NSB-sjefen fikk nesten åtte prosent lønnsøkning
Mens de aller fleste lønnsmottakerne fikk drøyt 2 prosent mer i lønn – og dermed reallønnsnedgang – i fjor, sikret NSBs konsernsjef Geir Isaksen seg en lønnsøkning på 7,76 prosent.
Her er NSB-direktør Geir Isaksen på vei inn til mekling hos riksmekleren under togstreiken i høst
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
NSBs konsernsjef Geir Isaksen fikk drøyt fem millioner kroner i samlet lønn i fjor. Det var 365 000 kroner mer enn i 2015. Dermed sikret Isaksen seg en lønnsvekst på 7,76 prosent. Det er godt over de 2,4 prosentene som de ansatte i NSB i gjennomsnitt fikk.
Riktignok gikk fastlønna til konsernsjefen opp med fattige 25 000 kroner, men bonusen – eller resultatlønn som det heter i NSBs årsberetning – steg med hele 325 000.
Isaksen får i tillegg dekket naturalytelser, som fri telefon, bredbåndstilknytning, bilordning og aviser, på 191 000 kroner.
Bdre resultater
NSB-konsernet er inne i en omfattende omorganiseringsprosess, hvor det allerede er varslet at 300 ansatte vil miste jobben.
Styreleder i NSB – tidligere konsernsjef i Posten Norge, Dag Mejdell, påpeker at Isaksen fastlønn økte med kun én prosent.
– Utbetalingen av variabel lønn vil normalt kunne gå opp eller ned fra år til år. Når utbetalingen var høyere i 2016 enn i 2015, skyldtes dette at de oppnådde resultater under bonusordningen totalt sett var bedre i 2016 enn 2015. De økonomiske rammene for variabel lønn var imidlertid uendret fra 2015 til 2016, sier Mejdell.
Konkurransedyktig lønn
Isaksens bonuskriterier for opptjening av bonus i 2016 var basert på blant annet måloppnåelse innenfor økonomi, gjennomsnittlig kjørt distanse før stoppende feil på tog og, gjennomføring av omstillingsprosjektene i persontog.
– Styret i NSB er opptatt av at det samlede nivået av fastlønn og variable ytelser skal være konkurransedyktig, men ikke lønnsledende, hvilket også fremgår av NSBs lederlønnserklæring, sier Mejdell.

Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.