JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud i jernbanen

Stortinget krever utredning av jernbane-beredskapen

Et enstemmig Stortinget ber jernbanedirektoratet utrede konsekvensene, dersom tungt vedlikehold av togmateriell forsvinner ut av Norge.
UT AV NORGE: Stortinget krever at Jernbanedirektoratet utreder hvilken konsekvenser det får for beredskapen hvis vedlikeholdet av for eksempel hjulene til togene forsvinner ut av Norge.

UT AV NORGE: Stortinget krever at Jernbanedirektoratet utreder hvilken konsekvenser det får for beredskapen hvis vedlikeholdet av for eksempel hjulene til togene forsvinner ut av Norge.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

I fjor høst valgte Vy sveitsiske Stadler til å utføre vedlikeholdet av togene på Østlandet. Det fikk både tillitsvalgte og forsvarstopper til å uttrykke bekymring rundt beredskapen på jernbanen.

Også Mantena, som tapte anbudet, mener det er en reell problemstilling. 

– Jernbane er viktig for beredskapsevnen. Vi må vedlikeholde våre egne jernbanekjøretøyer i en krise. Skal vi opprettholde kompetanse på tungt vedlikehold, må det utføres i Norge, sier John Arne Ulvan, administrerende direktør i Mantena AS.

John Arne Ulvan, administrerende direktør i Mantena

John Arne Ulvan, administrerende direktør i Mantena

Mantena

– Om vi rammes av en nasjonal krise eller krig, er det i alles interesse at vi fikser togene våre selv, fortsetter han.

Enstemmig

Nå blir han langt på vei hørt av Stortinget. I januar stemte et enstemmig storting for et representantforslag fra SV, om å sikre beredskap og driftsstabilitet på norsk jernbane.

Stortinget vedtok å be regjeringen sørge for at Jernbanedirektoratet umiddelbart setter i gang en utredning av konsekvensene det vil ha for driftsstabilitet og beredskap, dersom tungt vedlikehold av togmateriell ikke lenger vil være lokalisert i Norge.

Utredningen må skje i samarbeid med relevante aktører.

Ikke mot konkurranse

Det er et vedtak som Ulvan er glad for.

Han slår fast at Mantena gjennom hele 2023 har kjempet for å få jernbanens beredskapsevne opp på agendaen hos jernbanemyndigheter og politikere. 

– Av hensyn til norsk beredskap må konkurransen legges opp med krav om at alle som inngår vedlikeholdskontrakter på norske tog, må ha infrastruktur til også å kunne utføre det tunge vedlikeholdet i Norge, sier Ulvan.

Han understreker at Mantena ikke er imot konkurranse i seg selv. Men slår fast at selskapets utenlandske konkurrenter baserer sine vedlikeholdskontrakter på at det tunge vedlikeholdet skjer på verksteder rundt omkring i Europa.

– Det fungerer sikkert i fredstid, men det er et høyst usikkert konsept dersom krig og krise rammer oss, sier Ulvan.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse