JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærerdemonstrasjon

Lærere aksjonerte foran Stortinget

I dag aksjonerte lærere foran Stortinget til støtte for lærere som er blitt avskiltet, det vil si rundt 30.000 lærere som ikke tilfredsstiller nye kompetansekrav for å undervise i norsk, matte, engelsk, samisk og tegnspråk.
LÆRER: Allmennlærer Heine Øvredal med brukket blyant som symbol på tillitsbrudd.

LÆRER: Allmennlærer Heine Øvredal med brukket blyant som symbol på tillitsbrudd.

Sidsel Valum

sidsel@lomedia.no

Bak aksjonen, to dager før stortingsvalget, sto to Facebook-grupper som kaller seg «Støtt de avskiltede lærerne» og «Vi krever status for allmennlærernes realkompetanse». Flere frammøtte foran Stortinget bar – i tillegg til paraplyer på en regntung lørdag formiddag – skilt rundt halsen hvor det sto «lærer», og brukkne blyanter som symbol på tillitsbrist.

LÆRER: Allmennlærer Heine Øvredal med brukket blyant som symbol på tillitsbrudd.

LÆRER: Allmennlærer Heine Øvredal med brukket blyant som symbol på tillitsbrudd.

Sidsel Valum

– LO står på lærernes side

– Kjære lærere. Dere kjemper en viktig kamp. Og dere har LO på deres side. Vi står bak dere i kravet om at realkompetanse må anerkjennes og at Stortinget må endre vedtaket som underkjenner utdanningen til over 30.000 lærere, sa førstesekretær Julie Lødrup i LO i sin appell til de frammøtte.

– En lærer som for eksempel har undervist i engelsk i 20 år har en realkompetanse minst like verdifull som en nyutdannet lærer med flere studiepoeng. Det å nekte erfarne lærere å undervise i fag de har lang erfaring i, det er ikke bare dårlig personalpolitikk og dårlig seniorpolitikk, ikke minst tapper det skolen for verdifull kompetanse. LO krever derfor at lærernes kompetanse ikke skal bli definert av tallet på studiepoeng alene, men også av den viktige erfaringen veldig mange lærere har, sa Julie Lødrup.

STØTTER LÆRERNE: 1. sekretær i LO Julie Lødrup holdt appell foran Stortinget.

STØTTER LÆRERNE: 1. sekretær i LO Julie Lødrup holdt appell foran Stortinget.

Sidsel Valum

LO krever ny regjering

Hun viste til at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i Stortinget i vår sa at dette nye kravet ikke skulle føre til at noen skulle miste jobben.

– Men det henger jo ikke på greip. Ikke når de fleste lærere som underviser med få studiepoeng i norsk, matte, engelsk og samisk, må ta videreutdanning innen 2025. Hvis ikke risikerer de å bli avskiltet. Det er ikke rart at mange lærere frykter for jobben. Og vi snakker faktisk om 30.000 lærere, 30.000 ressurspersoner i norsk skole. For å sikre jobben må ikke bare disse ta videreutdanning, lærerne må også selv dekke 25 prosent av kostnadene ved å jobbe ekstra uten lønn. Det vil for mange bli 125 prosent jobb, med 100 prosent lønn, og dette er helt urimelig. LO har krevd at staten fullfinansierer videreutdanningen, men det nekter nå Torbjørn Røe Isaksen å snakke om, til tross for at han sa at den endelige avklaringen på finansieringen skulle avklares med partene. LO vil kjempe videre for at videreutdanningen blir fullfinansiert, sa hun

Hun pekte også på at det er en rekrutteringskrise for lærere i store deler av landet og fryktet en langvarig svekkelse av kompetanse i norsk skole.

– LO krever derfor en ny regjering, en ny regjering som vil gi skiltet tilbake til lærerne, sa førstesekretær Julie Lødrup i LO.

