JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uoversiktlig eierskap til Norwegian-fly

Dette Norwegian-flyet er japansk eid, drevet fra Irland, med slovakiske piloter, men norskregistrert

Flyet som fikk problemer på Kjevik 4. november har et innviklet eierskap. Det har vært leid ut mellom fem forskjellige selskaper i ulike land før avstigning.
Norwegian-flyet LN-NII, Jacob Ellehammer, i det det lander i Barcelaona 30. oktober, fire dager før hendelsen på Kjevik.

Norwegian-flyet LN-NII, Jacob Ellehammer, i det det lander i Barcelaona 30. oktober, fire dager før hendelsen på Kjevik.

JMR, Planespotter.net

torgny@lomedia.no

Utenpå ser flyet norsk ut og LN-NII er malt på flykroppen for å markere nettopp dette. Boeing 737-maskinen prydet også med flyselskapet Norwegians sine farger. Likevel er flyet døpt Jacob Ellehammer etter den danske oppfinneren, men det er ikke det eneste utenlandsk med flyet. I virkeligheten er flyet japansk.

Kabinpersonalet på Norwegian-fly nektet å fly videre med lavpris-piloter

Japansk investeringsbank

14. oktober i fjor fikk Luftfartstilsynet en epost fra advokat Atle Stensrud i det velrenommerte advokat kontoret Arntzen de Besche. Stensrud opptrådde på vegne av de japanske selskapene FLIP No. 93 og Flip No. 94.

Flip står for Flight Leasing Investement Program og det er to equity-fond etablert av den japanske investeringsbanken Financial Products Group.

Flyet hadde de kjøpt fra det irske selskapet Sky High XVIII Leasing Co Ltd. Siden FLIP No. 93 og FLIP No. 94 ikke var kontrollert av EØS-borgere var det nødvendig med dispensasjon.

Norge får ikke granske farlig hendelse på Norwegian-fly innenriks i Norge

Irske Sky High

FLIP No. 93 og FLIP No. 94 var ikke interessert i å drive flyene så de leide flyet tilbake til Sky High. Bak Sky High står kinesisk kapital. En av selskapets direktører, Bo Jiang, har hjemmeadresse i Beijing.

Til tross for navnet var heller ikke Sky High et flyselskap. Derfor leaset de LN-NII videre ut til selskapet Drammensfjorden Leasing Limited. Leasing er en type midlertidig leiekontrakt mellom to parter.

Drammensfjorden Leasing klinger norsk, men selskapet har adresse i Dublin. En av direktørene i selskapet er finansdirektør i Norwegian, Frode Erling Foss. Drammensfjorden Leasing er et av 16 datterselskaper Norwegian har i Irland som står for innleie av fly til Norwegian-flåten.

Norwegian-ansatte i USA får danne fagforening

Drammensfjorden ikke interessert

Men heller ikke Drammensfjorden Leasing er et flyselskap. Derfor er det ikke så unaturlig at de leaser ut Jacob til flyselskapet Norwegian. Men heller ikke de vil fly flyet oppkalt etter den danske oppfinneren uten videre.

Norwegian leaser flyet ut til det slovakiske flyselskapet Go2sky. Leasingavtalen mellom Norwegian og Go2sky er en såkalt «dry lease» avtale. Det betyr at det bare er flyet som leies ut.

Norsk flygerforbund frykter utflagging av arbeidsplasser fra Norge

Slovakisk flyselskap

Men Go2sky har noe som Norwegian mangler, flymannskap. Derfor leier Norwegian flyet tilbake som «damp lease». Det vil si med at det leies med flyvere, men ikke kabinpersonale.

Hadde det vært leid tilbake også med kabinpersonale hadde det vært såkalt «wet lease», men da hadde det ikke vært norsktalende besetningsmedlemmer på flyet.

Altså leier Norwegian flyet fra Go2sky med deres flyvere, men bruker sitt eget kabinpersonale. Dermed har flyet vært igjennom 6 forskjellige ledd i forskjellige land, uten at det er mulig å vite for passasjerene.

• Følg oss på Facebook

Få nyhetsbrevet vårt

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse