JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vinner av Matbransjens kompetansepris

Her er det lov til å prøve og feile

På Hennig-Olsen Is i Kristiansand satser de på ansatte og kompetanse. Det blir det velsmakende is av!
STOLT. Ann Kristin Loland var godt voksen da hun våget seg på å ta fagbrev. Tøft, men så stolt da hun besto!

STOLT. Ann Kristin Loland var godt voksen da hun våget seg på å ta fagbrev. Tøft, men så stolt da hun besto!

Line Scheistrøen

line.scheistroen@lomedia.no

Ann Kristin Loland har jobbet på Hennig-Olsen Is i Kristiansand siden 1992 og ble fast ansatt rundt 2000. Hun har vært mange steder på bedriften; i produksjonen, på kantina og nå jobber hun på "Krokanen". Da hun begynte var hun ufaglært. I en alder av 51 år kan hun skilte med å ha fagbrev som renholdsoperatør, takket være bedriftens satsing på kompetanse.

– For tre-fire år siden fikk jeg spørsmål om jeg ville ta fagbrev og så fikk de overtalt meg. Jeg "heiv" meg med, - jeg som ikke hadde sittet på skolebenken siden jeg gikk ut av ungdomsskolen. Det ble tøft. Jeg var dritnervøs da vi skulle ha eksamen, men da jeg besto så var jeg så stolt!

Følg NNN-arbeideren på Facebook

Aldri si aldri

Loland kan ikke tenke seg å slutte på Hennig-Olsen Is, hun stortrives på jobben, men ser at det å ha et fagbrev styrker henne i jobben og også at det er bra å ha det «på papiret».

– Jeg har lært mye, jeg har gått opp i lønn og skulle det en gang skje at jeg ikke skulle jobbe her så har jeg et fagbrev i "bakhånd", sier hun.

– Om jeg vil utdanne meg mer? Nei, nei, ikke en gang til, kommer det spontant fra Loland, før hun legger til:

– Jeg skal vel aldri si aldri.

Snakker norsk

Hennig-Olsen Is får blant annet Matbransjens kompetansepris for at de har satset på mangfold i arbeidsstyrken.

Til tider har bedriften hatt ansatte fra 30 nasjonaliteter, nå er det rundt 20. Arbeidsspråket er norsk. Mange ansatte har deltatt og fått språkkompetanse gjennom BKA-kurs (Basiskompetanse i arbeidslivet), og som igjen har gitt dem grunnlag for å ta fagbrev.

Få nyhetsbrevet vårt

Vil bli

Suub Ali Abdullahi fra Somalia kom til Norge rundt år 2000 og flyttet til Kristiansand i 2005. Han begynte på Hennig-Olsen Is i 2007 som sesongarbeider. Han var en "hjelper"; vasket, avløste i produksjonen og pakket. Senere fikk han fast stilling. Også han fikk tilbud om å ta fagbrev som renholdsoperatør.

SUPERT TILBUD. Suub Ali Abdullahi fra Somalia er glad han har fått fagopplæring via jobben.

SUPERT TILBUD. Suub Ali Abdullahi fra Somalia er glad han har fått fagopplæring via jobben.

Line Scheistrøen

– Det er kjempeflott å ha fått kompetanse. Jeg kan utføre jobben min bedre og jeg kanskje bruke det til å få andre arbeidsoppgaver på bedriften. Jeg vil ikke søke meg bort. Jeg har det så bra her, det er en utrolig flott arbeidsplass, sier han.

Mer lønn

Forutsatt at de består eksamen betaler ikke de ansatte en krone for utdanningen. Den betales av foreningen og arbeidsgiveren, og utdanningen skjer stort sett innenfor arbeidstiden og det gis også lesedager. Når fagbrevet er i boks, så går lønna opp. Motivasjon i seg selv, forteller ansatte.

– Får jeg tilbud om å ta flere kurs og skaffe meg mer kompetanse her på bedriften, så vil jeg takke ja, sier Suub Ali Abdullahi.

Snart eksamen

På ferdigvarelageret sitter et-par-tre menn i sin beste alder og gruer seg litt til en nært kommende eksamen. Bedriften har satt som krav at de som jobber her, i hvert fall de som begynte for ikke alt for lenge siden, skal ha fagbrev i logistikk.

– Jeg er sistemann inn, så jeg måtte, men jeg ville uansett takket ja til å ta fagbrev, sier Espen Flaten. Han og Terje Eiersland forteller at de har god nytte av å ta fagopplæringen. Eierland tar utdanning etter 17 år på bedriften.

SNART EKSAMEN. Espen Flaten og Terje Eiersland har snart eksamen i logistikk. De har litt nerver.

SNART EKSAMEN. Espen Flaten og Terje Eiersland har snart eksamen i logistikk. De har litt nerver.

Line Scheistrøen

– Jeg lærer veldig mye, selv om jeg har vært her lenge. Det er fint å sette ord på jobben vi gjør, sier Eiersland.

– Selv om vi har undervisningen på kveldstid og noen helgesamlinger, så legger bedriften veldig godt til rette for at vi skal få det til. Det er et ønske om at vi skal bestå eksamen, opplever Espen.

De har hatt en relativt intens periode med læring; de begynte i mars og eksamen er 2. desember.

– Vi håper det går greit, sier de to.

FLOTT ARBEIDSPLASS. (nærmest) Nina Merete Bakken og Sigrun Skarning har mye morro på jobb. Arbeidsmiljøet på Hennig-Olsen Is beskrives som veldig bra.

FLOTT ARBEIDSPLASS. (nærmest) Nina Merete Bakken og Sigrun Skarning har mye morro på jobb. Arbeidsmiljøet på Hennig-Olsen Is beskrives som veldig bra.

Line Scheistrøen

Læring og integrering

I produksjonen jobber det flest med ulike nasjonaliteter. Det er også her flest ufaglærte kommer inn. Med tre dagers opplæring, kan ansatte fullføre jobben. Men mange har fått norskopplæring og mange har takket ja til tilbudet om å ta fagbrev innen renhold, industriell produksjon og logistikk.

– Det har vært utrolig viktig for oss å få på plass norskopplæringen, fordi at det er grunnlag for så mye mer, sier Petter Grønås, leder for NNNs bedriftsklubb.

– Språkopplæringen har vært viktig for å forbedre arbeidsmiljøet, ja uhyre viktig for å få et mer inkluderende og samlende arbeidsmiljø, sier Grønås og legger til:

– I tillegg er norsk første forutsetningen for å kunne gå opp til fagprøve.

OPPLÆRING. Ann Tran har fortsatt igjen å ta fagbrev, men hun forteller at hun har fått veldig god opplæring internt på bedriften.

OPPLÆRING. Ann Tran har fortsatt igjen å ta fagbrev, men hun forteller at hun har fått veldig god opplæring internt på bedriften.

Line Scheistrøen

NNN-klubben har vært viktig pådriver i kompetansesarbeidet og den tillitsvalgte har utfordret medlemmer på at de bør ta fagbrev.

– Vi har vært tydelig på at å ta fagbrev er en sikkerhet hvis man av en eller annen grunn, en eller annen gang, skal få lyst til å skifte beite eller faktisk mister jobben på bedriften. Det er jo sånn at bedriften har vært igjennom flere omstillinger og vi har blitt færre ansatte, og det kan jo skje igjen og da er det viktig at folk har et fagbrev med seg ut herfra, mener Grønås.

Samarbeidet mellom NNN-klubben og bedriftens ledelse og HR-avdeling beskrives av begge parter som veldig godt. Det har vært avgjørende for å få til det de får til, mener begge parter.

Investerer i kunnskap

HR-direktør Jan-Erik Narvesen forteller at ideen er at Hennig-Olsen Is skal være en lærende organisasjon.

– Vi tror og mener at kompetanse er viktig; den enkelte kan ta mer ansvar og få en mer interessant arbeidshverdag, sier HR-direktør Jan-Erik Narvesen. I tillegg til at bedriften har tro på arbeidsplassen som læringsarena, så mener de det er et viktig sted for vellykket integrering.

– Vi ser at det har betydning for hvordan de fra andre land blir integrert i lokalsamfunnet, sier Narvesen.

– Hva innebærer det å være en lærende organisasjon? Jo, vi ønsker å utvikle en kultur der det er lov å prøve og feile, og det skal være lov å lære av sine feil og suksesser, sier han. Narvesen forteller om læringshjulet, der viktige elementer er: planlegging, utføre, evaluere og forbedring.

– Vi har brukt store ressurser på å bli en trygg og god læringsarena, også med tanke på lederne. De har hatt praktisk rettet kurs i hvordan være ledere, der de blant annet har lært mye om hvordan ledere skal være tilstede, hvordan stille spørsmål og lytte. I ledergruppa har vi brukt mye tid på relasjonsbygging, sier Narvesen.

– Eieren er villig til å investere i ansatte og har hatt tro på kompetanse. Det skaper rom for læring internt i bedriften, sier Narvesen.

Knasende sprø produkter har reddet den familieeide fabrikken på Aurskog flere ganger

Dette sier juryen

Matbransjens kompetansepris 2016 går til Hennig-Olsen Is AS.

Matbransjens Kompetansepris kan deles ut til en virksomhet eller person som har utmerket seg på en positiv måte i sitt kompetansearbeid og/eller jobbet positivt med rekruttering til aktuelle fag og yrker i mat- og sjømatindustrien. I år var vurderingskriteriene særlig være rettet mot følgende områder:

* Utvikling av medarbeidernes kompetanse

* Medvirkning og involvering både fra ledelse og medarbeidere

* Rekrutteringsaktiviteter og samarbeid mellom skole og bedrifter

* Godkjente lærebedrifter som har hatt lærling siste året

Vinneren av årets pris har over lang tid utmerket seg på de fleste av disse områdene. Juryen trekker særlig frem vinnerens arbeide med utvikling av medarbeidernes kompetanse.

– Vinneren har som uttalt mål å utvikle de ansatte og nyttiggjøre seg deres ressurser på en slik måte at de tar sin del av ansvaret for å realisere bedriftens mål. Man vil også gi de ansatte mulighet til å påvirke egen arbeidssituasjon gjennom medinnflytelse, heter det i juryens begrunnelse og videre:

– Bedriften har satset på mangfold i arbeidsstyrken, noe som ga dem Mangfoldsprisen allerede i 2007. Med mange nasjonaliteter blant de ansatte, bestemte man seg tidlig for at arbeidsspråket skal være norsk. Opp mot 70 ansatte har derfor deltatt på BKA-kurs de siste 7-8 årene.

En av flere effekter av det grundige arbeidet med språkkompetansen gjennom BKA har vært at mange av de ansatte har tatt fagbrev.

Juryen påpeker at samarbeidet mellom ledelsen og de tillitsvalgte har vært sentralt i arbeidet.

Matbransjens Kompetansepris ble innstiftet i 2004, og skal deles ut for trettende gang i år. Årets jury er arrangørene av Kompetansekonferansen, NNN, Sjømat Norge og NHO Mat og drikke.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse