Konkurransen om persontrafikken er i gang
Torsdag gikk startskuddet for den første av en rekke anbud på jernbanen. Uansett utfall, skal de ansatte være sikret jobbene.
ANBUD: Den første konkurransen om persontrafikken etter jernbanereformen ble presentert av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i Stavanger torsdag.
Kjetil S. Grønnestad
njf-magasinet@lomedia.no
Det var på pressekonferansen på Stavanger stasjon at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, sammen med Dagfinn Berge og Elisabeth Enger fra Jernbanedirektoratet, presenterte nyheten om framtida til Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
Denne dagen ble konkurransegrunnlaget for «Trafikkpakke 1 Sør» sendt ut til de prekvalifiserte togselskapene.
• Dette skjer med jernbanen framover
Kvalitet skal veie mer enn pris
Hvem de prekvalifiserte togselskapene er, eller hvor mange de er, ønsket ikke Berge å uttale seg om, annet enn at de var mange.
Derimot fikk vi vite at tilbudsfristen er 1. mars 2018, avtalen skal inngås i juni 2018, mens trafikkstart med (eventuell) ny driver skal være 9. juni 2019.
Flere kriterier legges til grunn når vinneren skal velges. Prisen på tilbudet skal vektes med 40 prosent mens kvaliteten skal vektes med 60 prosent. Under kvalitet, vil det legges mest vekt på hvordan togselskapene ønsker å få fornøyde kunder (40 prosent av totalen), mens løsningene for organisasjon og ledelse skal vektes med 15 prosent av totalen. Forvaltning av kjøretøy vektlegges med 5 prosent.
– At prisen ikke veier mer enn 40 prosent er et viktig signal. Vi har lagt vekt på at de ansatte skal bli tatt godt i mot og få en god arbeidsplass, sier Dagfinn Berge, direktør persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet.
• NJF: Feil retning for jernbanen
KVALITET: Dagfinn Berge, direktør for persontrafikkavtaler i jernbanedirektoratet, poengterer at kvalitet skal telle 60 prosent når de vurderer anbudene, og pris 40 prosent.
Kjetil S. Grønnestad
Lover at rettighetene skal bestå
Ifølge Solvik-Olsen ønsket han ikke et tilbud som var billigst for Staten, men et som var best for de reisende. Han mente også at hensynet til de ansatte var viktig, for det er fornøyde ansatte som gjør reiseopplevelsen god.
– Lovverket skal følges til punkt og prikke for å sikre at de som jobber i jernbanen får ivareta de rettighetene de har i dag, og at de får en seriøs og god arbeidsgiver uavhengig av om det er NSB, Flytoget eller en annen aktør, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Tiltakene som togselskapene oppgir for å beholde og tiltrekke seg medarbeidere, skal altså med i vektskåla når fremtidig driver skal velges.
• Ap: Stusselig jernbanebudsjett
Virksomhetsoverdragelse
Hvis det er et nytt togselskap som overtar driften av de aktuelle banestrekningene etter NSB, legges reglene for virksomhetsoverdragelse til grunn. Det betyr at de berørte arbeidstakerne har rett til å beholde jobben.
– Det er greit at vi får sikret jobbene våre, som det kan tyde på med en virksomhetsoverdragelse. Nå må vi bare kjempe for at vi får beholde mest mulig av våre rettigheter og passe på at overgangsfasen blir så god som mulig, sier Fredrik Nilssen, leder av lokomotivpersonalets forening Stavanger.
På Sørlandsbanen skal den tilnærma totimers frekvensen på fjerntogene videreføres. Det legges også opp til at Arendalsbanen får en ny sisteavgang slik at det blir korrespondanse på alle dagtog mellom Sørlandsbanen og Arendalsbanen.
SPENNING: Leder Fredrik Nilssen i Lokomotivpersonalets Forening i Stavanger følger nøye med på anbudskonkurransen.
Kjetil S. Grønnestad
Flere står for tur
Flere baner vil bli konkurranseutsatt. På pressekonferansen i Stavanger ble også Trafikkpakke 3, som omhandler Bergensbanen og Vossebanen (ikke Flåmsbanen), presentert. Her skal konkurransegrunnlaget sendes ut desember 2018, kontraktsinngåelse skal etter planen skje i desember 2019, mens trafikkstart er beregnet til desember 2020.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.