JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk Flygerforbund vil inn i LO

Flygerforbundet har tatt beslutningen.

Ole Palmstrøm

Søknaden om opptak i LO skal behandles i LO-sekretariatet i løpet av våren.

– Vi er veldig glad for å få denne gruppen til LO. Jeg er helt sikker på at de har mye å tilføre oss av kompetanse og nye muligheter, sier førstesekretær i LO, Peggy Hessen Følsvik til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Så håper jeg vi kan gi noe tilbake også, legger hun til.

Fra før er Norsk Cockpitforbund tatt opp i LO. Det er meningen at flygerforbundet og cockpitforeningen skal bli ett forbund etter hvert. LO organiserer også Norsk Kabinforening.

Flygerforbundets leder, Jo Bjørn Skatval mener det blir godt å få musklene til LO å lene seg på.

Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å få komme på jobbintervju

Påvirkningskraft

– Slik kan vi gjenopprette rollen ved å påvirke norsk luftfart i en sunn retning med hjelp av musklene i Norges største og mektigste hovedorganisasjon, skriver han i et åpent brev til foreningens medlemmer.

– I pilotmiljøet arbeides det med å påvirke krefter som har mulighet til å endre vår hverdag. Flygerforbundets medlemskap i LO vil få stor påvirkningskraft på et felt der LO mangler ekspertise, og det vil være godt for oss å benytte deres kompetanse i en organisasjon hvor forbundets sanne verdi vil bli satt pris på, mener han.

Allerede i 2011 begynte ledelsen i forbundet å utrede muligheter for å få piloter inn i en hovedorganisasjon. Prosessen har både vært ekstremt grundig, men heller ikke uten diskusjoner, ifølge Skatval.

Slik er arbeidsdagen til en SAS-pilot

Trygg havn

– Behovet for en «trygg havn» har vært uttrykt hos de fleste foreningsledere, poengterer han.

Flygerforbundet og cockpitforeningen organiserer blant annet en stor del av de ansatte i SAS.

De aller fleste pilotene i Norwegian er på sin side organisert i Parat.

Annonse
Annonse