Regjeringen trenger mer tid på Jernbanereformen
Togprivatiseringen er forsinket
Anbudsrunden for persontrafikken på Dovrebanen og Nordlandsbanen utsettes ett år. Konkurransen om pakke Sør offentliggjøres ikke 3. februar som planlagt, men «i løpet av våren».
MÅ UTSETTES: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen orienterte om framdriften i reformen sammen med konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR SF og direktør i Jernbanedirektoratet, Elisabeth Enger.
Bjørn A. Grimstad
oystein.braathen@lomedia.no
– Vi trenger litt mer tid enn opprinnelig tenkt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
For Sørlandsbanen er planen fortsatt å inngå kontrakt i 2017, så vinneren kan overta kjøringen i desember 2018.
Meningen var å sende konkurransegrunnlaget ut på høring i disse dager. Det må også utsettes.
• Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner
• 250 NSB-ansatte jobber med jernbanereformen
• Rett før valget vil Frp-statsråden dele ut strekninger til private tog
Fortsatt usikkert
– Vi ønsker gode svar til de ansatte om pensjoner, og å få en avklaring med ESA, opplyser statsråden.
Spørsmålet er om staten kan sikre opptjente pensjonsrettigheter i NSB, og sørge for en god ordning for nyansatte, uten at det bryter med EUs regler om ulovlig statsstøtte.
På spørsmål om ulike ordninger kan slå ut på konkurranse-evnen i ulike selskaper, viser Solvik-Olsen til en annen sektor.
– Innen busstrafikken har de fått en bransjeavtale. Nå skal det opprettes en bransjeorganisasjon for jernbaneselskaper. Jeg hører godt de ønskene som fagbevegelsen har, svarer han.
Om utlysningen først kommer etter at disse spørsmålene er avklart, er ikke bestemt.
• Ketil Solvik-Olsen: – Vi skal ikke ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte
Neste transportplan
I løpet av våren 2017 skal også Nasjonal transportplan 2018-2029 legges fram. Arbeidet med stortingsmeldingen er i full gang.
– Vi ønsker å se konkurranseutsettingen i sammenheng med den, sier Solvik-Olsen.
Store utbyggingsprosjekter som blir prioritert på de aktuelle strekningene kan få betydning for rutetilbudet.
Han mener det også er viktig at de nye statlig eide selskapene som skilles ut fra NSB får «satt seg». De blir underleverandører for operatørene som vinner togtrafikken i de to pakkene.
• Haugesund lufthavn blir prøvekanin for privatisering av norske flyplasser
Store omstillinger
Pakke Nord blir utsatt i ett år, med sikte på overtakelse av kjøringen fra desember 2019. Hele reformen er et omfattende arbeid som legger press på alle involverte.
– Gruppen i departementet som jobber med dette fungerer veldig godt, og vi vil ikke blåse den opp eller bruke mange midlertidige for om mulig å holde den første tidsfristen i nord. Her er mange prosesser som går parallelt. Dette betyr også at aktørene får litt bedre tid på seg, sier Ketil Solvik-Olsen.
Trafikkstart
Pakke Sør i desember 2018, pakke Nord i desember 2019.
Skulle opprinnelig være ved ruteendring i desember 2018 for begge.
Sør omfatter persontogene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
I trafikkpakke Nord inngår togtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Trafikkstart
Pakke Sør i desember 2018, pakke Nord i desember 2019.
Skulle opprinnelig være ved ruteendring i desember 2018 for begge.
Sør omfatter persontogene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen.
I trafikkpakke Nord inngår togtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen.