Unngikk nytt bussbråk på LO-kongressen
Transportarbeiderforbundet var kritisk når Fagforbundet krevde å bli part i bussbransjeavtalen med NHO på LO-kongressen for fire år siden. Det samme forslaget ble sendt inn i år også, men uten at det ble realitetsbehandlet.
Transportarbeiderforbundet forberedte seg på kamp om å få beholde tariffretten alene i den private delen av buss-sektoren, men Fagforbundet og Jernbaneforbundet opprettholdt ikke sitt forslag om å bli part i avtalen med NHO.
res@lomedia.no
Det er Transportarbeiderforbundets 2. nestleder, Dag-Einar Sivertsen veldig godt fornøyd med.
– Vi ser jo allerede problemene det medfører at vi er tre LO-forbund i Spekter-avtalen der vi kjemper om de samme medlemmene. Bransjerådet for buss i Transportarbeiderforbundet har uttalt at alle bussjåfører i LO bør samles i ett forbund, og vi mener selvsagt at det bør være hos oss som har hatt tariffretten i privat sektor siden 1957, sier Sivertsen.
• Alle sakene fra LO-kongressen
– Overrasket over NJF og Fagforbundet
Da forslaget kom opp før kongressen i 2013 fra Fagforbundet ble det gjort et vedtak om at det skulle nedsettes et utvalg der både Fagforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Transportarbeiderforbundet skulle se på partsrettighetene i bussbransjeavtalen i privat sektor. De tre har alle tariffretten for bussbransjeavtalen med Spekter.
– Alt utvalget skulle gjøre, er blitt gjort, men rett før LO-sekretariatet skulle komme med en avgjørelse, ba Fagforbundet om en utsettelse fordi de skulle komme med nye momenter. Siden har det så vidt jeg vet ikke skjedd noe. Derfor ble jeg overrasket over at de kom til kongressen sammen med Jernbaneforbundet med et identisk forslag og begrunnelse som sist, sier Sivertsen oppgitt.
• Renée Rasmussen er vraket av LOs valgkomité
– Gagner bare YTF
Han er derimot ikke overrasket over at sekretariatet i sin innstilling avviste forslagene fra de to forbundene, eller at de to forbundene valgte ikke å opprettholde forslagene.
– Jeg er ganske sikker på at vi ville fått flertall i LO-kongressen for å beholde tariffretten i bussbransjeavtalen i privat sektor, men det er klart at vi måtte forberede oss på en debatt om det, sier han.
– Hva ville resultatet blitt om LO-kongressen hadde gitt de to andre forbundene tariffrettigheter i bussbransjeavtalen med NHO?
– Erfaringen vår er at en krig om medlemmene mellom LO-forbund, kunne sendt mange medlemmer ut av LO og inn i Yrkestrafikkforbundet i stedet, sier Dag-Einar Sivertsen.
Problematisk ved anbud
NTFs «monopol» på tariffretten i privat bussektor, blir i begrunnelsen fra NJF beskrevet som problematisk, spesielt ved anbud. NJF hevder at tariffretten «skaper motsetninger i LO-familien med kamp om medlemmer og krav om at medlemmer skal tvangsflyttes mot sin vilje når anbud tapes og vinnes. Slik kan vi ikke ha det. Vi har store nok utfordringer om vi ikke skal ha en evigvarende kamp internt i LO om medlemmene. Med en felles tariffavtale vil vi få et helt annet klima for samarbeid om bransjens store utfordringer».
Etter det Transportarbeideren erfarer, var de to forbundene enige om å droppe å fremme forslaget på nytt, men ytterligere begrunnelse har vi ikke fått.