JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enige i SAS-konflikten - men uenige om framtiden

– Ett pilotforbund i LO er en illusjon

– Yngve Carlsen kan bare fortsette å drømme, sier forhandlingslederen til Parat, Jan Levi Skogvang.
Jan Levi Skogvang spilte en senbtral rolle i meklingen mellom pilotene og SAS.

Jan Levi Skogvang spilte en senbtral rolle i meklingen mellom pilotene og SAS.

Helge Rønning Birkelund

Sammen sto LO-toppen Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund og Parat-forhandler Jan Levi Skogvang last og brast i konflikten med SAS. Det ga mersmak for Carlsen, som har en målsetning om å samle alle pilotene under en paraply.

– Vi er nødt til å jobbe samlet politisk både nasjonalt, regionalt og globalt for å møte virkeligheten ute i arbeidslivet, mener han.

Men Jan Levi Skogvang syne det var et rart utspill.

– En illusjon

– Jeg ser ingen grunn til å dra i gang en ny diskusjon om dette rett etter at vi har hatt en felles mekling. Begge forbund bidro til å få en løsning. Det er en nedverdigelse av Parat og YS å komme med dette etter kun en felles mekling. Valget er tatt. Jeg gidder ikke bruke noe tid på dette akkurat nå, sier Skogvang, som presiserer at han uttaler seg på egne vegne.

Han mener Carlsen skal få slite med å få en sammenslåing inn i LO på agendaen.

– Dette er en illusjon og en ønskedrøm. Fire av fem piloter har valgt et annet forbund enn Norsk Flygerforbund. Det valget ble tatt for to år siden, legger Skogvang til.

Han sikter til prosessen i forkant av at Norsk Flygerforbund søkte om å bli tatt opp som LO-forbund. Fra før var Norsk Cockpitforbund et LO-forbund.

Allerede i 2011 begynte ledelsen i flygerforbundet å utrede muligheten for å ta piloter inn i en hovedorganisasjon. Prosessen var grundig, men heller ikke uten diskusjoner. Det sto mellom LO, YS eller Unio. Valget falt på LO.

Kenneth Mæland vil samle LO-familien på Sola

Brøt ut

Jan Levi Skogvang tilhører den delen av SAS som opprinnelig kommer fra Braathens, og var en av initiativtakerne til å melde seg ut av flygerforbundet rundt 2006. Da skal det ha oppstått et A- og B-lag av piloter avhengig av opprinnelig arbeidsgiver etter sammenslåingen med Braathens Safe. Dermed meldte mange overgang fra Flygerforbundet til Parat.

Den gang var forholdet mellom de ulike pilotgruppene så betent at de nesten ikke kunne sitte ved siden av hverandre i cockpiten.

I dag er det helt annerledes. I dag er relasjonene mellom pilotene fra de ulike forbundene noe helt annet og helt uproblematisk. Men pilot-Norge er fortsatt delt i to. SAS-pilotene er medlem av flygerforbundet i LO. De tidligere Braathens-pilotene og Widerøes piloter er i Parat, sammen med Norwegian.

Tvinger seg fram

Det var etter løsningen i konflikten mellom SAS og pilotene i Norsk Flygerforbund og ScaNor Flygerforening i Parat, Yngve Carlsen sa at en samling i ett pilotforbund vil tvinge seg fram.

– Våre medlemmer og YS sine medlemmer ser hvordan flyselskapene herjer med deres arbeidsplasser. Det er bare en ting som gjelder, nemlig samling i bunn. Flygere globalt har en 100 prosent organisasjonsgrad. Da er det spesielt viktig å utnytte det gjennom å stå sammen, slik vi gjør også internasjonalt. I Norge er det i overkant av 2000 yrkesflygere. Alt handler om økonomi. Er man dobbelt så mange har man dobbelt så mye midler. Jeg tror på en samling, men vi må være strategisk tålmodige og kloke, sa han til LO-Aktuelt.

– Vi ble for små til å stå alene i Norsk Flygerforbund. Vi så både på YS, ulike forbund i LO samt Unio. Vi konkluderte både entydig og enstemmig for at LO var stedet som hadde muskler til å løfte våre utfordringer, sier Yngve Carlsen.

• Følg oss på Facebook

Få nyhetsbrevet vårt

– Ikke nedvurdert noen

Han poengterer at intervjuet med ham ikke var et utspill.

– Jeg svarte på spørsmål om meklingen, der jeg samtidig, sett fra Norsk Flygerforbunds ståsted, ga ros til LO for den hjelpen vi har fått. Som leder av et LO-forbund har jeg kun forutsetning for å uttale meg om LO. Jeg går ut i fra at ScaNor også har fått god hjelp fra sin hovedorganisasjon, og jeg har ikke nedvurdert noen, sier Carlsen til LO-Aktuelt.

– Tvert imot. Jeg gir stor honnør til ScaNor, som gjorde en fremragende innsats i meklingen, legger han til.

– Jeg har ikke sagt ett ord om tilhørighet til hovedorganisasjon. Det jeg har pekt på er at utfordringene norske piloter står overfor løses best sammen, og at mange flygere etterlyser at vi finner sammen. Derfor er ikke dette en debatt om den ene eller andre hovedorganisasjonen, men om hva som er best for norske flygere, sier Yngve Carlsen.

Takker LO for en uvurderlig hjelp i SAS-konflikten. Nå vil han samle pilotene under ett forbund

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse