JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nå skal de si sitt om fremtidens Jernbane-Norge

Stortinget fulgte opp regjeringens forslag til Nasjonal transportplan med noen endringer. Partienes merknader viser skille­linjene i synet på jernbanereformen. En ny runde følger under Arendalsuka.
MØTER STORTINGSKANDIDATER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger holder hovedinnleggene under jernbanedebatten i Arendal.

MØTER STORTINGSKANDIDATER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger holder hovedinnleggene under jernbanedebatten i Arendal.

Bjørn A. Grimstad

oystein.braathen@lomedia.no

– Gjennom Stortingets behandling er vårt forslag til transportplan justert på noen punkter. Jeg er trygg på at vi har et godt grunnlag for å bygge fremtidens transportsystem, sammen med både offentlige og private aktører, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ap og Sp understreker at de ikke ønsker privatisering av jernbanen, og er kritisk til den vedtatte organiseringen.

– Jernbanereformen er en avsporing fra hva som er det viktigste. Problemene er i all hovedsak forbundet med gammel infrastruktur. I stedet for å splitte opp og pulverisere ansvar ønsker vi i større grad å samle jernbanen, skriver Ap og Sp i sine felles merknader i Transportkomiteens innstilling til Stortinget.

NSBs omdømme har bedret seg i takt med et forbedret tilbud og nye tog. Flytoget har lenge vært blant virksomhetene med høyest kundetilfredshet og –lojalitet, kommenterer Ap og Sp.

Stor uenighet

Flertallet fra H, Frp, V og KrF karakteriserer Aps forslag til jernbanesatsing som lite troverdig.

– Det presenteres en liste over prosjekter som alle er gode hver for seg, men uten finansiering passer den godt til beskrivelsen «en ønskeliste over morsomme prosjekter, og ikke en strategisk plan for investeringer», skriver de fire i sine merknader.

NTP legger opp til om lag 9,6 milliarder kroner i snitt per år til kjøp av drifts- og vedlikeholdstjenester i perioden 2018-2029. Av dette er 1,7 milliarder knyttet til utbygging av nytt signalsystem, ERTMS. Første strekning ligger an til å bli Nordlandsbanen.

– Sammen med effektiviseringsgevinster, skal bevilgningene føre til en reduksjon i etterslepet med om lag seks milliarder kroner i planperioden. Dette utgjør om lag en tredjedel av etterslepet, kommenterer flertallet i Transportkomiteen i sin innstilling.

Flertallet i komiteen består av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.

Under lupen i Arendal

Jernbanens plass er tema for et av arrangementene i Arendalsuka. Gir NTP bedre samferdsel og økt konkurransekraft, er spørsmålet. Hovedinnleggene kommer fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger. Representanter for de andre partiene slipper også til.

Debatten holdes i auditoriet i Arendal bibliotek tirsdag kl. 8.30 - 11.00.

Ordfører i Kristiansand, Harald Furre (H) blir med i panelet. De øvrige som deltar er stortingskandidater: Hans Fredrik Grøvan (KrF), Petter N. Toldnes (V), Kari Elisabeth Kaski (SV), Eivind Trædal (Mdg), Truls Wickholm (Ap) og Aleksander Øren Heen (Sp).

Arrangør er Jernbaneforum Sør, en pådriver for Grenlandsbanen, sammenkoplingen mellom Sørlands- og Vestfoldbanen. I sitt NTP-vedtak foreslår stortingsflertallet 1,5 milliarder kroner til planlegging av denne strekningen.

Jernbaneforum Sør ble etablert i september 1992 av fylkeskommunene Vestfold, Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland.

En billion

Totalt er rammen 1064 millioner kroner. Bilistene skal bidra med 131 milliarder i bompenger. Statlige bevilgninger er anslått til 933 milliarder.

Nå får transportetatene et oppdragsbrev fra departementet. Så skal de konkretisere planen gjennom et handlingsprogram, der hovedvekten ligger på de første seks årene i perioden. Store prosjekter for de siste seks årene skal også beskrives. Jernbanedirektoratet har ansvar for å konkretisere prioriteringer og tiltak innenfor sitt område basert på økonomiske rammer i NTP. Handlingsprogrammet er et viktig verktøy for å styre budsjettene framover.

Den vedtatte planen gjelder for første gang tolv år. Tidligere har NTP omfattet en tiårsperiode.

AMBISJONER: Hvis NTP 2018-2029 følges opp med bevilgninger skal vedlikeholdsetterslepet reduseres med rundt seks milliarder kroner i planperioden.

AMBISJONER: Hvis NTP 2018-2029 følges opp med bevilgninger skal vedlikeholdsetterslepet reduseres med rundt seks milliarder kroner i planperioden.

Bjørn A. Grimstad

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse