JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs fjerde jernbanepakke

Slutt på usikkerheten rundt togkonkurransen: – Nå er vi bare veldig fornøyde

Jernbaneforbundet og konduktørene på Østlandet jubler over stoppordren fra samferdselsministeren.
Vy skal fortsette å kjøre lokaltogene på Østlandet. Samferdselsdepartementet har bedt Jernbanedirektoratet om å avlyse anbudskonkuransen.

Vy skal fortsette å kjøre lokaltogene på Østlandet. Samferdselsdepartementet har bedt Jernbanedirektoratet om å avlyse anbudskonkuransen.

Emmie Olivia Kristiansen

morten@lomedia.no

– Nå er vi bare veldig fornøyde. Det kom i 12. time, så det er bare å rope hurra, sier Per-Egil Rustberggard, sekretær i Konduktørenes landsråd.

Sammen med sin landsrådsleder, Ove Sindre Lund, etterlyste han i begynnelsen av november stoppordre for Trafikkpakke 4 og 5.

Nå skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding at de har sendt brev til Jernbanedirektoratet og bedt om at konkurransen om trafikkpakke 4 blir avlyst.

«Direktoratet har også fått beskjed om å ikke gå videre med trafikkpakke 5, samt å starte arbeidet med direktetildeling av togtilbudet på Østlandet.», skriver departementet videre.

Lund håper det ikke skal bli noen diskusjon om at andre enn Vy skal få direktetildelingen.

– Vi ser jo det som en selvfølge at Jernbanedirektoratet får i oppdrag å forhandle fram en slik avtale med Vy så fort som mulig. Det handler om at man skal kunne se framover og legge strategien etter det. Og ikke minst at personalet i Vy vet hvem arbeidsgiver er de neste årene, sier Lund.

Denne skaper debatt: Frislippet i drosjenæringa skal stanses – men for Rita (49) og kollegaene er det for sent

– En viktig beslutning

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier i samme pressemelding at han ikke vil legge begrensninger på Jernbanedirektoratets videre arbeid med direktetildelingen.

– Vi vil vurdere ulike alternativer for å oppnå et attraktivt togtilbud, slik at flere kan reise miljøvennlig. Direktetildeling av togtilbudet skal bygge opp under dette. Regjeringen er også opptatt av at togtilbudet på Østlandet skal drives effektivt, det vil være en sentral del av forhandlinger om direktekjøp, sier samferdselsministeren.

Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, karakteriserer det som en god beskjed å få etter flere ukers spekulasjoner og spenning. Hun fastslår at regjeringen leverer som lovet i Hurdalsplattformen.

– Dette er en viktig beslutning. Vy kan endelig konsentrere seg om å utvikle et enda bedre togtilbud, sier Sæthre.

Bakgrunn: Regjeringen avlyser toganbud – Vy lover flere avganger

Tettere integrering med Flytoget

Hun understreker at togproduksjonen i og rundt Oslo er avgjørende for et best mulig kollektivtilbud til innbyggerne.

– Bedre punktlighet og flere avganger er avhengig av et integrert system som kan utnytte fleksibiliteten både når det gjelder personalet om bord og togparken, påpeker hun.

Sæthre mener beskjeden fra departementet også bør legge ballen død rundt spekulasjonen om tildeling av mer trafikk til Flytoget. I slutten av oktober fortalte direktør i Flytoget, Philipp Engedal til VG at selskapet fortjente å bli vurdert i konkurransen om togtrafikken på store deler av Østlandet.

– Den debatten bør erstattes av en diskusjon som går på en tettere integrering av Flytogets produksjon, sier Sæthre.

Milliarder

Venstres stortingsrepresentant Ola Elvestuen reagerer på nyheten.

– Avlysningen av anbudet for togtrafikken på Østlandet går først og fremst ut over pendlerne. De går glipp av et bedre tilbud og har allerede ventet i mange år, sier han.

– Dette anbudet gjelder lokaltogene og Østfoldbanen. Det er de passasjerene som har ventet lengst på bedring. Her setter regjeringen ideologi foran pendlernes behov, sier Elvestuen.

Venstre-politikeren omtaler direktetildeling som veldig dyrt og sier at pengene heller kunne ha blitt brukt på å bedre tilbudet.

– Anbud i togtrafikken ville gitt en gevinst på 12,5 milliarder kroner over en tiårsperiode, har samferdselsdepartementet regnet ut, sier han.

Helleland: Forsøk på å gjenopplive monopolet

Høyres Trond Helleland kaller avgjørelsen «et angrep på mitt og ditt togtilbud».

– Jernbanedirektoratet var allerede i gang med konkurransen for blant annet Østfoldbanen, Gjøvikbanen og flere lokaltog. Det hadde gitt konkurranse om et bedre tilbud til forbrukerne. Dette er et desperat forsøk for å gjenopplive statsmonopolet, skriver Helleland i en kommentar til NTB

– Arbeiderpartiet er mer opptatt av hvem som kjører toget, enn om det blir et godt togtilbud, legger han til.

Vy med flere løfter

Konsernsjef Gro Bakstad i Vy mener på sin side at avlysning av togkonkurransen er gode nyheter for togkundene.

– Et godt togtilbud sikres best når togtrafikken på Østlandet drives som en helhet, uten oppstykking. På den måten kan den begrensede kapasiteten rundt Oslo utnyttes mest mulig effektivt, uttaler konsernsjefen.

– Vi kan vi love flere avganger, kortere reisetid på Østfoldbanen, moderne tog og flere passasjerer, sier hun.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse