i videregående på landsbasis søker seg til yrkesfag, gjør bare en fjerdedel av elevene i Oslo det samme. Det vil regjeringen gjøre noe med. Carlos De Barros og Yandeh Mari Enrusten Mbye er to av elevene som går andreklasse IKT på Kuben i år. De synes det er bra at IKT nå skal få et løft. Noe av utfordringen for IKT-faget er mangelen på læreplasser. Bare en femdel av IKT-elevene kan regne med å få læreplass. Carlos har allerede sikret seg plass på Sagene Data, mens Yandeh fortsatt er på søk etter læreplass.
– Det er bra at dette faget nå ser ut til å få større oppmerksomhet, sier Carlos og Yandeh.
Ikke mye nytt
– Her var det ikke mye nytt, sier forbundssekretær i EL og IT, Are Solli. Han fulgte pressekonferansen sammen med blant andre LO-sekretær Trude Tinnlund.
Hun sier LO var litt spente på skjebnen til kontor- og sikkerhetsfaget og synes det er positivt at disse er blitt opprettholdt.
KRITISK: LO-sekretær Trude Tinnlund og forbundssekretær Are Solli fra EL og It Forbundet, fulgte pressekonferansen i Oslo, og hadde flere kritiske synspunkter på endringene.
Knut Viggen
– Vi er også glade for at IKT og mediefag er blitt et eget studieprogram, sier Tinnlund, som stusser litt over at det er lagt opp til fagspesialisering allerede fra første skoleår.
– Dette er jo å kaste blår i øynene på elevene. Vi tror dette vil være veldig varierende ut fra hvor elevene bor i landet og stiller også spørsmål ved om en 16-åring er i stand til å vite eksakt hva han eller hun ønsker å utdanne seg til så tidlig.
Are Solli håper direktoratet følger anbefalingene fra EL og IT om å inkludere data i elektrofaget.
– Vi ønsker å inkludere den delen av IKT som handler om progammerbart utstyr/innstallasjon, som vi mener faller naturlig inn under elektro, sier Solli.
Skeptisk til utvalg
Både Tinnlund og Solli er skeptisk til at det såkalte Lied-utvalget, som skal se på om opplæringstilbudet i videregående virkelig gir elevene den kompetansen de og arbeidslivet trenger fremover.
– De faglige utvalgene, der partene var representert, jobbet i tre år med sine innstillinger som ble levert i fjor høst. Fagopplæringen er styrt av partene i arbeidslivet og partenes innflytelse og medvirkning er forankret i ILO-konvensjon nr. 142. Så setter regjeringen ned et helt nytt utvalg uten representanter for partene eller arbeidslivet, det har vi reagert på, forklarer Tinnlund.
Nye yrkesfagprogram
Av de tidligere åtte utdanningsprogrammene er to fjernet og erstattes av fire nye utdanningsprogram. Disse er:
• Design og tradisjonshåndverk
• IKT og medieproduksjon
• Salg, service og reiseliv
• Frisør, blomster og interiørdesign.
Disse kommer i tillegg til:
• Bygg og anleggsteknikk
• Elektro
• Helse- og oppvekstfag
• Naturbruk
• Restaurant- og matfag
• Teknikk og industriell produksjon
Flere saker
Nye yrkesfagprogram
Av de tidligere åtte utdanningsprogrammene er to fjernet og erstattes av fire nye utdanningsprogram. Disse er:
• Design og tradisjonshåndverk
• IKT og medieproduksjon
• Salg, service og reiseliv
• Frisør, blomster og interiørdesign.
Disse kommer i tillegg til:
• Bygg og anleggsteknikk
• Elektro
• Helse- og oppvekstfag
• Naturbruk
• Restaurant- og matfag
• Teknikk og industriell produksjon