JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: Feil retning for jernbanen

Konkurransen om Sørlandsbanen er i gang. Pengene bør i stedet gå til å ruste opp spor og signalanlegg, mener Norsk Jernbaneforbund.
FORTSATT VEDLIKEHOLDSETTESLEP: Dette statsbudsjettet er for lite offensivt, mener forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

FORTSATT VEDLIKEHOLDSETTESLEP: Dette statsbudsjettet er for lite offensivt, mener forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

– Regjeringen fortsetter oppsplittingen til tross for at vi har en infrastruktur som sårt trenger vedlikehold. Satsingen i statsbudsjettet for 2018 gjenspeiler ikke det som er nødvendig for å bedre punktligheten, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i NJF, og viser til dårlig punktlighet på Østlandet de siste ukene.

Konkurransen om persontrafikken er i gang

Ikke nok

Regjeringen foreslår å bruke i alt 7,8 milliarder til drift og vedlikehold, av dette går 2,1 milliarder til fornyelse. Også Bane NOR konstaterer at dette ikke er tilstrekkelig. Etterslepet vil øke.

– Konkurranseutsetting er å satse i feil rekkefølge i forhold til suksess for jernbanen. Både fornyelse og vedlikehold burde hatt høyere prioritet. Statsbudsjettet er ikke offensivt i det hele tatt når det gjelder å ta tak i problemene som jernbanen sliter med, mener Sæthre.

Bane NORs konsernsjef Gorm Frimannslund uttalte dette til egne nettsider torsdag:

– Det er lagt opp til en økning av fornyelsen. Det er positivt, økningen er imidlertid dessverre ikke tilstrekkelig til at vi unngår at vedlikeholdsetterslepet øker.

Se alle våre saker om statsbudsjettet

Persontrafikken

Vilkårene i anbudet for Trafikkpakke 1 Sør, Sørlands-, Jær- og Arendalsbanen ble offentliggjort samtidig med forslag til statsbudsjett for 2018.

– De følger opp planene som ble presentert i forrige regjeringsperiode, og tror det blir billigere for staten, bedre for passasjerene og fører til økt trafikk. Hvor mye mer penger bruker vi på å organisere i stedet for å bygge nye spor, spør Sæthre, og konstaterer at kun Arendalsbanen får flere avganger ifølge kravene i trafikkpakken.

I offentliggjøringen står det at tilbyderne skal konkurrere om å ha et godt opplegg for sine ansatte. Samtidig benyttes nettokontrakt i anbudet. Det vil si at selskapet som vinner får inntektene fra passasjerene, mens myndighetene yter et tilskudd i tillegg. Ordningen skal oppmuntre til å bedre tilbudet.

– Baksiden er at det også letes etter tiltak som kutter kostnadene. De ansatte på strekningene vil oppleve mye usikkerhet framover, mener forbundslederen.

Ifølge planene lyses persontrafikken på Nordlandsbanen, fjerntogene Oslo-Trondheim samt tre tilhørende strekninger ut våren 2018. Så følger Bergensbanen og Vossebanen i desember 2018. Resten følger i 2022.

Flere private

For Bane NOR er det positivt at de nå skal få avtaler med Jernbanedirektoratet som går over flere år. Samtidig har de krav om å legge mer ut på anbud.

– Da blir deres egen kompetanse svekket, og fleksibiliteten blir dårligere. Treghet i deres system vil gå utover punktligheten. De må bruke mye ressurser på å inngå og følge opp avtaler. Bane NOR må passe seg for ikke å bli et selskap som kun skal inngå kontrakter.

Utbytte

I statsbudsjettet er det også forslag om å ta 150 millioner kroner i utbytte fra NSB.

– De fortsetter å tappe konsernet for midler selv om det står midt i en omstilling. Dessuten går NSBs kostnader i været fordi de må inngå kontrakter om materiell og billettsalg, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Dette skjer med jernbanen framover

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse