JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidstid

Kamran går på jobb to ganger samme dag: – Jeg personlig liker ikke å jobbe slik

Bussjåføren skulle ønske han slapp delte skift.
For hvert delte skift får sjåførene i Unibuss et tillegg på rundt 300 kroner.

For hvert delte skift får sjåførene i Unibuss et tillegg på rundt 300 kroner.

Martin Guttormsen Slørdal

martin@lomedia.no

På Mortensrud T-banestasjon i Oslo er det full rulle med busser inn og ut av stasjonen.

På stasjonen er også pauserommet til sjåførene i Unibuss, selskapet som har ansvaret for kjøringene av rutebussene i hovedstaden.

Ut av pauserommet kommer Kamran Janjua, bussjåfør og tillitsvalgt i Fellesforbundet. Janjua begynte dagens første skift bak rattet klokka 06 og sluttet klokka 09.

Nå har han har noen timer fri før han skal på jobb igjen klokka 14.20 i ettermiddagsrushen.

– Jeg liker ikke delte vakter fordi da må jeg gå på jobb to ganger den dagen. Det beste er å gå på jobb en gang om dagen. Jeg prøver å planlegge ting å gjøre imellom, men det er ikke alltid like lett, sier han.

Innsikt: Norske arbeidstakere arbeider døgnet rundt, sju dager i uka. Men forskjellene er store

«Helseskadelig»

Busstreiken i 2020 rettet oppmerksomheten mot bussjåførenes lønns- og arbeidsforhold, og også bruken av delte skift.

Arbeidsmedisiner Ebba Wergeland tok til orde for å forby arbeidstidsordningen med delte skift.

«Med delte skift legger jobben beslag på mer av dagen enn det bussjåførene får betalt for. Og mer av dagen enn det som er godt for sjåførene, fordi balansen mellom hvile og arbeid blir skjev. I praksis blir det som å jobbe tolvtimersskift, og det er ikke bra, verken for helsa til bussjåførene eller for sikkerheten til passasjerene», advarte hun.

Tjener mer og slipper helg

Kamran Janjua har en seks ukers turnusplan der han han veksler mellom å jobbe dagtid, kveldstid og delte skift, eller split skift som mange også kaller det.

Selv om han bare har seks delte skift i løpet av seks uker, skulle han ønske at han slapp de delte skiftene.

Janjua forteller at Unibuss-sjåførene er delt inn i ulike sjåfør-grupper. Hver gruppe har seks sjåfører, og gruppa har sine spesielle arbeidstider.

Sjåførene som har lengst ansiennitet får velge først hvilken gruppe de vil bli plassert i. Flere av sjåførene ønsker å jobbe kun delte skift, forteller Janjua.

Det er fordi de tjener mer, og de slipper å jobbe helg. Men det er ekstra slitsom å kjøre disse skiftene fordi de er i rushtrafikken, og da er det ekstra mye å passe på, sier han.

Kamran Janjua sier han er heldig som bor nærme jobb og kan rusle hjem de dagene han har delte skift.

Kamran Janjua sier han er heldig som bor nærme jobb og kan rusle hjem de dagene han har delte skift.

Martin Guttormsen Slørdal

For hvert delte skift får sjåførene i Unibuss et tillegg på rundt 300 kroner. Sjåførene som kjører kun delte skift tjener omtrent 5.500 kroner mer i måneden enn de som kjører dag og kveld, forklarer Janjua.

Aktuelt: Bussjåførene sier ja til årets lønnsoppgjør

Viktigere med et sosialt liv

Kamran Janjua sier han er heldig som bor nærme jobb og kan rusle hjem de dagene han har delte skift.

I dag skal han hjem og sove litt før han svinger bussen ut i rushtrafikken igjen.

Jeg personlig liker ikke å jobbe slik. Det er bedre betalt, men penger er ikke alt. For meg er det viktigere å være sosial på ettermiddag og kveldstid. Drømmeturnusen min består av bare tidligvakter på hverdager. Men det er lenge til jul, humrer han.

Arbeidstid: Ida Marie og samboeren har ikke vært på jobb samtidig på mange år

Arbeidstid:

Jobber skift.

I turnusplanen inngår dag, kveld, natt og delte skift.

Delte skift betyr at arbeidsdagen deles opp i to økter, på morgen og ettermiddag. Sjåførene har fri midt på dagen.

Skiftene skal dekke opp behovet i rushtrafikken.

Arbeidsplanen til sjåførene i Unibuss går over 6 uker.

Kamran Janjua

ALDER: 50 år.

BOSTED: Oslo.

YRKE: Bussjåfør i Unibuss.

SIVILSTAND: Gift, tre store barn.

FORBUND: Fellesforbundet.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Arbeidstid:

Jobber skift.

I turnusplanen inngår dag, kveld, natt og delte skift.

Delte skift betyr at arbeidsdagen deles opp i to økter, på morgen og ettermiddag. Sjåførene har fri midt på dagen.

Skiftene skal dekke opp behovet i rushtrafikken.

Arbeidsplanen til sjåførene i Unibuss går over 6 uker.

Kamran Janjua

ALDER: 50 år.

BOSTED: Oslo.

YRKE: Bussjåfør i Unibuss.

SIVILSTAND: Gift, tre store barn.

FORBUND: Fellesforbundet.