Ni spørsmål og svar om jernbanens framtid
Dette skjer med jernbanen framover
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) får viljen sin med jernbanen. Vi har mer privatisering i vente.
FIRE NYE ÅR: Samferdselsministeren har all grunn til å være glad. Velgerne ga ham muligheten til å gjennomføre prosjektet med privatisering av jernbanen.
Bjørn A. Grimstad
yngvil@lomedia.no
Det ligger an til fire nye år med borgerlig styre. Vi har sett på hva det betyr for Jernbane-Norge.
1. Når skal persontogene på anbud?
Det skjer i løpet av de kommende ukene, i oktober-november. Det kan hende at vi om et par år kommer til å sitte på tog som kjøres av andre selskap enn NSB.
De første togstrekningene som skal på anbud er persontogene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen, kalt trafikkpakke «sør». Trafikkstart er planlagt til juni 2019.
De neste rutene som skal på anbud er trafikkpakke «nord» inngår togtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen. Trafikkstart for disse rutene vil være i desember 2019.
Samferdselsdepartementet har varslet at detaljene om konkurranseutsettingen og anbudet kommer i statsbudsjettet. Da vil departementet også legge fram en plan for konkurranseutsetting av flere togruter i årene som kommer.
• Følg oss på Facebook
2. Hvor lenge varer en togkontrakt?
Kontraktlengden ved konkurranseutsetting av jernbane er maksimalt 15 år, ifølge EU-regler som ble innført i Norge i 2009. Samferdselsdepartementet har tidligere sagt til FriFagbevegelse at «det er vanlig med avtaleperioder på 8–10 år med mulighet for forlengelse».
3. Hvilke togselskaper er med i konkurransen?
Samferdselsdepartementet har på forhånd godkjent flere selskaper til å delta i anbudskonkurransen. Departementet holder hemmelig hvilke det er, men det er kommet fram i flere medier at det er snakk om åtte selskaper:
NSB og Flytoget, og mindre kjente Boreal er de norske. Fem selskaper er utenlandske: Svenske Statens Järnvägar, tyske Arriva, britiske Go-Ahead, hongkongkinesiske MTR og franske Keolis.
4. Når skal den nye reiseplanleggeren være klar?
2. november. Det nye selskapet Entur skal ha gjort den nasjonale reiseplanleggeren for all kollektivtrafikk klar til bruk innen 2. november i år.
5. Vil Frp og Høyre selge av NSB?
Ja og nei.
Frp har programfestet at de ønsker å selge statseide NSB til private. Men det er ikke noe samferdselsministeren vil prioritere i den kommende stortingsperioden.
– Vi kommer til å prioritere å fullføre jernbanereformen, uttalte han til Dagsavisen i valgkampen.
Høyres program sier ingenting om salg av NSB.
6. Blir det «offentlig-privat samarbeid» i jernbanen?
Ja, det kan det bli. Offentlig-privat samarbeid, OPS, innebærer at private selskaper finansierer, bygger og vedlikeholder offentlige bygg som skoler, jernbane eller veier. Det offentlige «nedbetaler/leier» over en periode på 20 til 30 år. I Norge er så langt tre veiprosjekter gjennomført som OPS. Regjeringspartiene er positive til bruk av OPS for også framtidige prosjekter.
• Verkstedarbeidere tapte opp mot 12.000 kroner da arbeidsgiver plutselig kuttet i godtgjørelsene
7. Hva sier de borgerlige partiene til EUs «jernbanepakke»?
De sier ja.
Ingen av de fire borgerlige partiene (H, Frp, KrF og V) vil bruke vetoretten mot EUs Jernbanepakke IV. Jernbanepakken innebærer at Norge pålegges å benytte anbud på togstrekningene og en oppsplitting av NSB som allerede er gjennomført.
Både Krf og Venstre støtter privatisering av jernbanen
8. Kan de rødgrønne få med seg KrF og Venstre mot togprivatisering?
Nei. En del i fagbevegelsen håper at et KrF på vippen kan sørge for rødgrønt flertall i flere saker, som i spørsmålet om å begrense kommersiell velferd og styrke de ideelle velferdsaktørene. Men når det gjelder privatisering av jernbanen, kan de se langt etter KrF-støtte.
På spørsmål fra LO om partiene vil sikre offentlig styring, drift og eierskap til jernbanen, og at privatiseringen stoppes, svarer både Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti nei.
Både Ap, Sp, SV og Rødt er motstandere av å sette persontog på anbud.
9. Hva skjer med Norsk Jernbaneforbund?
Oppsplittingen av jernbanen og konkurranseutsetting kan føre til at Norsk Jernbaneforbund mister mange medlemmer. Hvis for eksempel vedlikeholdsselskapet Mantena taper konkurransen om vedlikehold, eller NSB taper konkurransen om togruter, vil de ansatte overføres til de private selskapene som vinner anbudet. Slik det er nå har NJF bare rett til å etablere tariffavtaler i staten og i arbeidsgiverforeningen Spekter, ikke privat sektor. (Med ett unntak.)
NJFs landsmøte har åpnet for at forbundet slår seg sammen med for eksempel Norsk Transportarbeiderforbund som har tariffrett i privat sektor.
• Spent på følgene av jernbanereformen
Kilder: LO Aktuelt, FriFagbevegelse, Dagsavisen, togkonkurranse.no, Aftenposten, Klassekampen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.