Stortingsvalget og jernbanepolitikken:
SV-lederen ber Solberg-regjeringen vise respekt for velgerne og utsette EUs jernbanepakke fire
Regjeringen vil melde Norge inn i EUs fjerde jernbanepakke en uke før Stortinget, og et mulig motstandsflertall, samles for første gang. SV-leder Audun Lysbakken mener det er både respektløst og udemokratisk
UDEMOKRATISK: Audun Lysbakken mener det vil være udemokratisk å melde Norge inn i jernbanepakke etter valget, hvis det er et nytt stortingsflertall.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
1. juni vedtok Stortinget, med en stemmes overvekt, at Norge skulle tilslutte seg EUs fjerde jernbanepakke. Regjeringen har varslet at den ønsker å vedta jernbanepakken på neste møte i EØS-komiteen 24. september.
Det er etter stortingsvalget, og én uke før det nye Stortinget møtes for første gang.
– Jeg vil rette en sterk appell om fair play. Å gå til EU, og avgjøre saken før en ny regjering er på plass, er ikke det, sier Lysbakken.
Gjemmer seg bak formaliteter
Hvis valgresultatet blir slik som meningsmålingene tyder på, vil Ap, Sp, SV, Rødt og MDG danne stortingsflertall. Det er de samme fem partiene som stemte mot jernbanepakken.
SV-lederen mener en innlemmelse med disse forutsetningene vil være respektløst og udemokratisk.
– De kan gjemme seg bak formaliteter om at vedtaket er gjort i Stortinget, men også regjeringen vil få med seg valgresultatet. De kan vente til en ny regjering er klar, sier han.
Han konstaterer at mye tyder på at det vil være et annet stortingsflertall etter valget. Lysbakken er klar på at en eventuell ny regjering vil måtte gå nye runder med EU uansett.
Mye tyder på at vi får et flertall som er mot.
– Men det blir lettere hvis regjeringen venter med å gi sin tilslutning i EØS-komiteen, påpeker han.
Bakgrunn: Hva er EUs fjerde jernbanepakke?
Binder Norge til masta
– Det er dypt problematisk om Høyre-regjeringen vil binde Norge til masta for å privatisere jernbanen etter at de selv har tapt valget. Dette handler om å vise god demokratisk holdning, fastslår Lysbakken.
I en undersøkelse gjort av NorgesBarometeret for Norsk Jernbaneforbund i fjor, svarte tre fjerdedeler av dem som har et klart syn i spørsmålet at Norge bør si nei til jernbanepakken. Nærmere fire av fem mener det er et statlig ansvar å drive jernbane. I en Opinion-undersøkelse fra 2018 svarte hele 60 prosent at de var motstandere av regjeringens frislipp for utenlandske togselskaper. Kun 15 prosent var for.
Dramatiske tall: Stigende EØS-skepsis i Norge
Vise respekt
SV-lederen fastslår at regjeringen har gjennomført en veldig upopulær jernbaneform.
– Nå vil de bruke EØS til å låse fast sin egen privatiseringspolitikk. Så skal de til alt overmål haste denne tilslutningen igjennom før landet eventuelt får en ny regjering, sier Lysbakken.
Han både håper og tror SV og de andre partiene på venstresiden ikke ville ha gjennomfør noe lignende hvis situasjonen hadde vært motsatt.
– Og jeg er sikker på at høyresiden ville ment det hadde vært fair. Poenget med valg er at det folk ber om skal skje. Dette handler om at man viser respekt for at man eventuelt har tapt et valg, fastslår Lysbakken.
Annen kurs
Lysbakken får støtte av sine opposisjonskollegaer på Stortinget. Sverre Myrli, transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, sier man må forholde seg vedtak flertallet i Stortinget har fattet.
– Men dersom valgresultatet gir flertall for en annen kurs, er det lurt av regjeringen å ta høyde for det, og ikke hastegjennomføre vedtak som de vet at et nytt stortingsflertall ikke lenger står bak. Om vi vinner valget, vil vi gjøre det vi kan for å sette norsk jernbanepolitikk på en ny kurs, sier Myrli.
Sverre Myrli, transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet
Ole Palmstrøm
Han konstaterer at dersom det kommer på plass et rødgrønt stortingsflertall etter valget, vil de føre en annen jernbanepolitikk.
– Vi tar imidlertid ikke valgseieren på forskudd. Meningsmålingene svinger opp og ned, og all oppmerksomhet er nå er rettet mot å drive valgkamp.
Grønt lys for EUs jernbanereform: – Sterkt beklagelig, mener Ap
Brudd på norsk tradisjon
Bengt Fasteraune, Senterpartiets representant i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, sier mener EØS-komiteen må utsette behandlingen av en innlemming av jernbanepakken i EØS-avtalen.
Bengt Fasteraune, medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité for Sp.
Kjetil Ree via Wikimedia Commons
– Det må settes en umiddelbar stopp for videre behandling av Jernbanepakke 4 når valget er gjennomført. Valget er et uttrykk for folkeviljen, det må regjeringen respektere. Dersom regjeringen tar saken til EØS-komiteen etter valget vil det være brudd på norsk tradisjon om hva en regjering kan inngå av internasjonale avtaler, i tiden etter et valg og før et nytt storting er innsatt, sier Fasteraune.
Valg2021: Senterpartiet vil endre EØS-avtalen bit for bit
Følger opp Stortinget
Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier regjeringen må og skal forholde seg til Stortingets vedtak i juni, der Stortinget samtykket i innlemmelse av fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen.
– Dette vedtaket er gyldig uavhengig av valgresultat. Et stortingsvalg opphever ikke Stortingets vedtak, sier Hareide.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.