AIM-ansatte kjemper mot privatisering
Regjeringen vil at jagerfly-verkstedet til Forsvaret skal bli et aksjeselskap. Nå jobber de ansatte for å sanke stemmer på Stortinget.
MISTANKE SNART BEKREFTET: Klubbleder Bjørn Lien og de ansatte ved AIM Norway på Kjeller i mange år mistenkt privatisering av verkstedet. Trolig blir mistanken bekreftet i løpet av juni.
Erlend Angelo
erlend@lomedia.no
8. juni er trolig datoen det hele skal avgjøres. Klubbleder Bjørn Lien kjemper med andre ord både en kamp mot klokka, og regjeringen.
– Vi har ikke gitt opp håpet. Vi fikk snudd Bondevik-regjeringen i 2004, og vi har fortsatt en mulighet også denne gangen, tror klubblederen for 265 Fellesforbundet-medlemmer i AIM Norway.
Fra Forsvaret til statsforetak
Historien om verkstedet på Kjeller er lang. Men denne delen av den startet for fem år siden, da de ut av Forsvaret og omdannet til et eget statsforetak.
I fjor gikk de ansatte ut i streik for å bevare rettigheter opparbeidet i tida de var ansatt i Forsvaret.
• Opprør over privatisering av flymotorverksted
Nå må de igjen kjempe for rettighetene. Regjeringen vil nemlig selge selskapet.
– Vi ble omdannet til statsforetak med argumentasjon om konkurranseevne. Det samme nå fra regjeringshold om omdanning til aksjeselskap. Men vi tror ikke på privatisering, det er helt unødvendig. Det bidrar kun til usikkerhet, sier Lien.
... til aksjeselskap?
Regjeringen går til Stortinget og ber om fullmakt til å endre AIM fra statsforetak til et aksjeselskap. Men de ber samtidig om fullmakt til å redusere eierskapet, «helt eller delvis», som det står i proposisjonen til Stortinget.
De godtok under tvil argumentasjonen og ønsket om å bli omdannet til statsforetak for fem år siden.
Men skepsisen har vokst med årene, og privatisering er de klart i mot.
• Leserinnlegg: Privatisering av AIM Norway er ikke løsningen
– Vi mener vi er en viktig del av Forsvarets beredskap. Vår kompetanse er essensiell for å holde Forsvarets materiell operativt, rett og slett. Nettopp derfor bør Staten eie oss, helt og fullt, mener Lien.
Store muligheter for framtida
Klubblederen savner en utviklingsvilje hos regjeringen og staten. I dag utfører de alt tungt vedlikehold på F16-flyene og SeaKing-helikoptrene.
I framtida håper de å få en del av europeisk vedlikehold på F35-flyene.
Men da må det investeres. Lien har ikke tro på at en privatisering vil gi nødvendig oppgradering på Kjeller.
– Vi har store muligheter her. En utbygging av testbase og vedlikehold av F35-flyene er mulig, men da må regjeringen satse. Nå blir det istedenfor nye usikre tider, mener klubblederen.
Som bruker dagene fram mot 8. juni til å lobbyere på Stortinget.
– Vi gjør alt vi kan, og gir ikke opp uten en kamp.
Dette er AIM Norway
• Statsforetak, det vil si foretak på lik linje med for eksempel Statskog, Enova og Statnett. Eies helt av Staten.
• Spydspiss i fly- og helikoptervedlikehold i Norge.
• Vedlikeholder F16-flyene og SeaKing-helikoptrene
• Er med i prestisjekampen om å bli europeisk vedlikeholdsbase for de nye F35-jagerflyene.
• 265 medlemmer i Fellesforbundet.
Fellesforbundet: – Viktigst å bevare arbeidsplassene
Fellesforbundet ser ingen grunn til at AIM skal omdannes til et AS. Men de stiller klare krav om så gjøres.
– AIM Norway kan bestå og være like konkurransedyktig som et SF som et AS. Status som et statsforetak er ikke et hinder for framtida, sier Hege Espe, forbundssekretær i Fellesforbundet.
Samtidig er forbundet mest opptatt av å bevare arbeidsplassene i Norge. Derfor stiller de klare krav til regjeringen om motorverkstedet skal bli et aksjeselskap (AS).
– Det aller viktigste er å bevare arbeidsplassene. Og det gjøres gjennom at staten beholder kontrollen over selskapet, sier Espe.
Staten må beholde kontrollen
Med andre ord: Staten må, direkte eller indirekte, beholde et flertall i styret i et eventuelt AS. Altså må de eie minst 50,1 prosent i det nye selskapet.
– Dette er høykompetent arbeidskraft som hører hjemme i Norge. Og det er arbeidskraft som representerer en teknologiutvikling som gir høy overføringsverdi til andre deler av det sivile samfunnet, teknologi som bidrar til konkurranseevne i andre deler av norsk industri, understreker Espe.
Milliardinvestering i vente
AIM Norway er med i kampen om å få deler av motorvedlikeholdet på de nye F35-flyene. Da må det investeres store summer, rundt en milliard kroner, i blant annet en testcelle.
– Om staten og Forsvarsdepartementet ikke er villige til å gjøre de nødvendige investeringene, så trenger ikke omdanningen til et AS være negativt.
– Men vi må ikke komme i den situasjonen at staten sier fra seg alt ansvar. Derfor ønsker vi oss garantier på at de vil bevare denne kompetansen i Norge, sier Espe.
Les hele høringsnotatet og alle krav til en eventuell omdanning fra Fellesforbundet her.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.
Flere saker
Dette er AIM Norway
• Statsforetak, det vil si foretak på lik linje med for eksempel Statskog, Enova og Statnett. Eies helt av Staten.
• Spydspiss i fly- og helikoptervedlikehold i Norge.
• Vedlikeholder F16-flyene og SeaKing-helikoptrene
• Er med i prestisjekampen om å bli europeisk vedlikeholdsbase for de nye F35-jagerflyene.
• 265 medlemmer i Fellesforbundet.