Skolenes landsforbund og Utdanningsforbundet enige

– Det er en oppriktig glede at Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund og LO er enige om at allmennlærerne som har tatt utdanning i tråd med med norsk lov, fortsatt må ha undervisningsrett i fagene. Dette er et sterkt utgangspunkt for å få gjennomslag i en ny rødgrønn regjering. Jeg er optimist. Vi har grunn til å være optimister, forutsatt at vi får regjeringsskifte, sa forbundsleder Anne Finborud i sin appell.

– Påstanden om at stillingsvernet er svekka er helt reell. Å være lærere på dispensasjon etter 20 år i yrket hjelper lite på vårt omdømme i samfunnet, sa hun.

Anne Finborud mente også at det er skapt en alvorlig tillitskrise i skolen.

– Midt i en rekrutteringskrise velger Stortinget å avskilte erfarne lærer i grunnskolen. Samtidig hever kunnskapsministeren terskelen for å bli lærerstudent, og ensretter utdanninga med å innføre en obligatorisk femårig mastergrad. Resultatet ser vi i dag, aldri før har bruken av ufaglærte i norsk undervisning vært større. Vi oppfatter at vi er ved bristepunktet. Det haster med en helomvending, sa forbundsleder Anne Finborud.

– Vedtaket må oppheves

Også Aina Skjefstad Andersen, leder av Utdanningsforbundet i Oslo, holdt appell.

– I Norge har vi i dag en helt utrolig situasjon. Samtidig som vi har lærermangel, vedtar Stortinget nye kompetansekrav, som avskilter tusenvis av erfarne lærere. Det er uklokt, elendig politisk håndverk, og det er skammelig, sa hun.

Og svaret mente hun er:

– Stortinget kan oppheve vedtaket, eller vedta å fullfinansiere videreutdanningen. Det er det eneste rettferdige og anstendige, dersom Stortinget ikke gjør om på vedtaket. Uansett hvem som vinner valget så skal Utdanningforbundet møte dem med krav om å oppheve vedtaket, eller å fullfinansiere videreutdanningen for alle som risikere avskilting, sa Aina Skjefstad Andersen.

Også flere lærere som rammes av de nye kompetansekravene holdt appeller.

Torbjørn Røe Isaksen svarer på kritikken

I skolen har bedt kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen om en kommentar til kritikken. I en epost skriver han:

– Vi har et bredt flertall bak oss på Stortinget for de nye kompetansekravene som ble vedtatt for to år siden, med både Venstre og Arbeiderpartiet. Kravene trer ikke i kraft før i 2025. Han tilføyer:

– Ingen lærere blir avskiltet og ingen mister jobben av dette, slik noen vil gi inntrykk av. Men vi ønsker at lærere skal ha fordypning i fagene de underviser i.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen viser til at det er kommunenes ansvar å sørge for at de har lærere med riktig kompetanse, og at regjeringen har tredoblet satsingen på videreutdanning for å få dette til. Han tilføyer at over 6000 lærere får videreutdanning bare i år.

Nye kompetansekrav for lærere

• Stortinget vedtok i juni 2015 ny forskrift til opplæringsloven med økte krav til faglig fordypning for lærere som skal undervise i norsk, matematikk, engelsk, samisk og tegnspråk.

• Lærere i barneskolen må ha 30 studiepoeng for å undervise i fagene. Lærere i ungdomsskolen må ha 60 studiepoeng.

• Kravene ble innført fra 1. august 2015.

• Kommunene må sørge for at lærerne oppfyller kravene innen 2025.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Nye kompetansekrav for lærere

• Stortinget vedtok i juni 2015 ny forskrift til opplæringsloven med økte krav til faglig fordypning for lærere som skal undervise i norsk, matematikk, engelsk, samisk og tegnspråk.

• Lærere i barneskolen må ha 30 studiepoeng for å undervise i fagene. Lærere i ungdomsskolen må ha 60 studiepoeng.

• Kravene ble innført fra 1. august 2015.

• Kommunene må sørge for at lærerne oppfyller kravene innen 2025.