JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Partene står langt fra hverandre før mekling

Fare for SAS-streik fra mandag

Forhandlingsleder for pilotene, Jens Lippestad, innrømmer at partene står langt fra hverandre.
Jens Lippestad, leder i Norsk Flygerforbund

Jens Lippestad, leder i Norsk Flygerforbund

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia.no

– Vi har forhandlet i seks måneder uten å oppnå enighet. Da ønsket ikke SAS å forhandle videre. Da så ikke vi noen annen mulighet enn å gå til brudd, sier Jens Lippestad til LO-Aktuelt.

Lørdag formiddag møtes partene til mekling. Lippestad er forhandlingsleder for LO-forbundet Norsk Flygerforbund.

Frist for å bli enige om forlengelse av tariffavtalen er satt til midnatt mandag. Blir det ikke enighet, er to piloter tatt ut i streik fra mandag. En fra flygerforbundet, og en fra Parat.

Men allerede torsdag satt Lippestad og flygerforbundet i møter for å planlegge opptrapping av streikeuttaket.

17 historier om ulikhet i Norge

Fritid og deltid

Det er arbeidsavtalen som er hovedstridstema. Pilotene krever større forutsigbarhet i forhold til turnusplaner.

– I dag har pilotene krav på fri en helg i måneden. Vi ønsker å gjøre om det til fri annenhver helg for halvparten av pilotene, mens den andre halvdelen jobber i en fast turnus som ikke blir påvirket av dette. De jobber litt mer enn annenhver helg, sier Jens Lippestad.

Innenfor dagens avtaleverk kan piloter risikere å jobbe syv helger på rad.

– Vi stiller ingen krav som bidrar til å redusere arbeidstiden. Hovedsaklig gjelder det krav som gjør det mulig å ha et sosialt liv i tillegg til jobben, legger han til.

– Jobben er blitt ekstremt slitsom, og med mangel på forutsigbarhet. Det går ut over oppføging av barn og familie.

Ifølge Lippestad krever også SAS at pilotene går ned i stillingsbrøk.

– SAS krever at vi ikke lenger skal ha 100 prosent stilling, men jobbe fullt om sommeren og mindre om vinteren. SAS krever også at mai og september skal regnes som sommerferie i forhold til uttak av de tre ukene med sommerferie.

I dag har SAS-pilotene vakter som strekker seg over to til fem dager, med friperioder over to til fire dager.

Lønnskravet ligger på 3,5 prosent.

• Følg oss på Facebook

Vil unngå konflikt

Pressekontakt i SAS, Tonje Sund vil ikke kommentere meklingen i forkant. Men understreker overfor LO-Aktuelt at SAS har en sterk ambisjon om komme til enighet og har fullt fokus på det slik at man unngår en konflikt. Hun vil heller ikke kommentere hvilket konsekvenser det første streikeuttaket med to piloter kan få for avviklingen.

Så lite tjener en ansatt i Ryanair

Elisabeth må vaske 36 leiligheter etter lunsj

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse