JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NorLines blokkerte havna i Tromsø

Selskapet barrikaderte inn- og utkjøringene til hurtigrutakaia for å stoppe aksjonistene, men hindret samtidig passasjernes bagasje, handikappede og likbiler fra å komme inn og ut av hurtigruta.

res@lomedia.no

Gårsdagen var den første dagen i en nesten to uker lang varslet blokade av NorLines på kaia Prostneset i Tromsø sentrum der Hurtigruten legger til. Den første markeringen ble holdt allerede i går ettermiddag da nordgående hurtigrute skulle lagt til. Denne var imidlertid på planlagt vintervedlikehold, så demonstrantene nøyde seg med å gå gjennom sentrum og nedom kaia for å vise seg fram, og å dele ut løpesedler.

Varsler to uker med sammenhengende blokade av havna

Over to år lang kamp

Havnearbeiderne har hevdet at de ansatte på NorLines bedriver streikebryteri i og med at de gjør det arbeidet de streikende havnearbeiderne i byen gjorde før de ble tatt ut i sympatistreik med kampen om tariffavtale med Risavika Terminal utenfor Stavanger.

Først etter flere runder med pålegg fra politet om å fjerne barrikadene, låste de NorLines-ansatte opp låsene som stengte blant annet tre bårebiler ute fra kaia.

Først etter flere runder med pålegg fra politet om å fjerne barrikadene, låste de NorLines-ansatte opp låsene som stengte blant annet tre bårebiler ute fra kaia.

Roy Ervin Solstad

Dette har pågått siden desember 2013, og bare i 2015 ble det gjennomført 20 blokader. Året før ble mange demonstranter arrestert og bøtelagt av politiet, men en arbeidsrettsdom som kom i august i fjor, har endret politiets linje. De ser nå på dette som en lovlig arbeidskamp, og har sagt at de ikke vil gripe inn så fremt blokadene skjer i rolige former.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Stoppet alt

Da sørgående hurtigrute MS "Richard With" anløp Tromsø rett før midnatt, stod imidlertid rundt 30 aksjonister klare til å ønske dem velkommen. Det til tross for at NorLines i Tromsø hadde gjort hva de kunne for å blokkere adkomsten til kaia. Foran hver av de to portene som var låst med kjettinger og hengelåser, var det plassert to store paller med tunge materialer oppå hverandre.

I strålende vintervær kommer hurtigruteskipet MS "Richard With" glidende inn mot kai.

I strålende vintervær kommer hurtigruteskipet MS "Richard With" glidende inn mot kai.

Roy Ervin Solstad

Det resulterte i at bagasjen til passasjerene som vanligvis kjøres bort til et av de nærmeste hotellene, ikke kom ut av kaiområdet, og at passasjerer med rullestol ikke kom seg på hotellet, da de måtte benytte lasteporten og ikke den vanlige leideren passasjerene benytter. Verre var det at det på utsiden av de blokkerte portene stod tre bårebiler som skulle hente kister om bord på hurtigruta, og at passasjerer som hadde livsviktige medisiner i bagasjen sin ikke fikk den på hotellet de bodde på.

Ny Transport-leder vil trappe opp havnekonfliktene

Ringte politiet

Leder for Troms havne- og transportarbeiderforening, Geir Ingebrigtsen, trodde knapt sine egne øyne da NorLines nektet å fjerne sine egne barrikader.

Hurtigruteskipet MS "Richard With" ankom Tromsø rett før midnatt.

Hurtigruteskipet MS "Richard With" ankom Tromsø rett før midnatt.

Roy Ervin Solstad

– Vi har aldri ønsket å ramme passasjerene, så under alle våre blokader har vi latt proviant til skipet og passasjerenes bagasje, samt privatbiler få slippe gjennom våre blokader. Alt vi har ønsket å stoppe NorLines fra å gjøre, er å losse og laste gods om bord på hurtigruteskipene her i Tromsø, understreker han.

Til å begynne med fikk nemlig demonstrantene sin andel av kjeft fra både skipsmannskap og passasjerer, men da lederne for demonstrasjonene fikk forklart at det ikke var de som hadde blokkert adkomsten til kaia, fikk pipa en annen lyd.

Få nyhetsbrevet vårt

I to høyder hadde NorLines plassert paller med tunge materialer for å stenge aksjonistene ute.

I to høyder hadde NorLines plassert paller med tunge materialer for å stenge aksjonistene ute.

Roy Ervin Solstad

Politiet ryddet opp

Flere ganger ringte både selskapet som håndterer bagasjen til passasjerene og gravferdsagentene til politiet for få de til å komme og rydde opp i situasjonen. Da patruljebilen ankom litt før klokka ett på natta, tok innsatslederen kontakt med demonstrantene og ga klar beskjed om at bårebilene måtte få slippe inn. Svaret fra Geir Ingebrigtsen var at demonstrantene hadde ønsket å slippe dem inn hele tiden, men at NorLines selv stod for blokkeringen.

Rundt 30 aksjonister deltok på nattens blokade slik at NorLines ikke fikk losset og lastet gods om bord på hurtigruta.

Rundt 30 aksjonister deltok på nattens blokade slik at NorLines ikke fikk losset og lastet gods om bord på hurtigruta.

Roy Ervin Solstad

Først nesten en halvtime senere fulgte NorLines pålegget fra politiet om å fjerne barrikadene. Da var det kun ti-femten minutter til avgang i henhold til rutetabellen.

Rullestolbrukere tas vanligvis ut lasterampen på hurtigruten, men denne passasjeren kom seg ikke ut av kaia på grunn av barrikadene til NorLines.

Rullestolbrukere tas vanligvis ut lasterampen på hurtigruten, men denne passasjeren kom seg ikke ut av kaia på grunn av barrikadene til NorLines.

Roy Ervin Solstad

– Må få konsekvenser

Ingebrigtsen sier til Transportarbeideren at barrikadene NorLines satte opp, viser hvor langt selskapet er villige til å gå for å få fortsette å bedrive streikebryteri.

Bagasjen ble kjørt på land, men kom ikke videre. Dermed måtte passasjerer som hadde livsviktige medisiner i bagasjen sin, lete gjennom haugen med kofferter for å få tilgang til egne medisiner.

Bagasjen ble kjørt på land, men kom ikke videre. Dermed måtte passasjerer som hadde livsviktige medisiner i bagasjen sin, lete gjennom haugen med kofferter for å få tilgang til egne medisiner.

Roy Ervin Solstad

– For vår del var blokaden utrolig vellykket, men det er tragisk at NorLines lar det gå ut over syke, handikappede og bårebilene som jo har arbeidsrett på kaia. Jeg håper Hurtigruten tar tak i dette, for sånn kan ikke NorLines holde på. De har tatt seg til rette på en kai som selv ikke politiet sier har såkalt ISPS-status som gjør at man skal stenge kaia, men jeg blir likevel ikke overrasket om NorLines prøver å skyve skylda over på oss, sier Geir Ingebrigtsen, en av lederne for aksjonene som skal vare hele denne og neste uke.

NorLines uttalte i natt at årsaken til at de blokkerte havna var å holde aksjonistene borte.

FriFagbevegelse har i dag gjort flere forsøk på å få kommentarer fra NorLines til saken, uten å lykkes.

Først kvart over ett gikk NorLines med på å fjerne barrikadene foran porten.

Først kvart over ett gikk NorLines med på å fjerne barrikadene foran porten.

Roy Ervin Solstad

Det var noe symbolsk i at NorLines plasserte sine egne barrikader foran logoen til Hurtigruten da disse ble fjernet fra portene.

Det var noe symbolsk i at NorLines plasserte sine egne barrikader foran logoen til Hurtigruten da disse ble fjernet fra portene.

Roy Ervin Solstad

Da bårebilene ble sluppet inn, ga demonstrantene dem honnør ved å ta av seg lua i det de kjørte inn på hurtigruteskipet for å hente de tre kistene.

Da bårebilene ble sluppet inn, ga demonstrantene dem honnør ved å ta av seg lua i det de kjørte inn på hurtigruteskipet for å hente de tre kistene.

Roy Ervin Solstad

- Det er utrolig at NorLines lar kampen mot oss gå ut over passasjerer, handikappede og bårebiler, sier Geir Ingebrigtsen, leder i Tromsø Havne- og Transportarbeiderforening.

- Det er utrolig at NorLines lar kampen mot oss gå ut over passasjerer, handikappede og bårebiler, sier Geir Ingebrigtsen, leder i Tromsø Havne- og Transportarbeiderforening.

Roy Ervin Solstad

De tre bårebilene hadde ventet i over halvannen time på å slippe inn på kaia.

De tre bårebilene hadde ventet i over halvannen time på å slippe inn på kaia.

Roy Ervin Solstad

Barrikadene var stroppet fast til jernporten og porten selv var låst med kjetting og hengelåser.

Barrikadene var stroppet fast til jernporten og porten selv var låst med kjetting og hengelåser.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse