JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Full seier for flyplassvekterne: – Viser at det faktisk går an

Regjeringen ville endre loven så minst halvparten av landets flyplassvektere kunne fjernes. Etter tydelige protester, har justiskomiteen sendt forslaget i retur.
Norsk Arbeidsmandsforbund og vekterne har jobbet målrettet for å stoppe et lovforslag som ville ramme sikkerhetskontrollørene på landets flyplasser.

Norsk Arbeidsmandsforbund og vekterne har jobbet målrettet for å stoppe et lovforslag som ville ramme sikkerhetskontrollørene på landets flyplasser.

Terje Pedersen / NTB

merete.holtan@lomedia.no

Denne uka ble det jubel i Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF), som organiserer omtrent 1.600 sikkerhetskontrollører på landets flyplasser.

Forbundet – og vekterne selv – har jobbet systematisk for å snu et lovforslag de mente ville ramme både vekternes arbeidsplasser og sikkerheten på flyplassene.

Tirsdag kom innstillingen fra justiskomiteen på Stortinget, som vil sende forslaget i retur til regjeringen.

– Dette var en veldig fornuftig og gledelig innstilling fra komiteen. Den viser at demokratiet virker ved at politikerne faktisk tar høringsinnspillene fra bransjen på alvor, sier Terje Mikkelsen, forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet.

Hvor mange vektere kan fjernes?

Han har i flere måneder jobbet målrettet for å endre politikernes syn på saken. Rådgiver for den valgte ledelsen i NAF, Kari Bernardini, forteller at forbundet nærmest ved en tilfeldighet kom over forslaget som lå til høring. Da startet arbeidet.

– Vi begynte å snakke med politikerne, sier Bernardini.

Regjeringens forslag gikk ut på å skille mellom personkontroll og annen kontroll på flyplassene, hvor bare dem som har direkte med personer å gjøre, trengte å ha vekterutdanning.

Alle andre oppgaver kunne utføres av servicemedarbeidere, som bare har et ukeskurs i sikkerhet.

Arbeidsmandsforbundet mente at «personkontroll» strengt tatt kunne snevres inn til kroppsvisitasjon, og anslo at så mange som halvparten av vekterne på landets flyplasser kunne bli erstattet med folk uten relevant utdanning.

Hva da med sikkerheten? Eller som Arbeidsmandsforbundet skrev i et debattinnlegg i Dagsavisen:

«Hvor mange vektere kan fjernes fra landets flyplasser før luftfarten blir utrygg?»

Samarbeidet med NHO

Også NHO Service og Handel, vaktselskapenes interesseorganisasjon, skrev under på debattinnlegget.

De to organisasjonene er ikke alltid enige, og har denne uka brutt forhandlingene om vekternes lønn. Men i spørsmålet om bemanningen på landets flyplasser, har Arbeidsmandsforbundet og NHO Service og Handel jobbet sammen.

De har gått systematisk til verks for å opplyse om hvilke konsekvenser regjeringens forslag kunne få.

Arbeidsmandsforbundet snakket med partiene på venstresiden, mens NHO Service og Handel kontaktet dem på høyresiden.

I tillegg møtte både Terje Mikkelsen i NAF og Arne Stadheim i NHO Service og Handel i justiskomiteens høring.

– Å foreslå svekkelser i sikkerhetskontrollen ved lufthavnene når vi er i den spente sikkerhetspolitiske situasjonen på flere tiår, fremstår helt uvirkelig, sa Terje Mikkelsen til politikerne.

PÅ SAMME SIDE: I spørsmålet om flyplassvekterne jobbet Terje Mikkelsen (til venstre) i NAF og Arne Stadheim i NHO Service og Handel sammen. Bildet er tatt rett før høringen i justiskomiteen.

PÅ SAMME SIDE: I spørsmålet om flyplassvekterne jobbet Terje Mikkelsen (til venstre) i NAF og Arne Stadheim i NHO Service og Handel sammen. Bildet er tatt rett før høringen i justiskomiteen.

Jan-Erik Østlie

Ringestafett for vekterne

Vekterne selv kom også med tydelige protester. Ole Erik Hønsvik, vekter og tillitsvalgt i Avarn Security Aviation på Værnes lufthavn, sa dette til Arbeidsmanden:

– Vi driver med et sikkerhetsyrke. Hvis hvem som helst kan gjøre jobben vår på denne flyplassen – uten den bakgrunnen vi har, blir det helt feil.

Hovedtillitsvalgt i Avarn Security Aviation, Frank Aamo, omtalte forslaget som «helt krise». Han fryktet at over halvparten av vekterne på Værnes ville miste jobbe eller gå ned i lønn, og konstaterte at sikkerheten på flyplassen ville bli dårligere.

Aamo tok derfor en telefon til vekterkollega og SV-politiker Jason Alexander Kannemeyer. Kannemeyer, som sitter på fylkestinget for SV i Agder, tok stafettpinnen og ringte partikollega Andreas Sjalg Unneland.

Unneland sitter i justiskomiteen, og kunne fortelle at partiet allerede hadde gjort seg opp en mening i saken: SV var enige med vekterne.

Til Dagsavisen sa Unneland dette før innstillingen kom på bordet:

– Dette forslaget må stoppes. Det er ingen skam å snu, spesielt ikke i spørsmål som handler om tryggheten og sikkerheten på flyplassen.

– Lagt i skuffen

Tirsdag kveld ble det altså klart at politikerne snudde, med et flertall bestående av Høyre, FrP, SV og Venstre.

Justiskomiteen vil sende forslaget tilbake til regjeringen, der departementet må se på det på nytt. Stortinget skal behandle lovforslaget 13. mai, men det er ventet at politikerne støtter komiteens innstilling.

– Vi håper nå at forslaget blir lagt i skuffen for godt og at det ikke kommer nye runder som skaper mer usikkerhet, sier Terje Mikkelsen til Arbeidsmanden.

Odd Harald Hovland, som sitter for Ap i justiskomiteen, sier til Dagsavisen at han ikke er sikker på at forslaget vil dukke opp igjen. Han gir uttrykk for at bransjeorganisasjonens systematiske protester har påvirket politikerne:

– Forslaget feilet fordi både NHO Service og Handel og Arbeidsmandsforbundet var veldig kritiske til endringen, sier Hovland.

– Mer involvert

Arbeidsmandsforbundet kan nesten ordrett finne igjen egne argumenter i justiskomiteens innstilling, særlig når det gjelder beskrivelsen av hvilke konsekvenser forslaget kan få for sikkerheten:

«Flertallet mener forslaget ikke tar høyde for situasjoner som krever personhåndtering. Dette er situasjoner som kan oppstå hvor som helst på en flyplass, og som må håndteres av personer med kompetanse innenfor konflikthåndtering, kommunikasjon og kulturforståelse, noe vektere har. Her må det også understrekes at langt fra alle flyplasser har politi til stede.»

Komiteen skriver at forslaget «medfører en lavere kvalitet på sikkerhetsarbeidet», og at «flertallet kan ikke støtte en slik svekkelse i den sikkerhetspolitiske situasjonen vi befinner oss i dag.»

Komiteen mener også at de sosiale følgene av forslaget ikke er blitt tatt hensyn til, altså at vektere kan miste jobben eller gå ned i lønn. I innstillingen heter det til slutt at «berørte parter ikke i tilstrekkelig grad har blitt involvert i regjeringens arbeid med forslaget.»

Den konstateringen er Terje Mikkelsen glad for. Forbundssekretæren har tidligere kritisert at dem forslaget gjelder, ikke er blitt hørt i prosessen.

– Viser at det faktisk går an

Mikkelsen og Arbeidsmandsforbundet er stolt over det de har fått til i denne saken – sammen med NHO Service og Handel.

– Denne prosessen viser hvor viktig det er med godt partssamarbeid ved at arbeidstakernes og arbeidsgivernes organisasjoner jobber sammen for bransjen. Vi har jobbet tett sammen med NHO Service og Handel i prosessen og det har båret frukter, sier forbundssekretæren.

Rådgiver for ledelsen i Arbeidsmandsforbundet, Kari Bernardini, er også glad for utfallet:

– Det viser seg at det faktisk går an. Vi har snudd en hel komité og opplevd at regjeringen får sitt eget forslag tilbake. Å få et slikt gjennomslag, tror jeg aldri vi har vært med på før, sier Bernardini.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse