JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Minnestund for Turøy-ofrene

På minuttet ett år etter helikopterulykken stoppet landsmøtet i Industri Energi opp og mintes de døde.
Avtroppende forbundsleder i Industri Energi, Leif Sande, holder minneord på minuttet ett år etter helikopterulykken på Turøy.

Avtroppende forbundsleder i Industri Energi, Leif Sande, holder minneord på minuttet ett år etter helikopterulykken på Turøy.

Torgny Hasås

torgny@lomedia.no

Det var avtroppendef forbundsleder, Leif Sande, som ledet minnestunden over ofrene for helikopterulykken på Turøy på minuttet et år etter ulykken som krevde 13 menneskeliv. Fem av dem var medlemmer av forbundet.

Sande gikk gjennom hva som hadde skjedd, hva som var årsaken til ulykken, kunne den vært unngått og så stilte han politiske krav. Minnestunden ble avsluttet med ett minutts stillhet.

- Vi husker alle de dramatiske TV bildene hvor hovedrotoren flyr for seg selv mens det brenner i vrakrester ved Turøy. Jeg reagerte med sjokk og vantro. Den første fatale helikopterulykken på 19 år var plutselig et faktum. Vi fikk en kraftig påminnelse på hvor galt det kan gå, sa sande

Han stilte spørsmålet om Turøy-ulykken vært unngått? Og svarte selv at svaret var ja. Han viste til dokumentaren som TV2 sendte 26. April i år. Der hørte han Airbus-direktøren si at de tilsynelatende hadde gjort for lite etter en lignende ulykke utenfor Skottland i 2009 og at om man hadde gjort mer så kunne Turøy ulykken vært unngått.

- Airbus har et stort ansvar, men det har også det europeiske flysikkerhetsbyrået, EASA. EASA skal føre tilsyn med at sikkerheten er ivaretatt. De sviktet i oppfølgingen i 2009 og de svikter etter Turøy ulykken. Rotårsaken til Turøy ulykken er fremdeles ukjent. Allikevel opphevet EASA flyforbudet 7. oktober 2016 selv om havarikommisjonen har uttalt at ingen av de eksisterende påkrevde eller supplerende varslingssystemer kan fange opp en slik hendelse. EASA gambler med flysikkerheten, mente Sande. Han roste norske og britiske myndigheter som hadde opprettholdt flyforbudet for Superpuma-helikoptrene.

Han avsluttet med å si at helikoptersikkerhet et høyt prioritert område for Industri Energi.

- Våre medlemmer har krav på en trygg og effektiv transport til og fra arbeidsplassen.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse