Ulykken med Super Puma
Flygere og ansatte: – ESAs helikopterkrav er uakseptabelt
Norsk Flygerforbund og Industri Energi er bekymret og mener det er uakseptabelt at ESA krever at Norge opphever flyforbudet av helikoptertypen som var involvert styrten ved Turøy i Hordaland i april.
Norge må tillate at Super Puma får fly igjen. Det krever EØS-overvåkeren ESA.
Sissel M. Rasmussen
TV 2 meldte søndag at overvåkingsorganet ESA krever at Norge opphever flyforbudet på linje med resten av EU. I Norge er to typer såkalte Super Puma-helikoptre satt på bakken av sikkerhetsårsaker etter Turøy-ulykken i april, der tolv menn og en kvinne omkom.
• Følg oss på Facebook
EU-krav
Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) mener at nødvendige sikkerhetstiltak er iverksatt, samtidig som en nå kjenner til ulykkens årsak, som var et tretthetsbrudd i et tannhjul i girboksen. Dermed krever de at flyforbudet må oppheves. Norske luftfartsmyndigheter mener imidlertid at flere svar må på plass før flyforbudet oppheves.
Ansatte reagerer sterkt
Industri Energi mener ESAs krav er fullstendig uakseptable og krever at flyforbudet opprettholdes inntil havarikommisjonens konklusjoner er på plass.
– Vi har svært liten tillit til måten EASA går fram i denne saken og krever at flyforbudet i Norge opprettholdes, sier helikopterekspert Henrik Fjeldsbø, og får støtte fra Norsk Flygerforbund.
– Vi avventer en grundig rapport fra havarikommisjonen, og forventer at deres integritet blir respektert, og at de får arbeide videre uten eksternt press, sier Jo Bjørn Skatval, leder av Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund.
• Svenn-Erik ble syk og måtte slutte i jobben. Nå får han tidenes skattesmell