JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten Bring logistikk

Alnabru har fått Europas mest moderne logistikksenter

Etter fem år står Posten og Brings nye anlegg på Alnabru klart til innflytting.
PROSJEKTLEDEREN: Kay Frode Woll har det siste året ledet arbeidet med det nye logistikksenteret på Alnabru. I løpet av høsten vil hele anlegget stå klart.

PROSJEKTLEDEREN: Kay Frode Woll har det siste året ledet arbeidet med det nye logistikksenteret på Alnabru. I løpet av høsten vil hele anlegget stå klart.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Det siste ­året har Kay Frode Woll hatt ansvaret for at Europas mest moderne logistikksenter er klart til bruk.

I mars skal all pakkeproduksjon være flyttet over fra den gamle terminalen og over til det nye logistikksenteret på Alnabru. Nye lokaler og nye maskiner, men folkene er de samme.

– De omlag 1 300 ansatte vil jobbe på et anlegg som er mye raskere og har større kapasitet, sier Kay-Frode Woll.

Han startet som terminalarbeider for over 20 år siden – fortsatt er han medlem i Postkom – og har etterhvert fått andre oppgaver i Posten-konsernet. De siste fem årene har han vært med i arbeidet med å bygge opp et topp moderne logistikksenter på Alnabru. Siden i fjor vår har han vært prosjektleder.

– Så langt har alt gått etter planen. Vi holder tidsplanen og innkjøringen har vært god. Fortsatt gjenstår det å få anlegget fininnstilt, men det tror jeg vi får til. I tillegg har vi klart å holde oss til budsjettet. Bank i bordet, smiler Woll.

Så mye høyere lønn har fagorganiserte

Bedre arbeidsforhold

Høsten 2012 startet arbeidet med det nye logistikksenteret. Nå, om lag fem år senere, står senteret klart til bruk. Halvannen milliard er brukt. Tilbake sitter Posten med omlag 80 000 kvadratmeter bygningsmasse på en 120 mål stor tomt.

– Jeg tror vi som jobber her får et anlegg som blir bra å jobbe på. Det er fin innetemperatur og lyst og godt, sier Woll.

Det er også inntrykket de som så langt har tatt det nye logistikksenteret i bruk sitter med.

– Det er blitt veldig bra. Inneklimaet er godt, det er lyst og fint, og mye mindre trekk, sier Richard Larring.

Med snart 35 år i Posten – de 23 siste årene på det gamle logistikksenteret, har han god erfaring med produksjonen. De siste månedene har han vært superbruker under testingen av den nye terminalen. Han tror den nye arbeidshverdagen vil bli bra.

– Arbeidsoppgavene er jo mye av det samme. Det blir ikke noen stor forskjell. Men teknikken fungerer godt. Vi får en god arbeidsplass, slår Larring fast.

Jan Erik har kjørt vogntog i 32 år. Én hendelse glemmer han aldri

Mennesker – ikke roboter

Mange spår at roboter vil ta over manuelle arbeidsplasser. På Alnabru kommer ikke det til å skje med det første.

– Mange av arbeidsoppgavene løses jo av maskiner. Men det har det gjort lenge. Det er lenge siden pakkene ble sortert manuelt. Men fortsatt må de lempes inn i bilene av mennesker. Det er hverken effektivt, sikkert eller billigere å overlate det til roboter, fastslår Woll.

Hadde alle sendt pakker i skoesker, hadde det vært noe annet. Men så lenge pakkene har forskjellig størrelse, form, vekt og innpakning, konstaterer Woll at det ikke er fornuftig.

– En robot vil ikke skjønne hvordan den skal plassere de forskjellige pakkene inn i lasterommet på en konteiner eller en bil, fastslår Woll.

Han påpeker at kostnadene i tillegg ville bli for store i forhold til hvor mye det er mulig å spare.

– For eksempel vil en robot ute av drift skape problemer i produksjonen. Er en ansatt for eksempel syk, kan vi i dag sette inn en vikar. Det er en enklere måte å løse det på. I tillegg har mennesker den fordelen, at de kan løse uforutsette ting. I en så stor produksjon som vi har her, er det uvurderlig. Det jobber veldig mange flinke og dyktige folk her, konstaterer Woll.

Coole kusker i grønne biler

Raskere og mer effektivt

Selv om robotiseringen uteblir, er det meste automatisert inne i det nye pakkesenteret. Ikke minst er det effektivisert. De nye maskinene er betraktelig raskere enn det som Posten og Bring nå bytter ut.

– Nå vil vi være i stand til å sortere 16 500 pakker i timen. De gamle maskinene klarte mellom 11 og 12 000. Det er en forbedring vi er veldig fornøyd med. Det betyr at det blir mindre dødtid på de som jobber her. De slipper å vente under ombordlastingen, sier Woll.

Anlegget er dimensjonert ut fra en produksjon på 227 000 pakker på en dag.

– Tester viser at dette er realistisk å klare. Det gamle anlegget produserer i gjennomsnitt 12 500 pakker per dag. I julerushet vil for eksempel det nye anlegget være i stand til å produsere langt flere pakker enn det gamle, konstaterer en fornøyd Woll.

Mer rivning og bygging

Selv om det meste av det nye logistikksenteret blir tatt i bruk i løpet av våren – i tillegg til termodelene som ble tatt i bruk i fjor – gjenstår det en del arbeid før konsernsjef Tone Wille kan erklære Posten og Brings nye logistikksenter for åpnet. Når den gamle pakkebygningen er tømt, og flyttet over i det nye bygget, skal deler av de gamle lokalene rives. Her skal det som nå er Brings godsterminal på Karihaugen i Oslo inn.

– Vi har noen måneder på oss for å rive og bygge det gamle bygget, og gjøre det om til en godsterminal. Det vil bli hektisk også det neste halve året, men det tror jeg vil gå greit. Først må vi klare å få en smertefri flytting av pakkedelen. Planen er at vi skal være ferdig samme helg som jeg fyller 40 år. Forhåpentligvis kan jeg feire dagen med skuldrene senket, smiler Woll.

STORT AREAL: Det nye pakkebygget og termobygningen (øverst i bildet) er på henholdsvis  43 000 og 5 000 kvadratmeter. Tilsammen er det omlag 80 000 kvadratmeter bygningsmasse.

STORT AREAL: Det nye pakkebygget og termobygningen (øverst i bildet) er på henholdsvis 43 000 og 5 000 kvadratmeter. Tilsammen er det omlag 80 000 kvadratmeter bygningsmasse.

Tore Oksnes / Posten

Logistikksenteret i Oslo

• Investeringene til Norges største og mest moderne pakkeanlegg utgjør vel 1,5 milliarder kroner.
• Terminalen skal romme det som tidligere var Bring Frigo-terminalen i Lørenskog, Brings godsterminal på Karihaugen og pakketerminalen på Alnabru.
• 1 300 medarbeidere, inkludert 250 sjåfører, vil jobbe ved det nye senteret.
• Mindre lokal kjøring og mer pakker og gods på jernbane skal bidra til å oppfylle Postens mål om 40 prosent reduksjon i CO2-utslipp innen 2020.
• Tomteområdet er på rundt 114 000 m2.
• Godsbygningen får et areal på 43 000m2, pakkebygningen blir 30 000 m2 og ­termobygningen blir 5000 m2.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Logistikksenteret i Oslo

• Investeringene til Norges største og mest moderne pakkeanlegg utgjør vel 1,5 milliarder kroner.
• Terminalen skal romme det som tidligere var Bring Frigo-terminalen i Lørenskog, Brings godsterminal på Karihaugen og pakketerminalen på Alnabru.
• 1 300 medarbeidere, inkludert 250 sjåfører, vil jobbe ved det nye senteret.
• Mindre lokal kjøring og mer pakker og gods på jernbane skal bidra til å oppfylle Postens mål om 40 prosent reduksjon i CO2-utslipp innen 2020.
• Tomteområdet er på rundt 114 000 m2.
• Godsbygningen får et areal på 43 000m2, pakkebygningen blir 30 000 m2 og ­termobygningen blir 5000 m2.