JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Elektrifisering kan redusere CO2-utslipp med 14 000 tonn i året, men Trønderbanen får ingen penger i statsbudsjettet

– Regjeringen foreslår ikke oppstart av prosjektet i 2018.
Denne setningen skaper reaksjoner i Trøndelag. Der venter de på elektrifisering av 20 mil jernbane.
UTSATT: Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen ligger inne i første periode av NTP, men får ikke penger i neste års statsbudsjett.

UTSATT: Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen ligger inne i første periode av NTP, men får ikke penger i neste års statsbudsjett.

Ingolf Zeiner Petersen/NSB

oystein.braathen@lomedia.no

Økte kostnader, er begrunnelsen for utsettelsen.

Fornyelsen gjelder dagens trasé fra Trondheim til Hell, og videre til Steinkjer på Trønderbanen. Østover er det strekningen Hell-Storlien på Meråkerbanen som er med i prosjektet. Over grensen er svenske Mittbanan elektrifisert.

Ferdig utbygget, gir Trondheim-Steinkjer en årlig reduksjon på cirka 14 000 tonn CO2. Reise­tiden kuttes med sju minutter.

– Vi skulle etter planen ha fem ekstra ansatte, og deler skuffelsen som andre gir uttrykk for. Vi er et lite fagmiljø, og så muligheten for å bli dobbelt så mange som skulle få jobbe på et nytt anlegg. Nå er alt lagt på is, sier leder for elektropersonalet i Trondheim, Eric Berget.

Konkurransen om persontrafikken er i gang

Ringvirkninger

Elektrifiseringen krever fundament til mastene, så andre grupper i Bane NOR måtte også øke antall ansatte.

– Nå vet vi ikke mer enn det som kommer i media, men ser at de rødgrønne stortingsrepresentantene har oppfordret Trøndelagsbenken om å stå på for å få midler neste år, sier Berget.

Prioriteringene som ligger til grunn stiller han seg undrende til.

– Det er ansatt prosjektledelse. Ingeniører har vært i gang med detaljplanlegging der våre folk har bistått med lokalkunnskap. Arbeidene skulle starte på en prøvestrekning. Jeg kjenner ikke til ansettelsesforholdene, men regner med at de berørte har kontrakter, sier Eric Berget, som ikke har hørt noe om hvor lang utsettelsen kan bli.

Politikere reagerer

På Meråkerbanen vil banen gi bedre forhold for godstransporten.

– Vi fra Jämtland har jobbet veldig lenge for at Meråkerbanen skulle forsterkes og elektrifiseres. Vi har hatt kontakt med flere norske regjeringer.

Det sier Per Åsling fra det svenske Centerpartiet til Trønder-Avisa. Han har sendt brev til statsminister Erna Solberg der han ber regjeringen om å ta en ny vurdering.

Åsling mener strekningen er viktig både for Trøndelag, Jämtland og Härjedalen.

Stortingsrepresentant og tidligere samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) reagerer også på at prosjektet ikke får midler neste år.

– Det er svært uheldig. Regjeringen har ofret en sak hele Trøndelag står sammen om, uttaler hun, og lover å stå på for å få planene inn i 2018-budsjettet igjen.

Ingvild Kjerkol (Ap) er også opprørt.

– Det er en skandale. Vi har jobbet tverrpolitisk med dette i 20 år, uttaler Kjerkol.

Ap: – Stusselig jernbanebudsjett

Fakta om Meråkerbanen

• Opprinnelig navnet på hele strekningen Trondheim-Storlien, åpnet 1881.

• Nå: 70,7 kilometer fra Hell stasjon på Nordlandsbanen til riksgrensen.

• Inkluderer 3,7 km til Storlien i Sverige, elektrifisert på svensk side.

• Vellykket satsing på «Nabotåget» og turisttrafikk til Östersund.

• Prosjektet på norsk side er ventet å få positiv betydning for godstrafikken.

• Gode forbindelser fra Östersund videre i Sverige.

Fakta om Trønderbanen

• Regnes som strekningen fra Lerkendal stasjon til Steinkjer.

• Følger Nordlandsbanen fra Trondheim S til Steinkjer stasjon.

• En elektrifisering vil ha mindre å si for godstrafikken, fordi transporten i all hovedsak skal videre nordover.

• I Nasjonal transportplan 2018-2029 skal hele strekningen fra Trondheim til Steinkjer, og Meråkerbanen til Storlien stå ferdig i 2023.

• Kostnadsberegning for begge: 3,585 milliarder kroner.

• Ekstern kvalitetssikring (KS2) anbefaler en kostnadsramme på 4,253 milliarder kroner.

• Uten midler i 2018 blir prosjektet forsinket.

Se flere saker om regjeringens forslag til statsbudsjett

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse