Tone Wille, Postens nye toppsjef:
– Omstilling krever god dialog
Posten Norges nye konsernsjef konstaterer at også framtiden vil preges av omstilling. Mye omstilling.
Tone Wille er ny konsernsjef i Posten Norge fra 10. oktober 2016.
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
– Det å tilpasse logistikkvirksomheten til markedssituasjonen blir en utfordring. Men digitaliseringen gir både utfordringer og muligheter. Den er en trussel mot brevvirksomheten, men gir oss også muligheter til å utvikle nye former for kundebetjening og forenkle våre arbeidsprosesser, sier Tone Wille.
Posten nyansatte konsernsjef konstaterer at den største utfordringen for Posten Norge er brevvolumet som faller i økende hastighet. Det krever videre omstillinger av postvirksomheten.
– Vi vil måtte fortsette å omstille oss - i takt med fallet i brevvolumene, og klare å tilpasse oss markedssituasjonen på logistikksiden, sier Wille.
• Posten subsidierer staten med 300 millioner kroner
• 400 stillinger blir borte når Posten slutter med A og B-post
• Posten og Postkom ber om mer tid, slik at de ansatte kan finne andre jobber
Jobber sammen med de ansatte
Hun begynte i Posten samme år som Dag Mejdell, mannen hun overtar sjefsstolen etter, ble konsernsjef.
Før hun ble direktør for økonomi og virksomhetsstyring i divisjon Post – og senere konserndirektør med ansvar for økonomi, finans, strategi og IT i Posten Norge, var industrigiganten Kværner blant hennes arbeidsgivere.
Det er likhetstrekk mellom tung industri og posttjenester.
– Posten er jo en industriell virksomhet, og det er noen fellestrekk. Blant annet i måten vi jobber med styring og oppfølging av konsernet og dialogen med de ansatte og de ansattes organisasjoner. Det å jobbe godt sammen med de ansattes organisasjoner i tunge omstillinger og tenke langsiktig strategisk i hvordan man posisjonerer seg i det markedet man opererer i, er noen eksempler, konstaterer Wille.
Tone Wille er ny konsernsjef i Posten Norge fra 10. oktober 2016.
Ole Palmstrøm
Unik dekning og tilstedeværelse
Posten Norge er et konsern som konkurrerer i hele Norden. Men også i Norge er det konkurranse – ikke minst fra utenlandske virksomheter, som har helt andre lønns- og arbeidsbetingelser enn Posten selv har.
Det gjør at Posten ikke har mulighet til å konkurrere på bare pris.
– Vi må ha høy kvalitet, og ikke minst bredde, på våre tjenester. Vi må tilby tjenester kundene er villige til å betale for.
Wille konstaterer at konkurransen er tøffest når det gjelder rene transportoppdrag, men mindre der hvor vi terminalbehandler oppdragene.
– Vi har en stor bredde i vårt tjenestetilbud og en unik geografisk dekning og tilstedeværelse. Det er noe som kundene våre etterspør. Vi må drive på en ordentlig måte, være seriøse og langsiktige og selvfølgelig drive kostnadseffektivt. Men det handler også veldig mye om bredde og kvalitet i de tjenestene vi leverer, fastslår Wille.
Omstilling krever samarbeid
Hun tror nøkkelen til at Posten har gjennomført, i manges øyne, vellykkede omstillingsprosesser, er at det har vært god dialog med de ansattes organisasjoner. Det er hun veldig opptatt av å videreføre.
– Vi må ha en god dialog og en felles virkelighetsforståelse, og bli enige om framdriften. Nøkkelen til vellykkede omstillinger har vært at vi har klart å omstille i tide, sånn at vi har kunnet bruke tilstrekkelig tid på prosessene. Med det fallet vi nå ser i brevvolumet, er det noe som kan by på problemer i framtiden. Men det må vi jobbe godt med, sammen med de tillitsvalgte, sier Wille.
• Gjensidig tillit preger omstillingen i Posten Norge
Krevende land for post
Hun kjenner både Postkom og postvirksomheten godt etter seks år som økonomidirektør i divisjon Post. Nå vil hun bruke litt tid på å bli bedre kjent med logistikkvirksomheten. Hun skal ut og treffe både medarbeidere og ledere.
– Sett utenfra virker det enkelt å levere pakker og brev fra A til B. Men det er mye mer komplekst enn de fleste er klar over. Det er et stort land, konstaterer Wille.
Hun har seiling som hobby, og har selv sett at deler av landet byr på utfordringer.
– Jeg har seilt fra Harstad til Nord-Trøndelag, og gjorde meg noen refleksjoner over postlogistikken. Det er øyer og fjorder som ikke er så lett å komme til. Jeg tror Helgelandskysten i dårlig vær kan være krevende, smiler Wille.
Hun bruker det som et bilde på hva det koster å levere post til kundene i Norge. Posten Norge fikk tidligere i høst kritikk for å ha kommet med et for høyt anbud for utlevering av lørdagsavisene.
– Vi har priset det ut fra hva vi mener kreves for å levere disse avisene, etter de kravene som var stilt. Så får vi ta til etterretning at det var andre som mente de kunne gjøre det billigere. Tiden vil vise om de har skjønt kompleksiteten, sier Wille.
Vil ikke at noen skal bli skadet på jobb
Den nye konsernsjefen synes det er for tidlig å gå ut med en programerklæring. Hennes forgjenger var opptatt av både HMS og miljø. Wille er klar på at dette arbeidet vil videreføres også med henne i sjefsstolen.
– Det kan godt hende at jeg vil sette andre ting på agendaen etter hvert. Men det er fortsatt sånn at vi ikke ønsker at noen skal bli syke eller skadet av å være på jobb i Posten. Vi har hatt en god utvikling på HMS-området, og å videreføre det arbeidet er viktig også for meg, fastslår Wille.
Hun tar også over et fastsatt mål om å redusere utslippene av CO2 med 40 prosent innen 2020. Målet kan bli nådd før den tid og allerede nå revideres derfor planene.
Wille ser ingen grunn til at reduksjonene skal stoppe opp med henne som konsernsjef.
– Vi har satt oss et ambisiøst utslippsmål. Det tror jeg er en fordel på sikt. Vi ser at de store kundene stiller krav og er opptatt av det vi gjør på miljøsiden. Det er en del av det samfunnsansvaret vi som stor aktør må ta, for å holde utslippsnivået nede, sier Wille.
Tone Wille
• Konserndirektør/CFO med ansvar for økonomi, finans, strategi og IT i Posten Norge, og sittet i konsernledelsen, siden 2012.
• Seks år som direktør økonomi og virksomhetsstyring i divisjon Post.
• Har blant annet jobbet som investeringsdirektør i Norfund og Senior VP, CFO i GE Energy (Norway) AS og tidligere i Kværner Energy AS.
• Er utdannet siviløkonom
Flere saker
Tone Wille
• Konserndirektør/CFO med ansvar for økonomi, finans, strategi og IT i Posten Norge, og sittet i konsernledelsen, siden 2012.
• Seks år som direktør økonomi og virksomhetsstyring i divisjon Post.
• Har blant annet jobbet som investeringsdirektør i Norfund og Senior VP, CFO i GE Energy (Norway) AS og tidligere i Kværner Energy AS.
• Er utdannet siviløkonom