Norsk Flygerforbund vil inn i LO
Flygerforbundet har tatt beslutningen.
Ole Palmstrøm
Søknaden om opptak i LO skal behandles i LO-sekretariatet i løpet av våren.
– Vi er veldig glad for å få denne gruppen til LO. Jeg er helt sikker på at de har mye å tilføre oss av kompetanse og nye muligheter, sier førstesekretær i LO, Peggy Hessen Følsvik til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Så håper jeg vi kan gi noe tilbake også, legger hun til.
Fra før er Norsk Cockpitforbund tatt opp i LO. Det er meningen at flygerforbundet og cockpitforeningen skal bli ett forbund etter hvert. LO organiserer også Norsk Kabinforening.
Flygerforbundets leder, Jo Bjørn Skatval mener det blir godt å få musklene til LO å lene seg på.
• Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å få komme på jobbintervju
Påvirkningskraft
– Slik kan vi gjenopprette rollen ved å påvirke norsk luftfart i en sunn retning med hjelp av musklene i Norges største og mektigste hovedorganisasjon, skriver han i et åpent brev til foreningens medlemmer.
– I pilotmiljøet arbeides det med å påvirke krefter som har mulighet til å endre vår hverdag. Flygerforbundets medlemskap i LO vil få stor påvirkningskraft på et felt der LO mangler ekspertise, og det vil være godt for oss å benytte deres kompetanse i en organisasjon hvor forbundets sanne verdi vil bli satt pris på, mener han.
Allerede i 2011 begynte ledelsen i forbundet å utrede muligheter for å få piloter inn i en hovedorganisasjon. Prosessen har både vært ekstremt grundig, men heller ikke uten diskusjoner, ifølge Skatval.
• Slik er arbeidsdagen til en SAS-pilot
Trygg havn
– Behovet for en «trygg havn» har vært uttrykt hos de fleste foreningsledere, poengterer han.
Flygerforbundet og cockpitforeningen organiserer blant annet en stor del av de ansatte i SAS.
De aller fleste pilotene i Norwegian er på sin side organisert i Parat.