JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lars Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund:

Slik vil Transport-lederen sikre seriøse forhold for havnearbeiderne

• Starter jobben med nytt tariffsystem • Skjønner kritikken fra Mosjøen og Tromsø • Vil innføre EU-regler i arbeidskamp • Må ha avklaring om ILO-konvensjonen
Han var svært skuffet, lederen i NTF, Lars Morten Johnsen, rett etter at dommen falt i Høyesterett. Nå er han mer optimistisk og ser fremover.

Han var svært skuffet, lederen i NTF, Lars Morten Johnsen, rett etter at dommen falt i Høyesterett. Nå er han mer optimistisk og ser fremover.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det er gått drøyt seks uker siden Høyesterett påførte Transportarbeiderforbundet og LO et svært sviende nederlag i den såkalte Holship-dommen.

Transportarbeiderforbundet avslutter havnearbeiderstreiken

To fra gedigen seier

Leder i NTF, Lars Morten Johnsen innrømmer at han var en slagen mann da han gikk fra Høyesterett.

– Jeg hadde jo prøvd å forberede meg på et mulig nederlag i Høyesterett i forkant, men jeg klarte ikke helt å se nederlaget komme likevel. Jeg tror Høyesterett fikk så mye pepper etter verftsdommen at de ikke turte å ta kampen mot EU en gang til, men hadde bare to av dommerne byttet side, ville vi fått en gedigen seier, sier han og smiler forsiktig.

Havnekonfliktene har kostet Transportarbeiderforbundet 55 millioner kroner

Samtaler med NHO

Dommen betyr at fortrinnsretten i tariffavtalene på havnene er erklært ugyldige, og at det ikke lenger er lov å bruke kampmidler som streik og blokader for å få arbeidsgiverne til å inngå tariffavtaler. Johnsen understreker imidlertid at de bedriftene som allerede er underlagt dagens tariffavtale vil være bundet av dem fram til neste hovedoppgjør våren 2018. Derimot vil et nytt tariffsystem måtte etableres etter Holship-dommen.

– Vi må sammen med NHO Logistikk og Transport legge en felles plan for hva vi skal gjøre framover og hvor tariffavtalene i havnene skal ligge. Denne dommen vil nemlig ramme også NHO sine bedrifter dersom ikke havnene blir ordentlig regulert, så i dette arbeidet må vi også dra med oss NHO og LO sentralt, sier han.

Pengene strømmer inn til havneareiderinnsamlingen

Må ivareta ILO-konvensjonen

NTF-lederen forteller at det virker som det er stor vilje både i SV og Ap til å se om det kan være en mulighet for tariffavtale i havnene som ivaretar ILO-konvensjon 137 om havnearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting.

– En avklaring på hvordan den konvensjonen må på plass, siden den fram til nå har vært implementert i Norge gjennom tariffavtalen. Regjeringen har jo hele tiden ment at den var riktig implementert og ikke i strid med EØS-avtalen, men Høyesterett sa noe annet. Slik jeg tolket kroppsspråkt til regjeringsadvokaten da dommen falt, så var han like forbannet på resultatet som meg, sier forbundslederen i NTF.

Uttalelse fra Trondheimskonferansen: LOs solidaritet på prøve

–Vanskelig situasjon

At dommen også førte til at de 28 havnearbeiderne som har streiket i over tre år i Tromsø og Mosjøen, står uten arbeidsledighetstrygd, jobb og streikebidrag, synes han er trist.

– Jeg har forståelse for kritikken fra havnearbeiderne om at vi ikke hadde en plan B dersom det ble tap. Derfor avblåste vi ikke boikotten og sympatistreikene før vi hadde hatt møte med representanter for alle havnene. Havnearbeiderne er satt i en vanskelig situasjon, men jeg tror nok de fleste, også i Mosjøen og Tromsø var klare til å streike for tre år siden, sier han, og legger til at han forutsetter at det blir rettssak om lockouten i Mosjøen.

Ville trolig ikke fått dagpenger uansett

– Friere arbeidskamp i EU

Johnsen peker på at om det var EU-regler som gjaldt for arbeidskamp også i Norge, ville ikke hele byrden falt på noen få havner.

– Da kunne vi kjørt sympatistreiker i alle havnene, men i korte perioder hvert sted. Det tillater ikke det norske regelverket, noe som er en svakhet. Nå må vi kanskje se på den delen av EØS-retten for å se om vi kan gjøre det samme her. EØS-retten kan ikke bare gjelde den ene siden av arbeidskampen, sier han.

– Vi er blitt flinkere på powerpoint enn arbeidskamp

Overgangsordning

En annen jobb som må gjøres er å sikre havnearbeiderne økonomisk og hjelpe dem tilbake i jobb.

– De bemanningskontorene som nå skal etableres i både Tromsø og Mosjøen vil være en god overgangsordning til vi får et nytt tariffsystem på plass. Da beholder vi kompetansen, men vi må samtidig ha ILO-konvensjonen i bakhodet, slik at det er lossing og lasting som utgjør hovedelen av arbeidet. Da vil de fortsatt være registrerte havnearbeidere etter konvensjonen, sier han.

Dette blir det bråk om i 2017

Mer optimistisk

Siden den tunge turen fra Høyesterett 16. desember 2016, har også kampgløden og troen på framtiden på havna blitt langt større.

– Jeg er mer optimistisk nå enn jeg var da Holship-dommen kom. I avisa Klassekampen midt i januar stod det at «Alt blir bra til slutt, og blir det ikke bra, er det ikke slutt». Per i dag, er det ikke bra på havnene, så derfor er ikke denne kampen slutt, avslutter Lars Morten Johnsen.

Annonse
Annonse