Ap: – Stusselig jernbanebudsjett
Sverre Myrli, samferdelspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, er ikke imponert over regjeringens samferdselssatsing.
Sverre Myrli (Ap) lar seg ikke sjarmere av at finansminister Siv Jensen sier at dette er en historisk satsing på samferdsel.
Martin Guttormsen Slørdal
nina.hanssen@lomedia.no
– Det ser ut til å være stusselig på jernbane, sier Sverre Myrli i en av de første kommentarene til regjeringens forslag til statsbudsjett.
• Se flere saker om statsbudsjettet 2018
Reformen ruller videre
Regjeringen sier klart at implementeringa av jernbanereformen vil fortsette og at det vil komme mange fleire reformer framover. I forslaget til statsbudsjett er det foreslått å bevilge 23 milliarder kroner til jernbaneformål.
De sier at på grunn av tekniske forhold knyttet til reformen, kan budsjettet 2018 ikke direkte sammenlignes med saldert budsjett 2017.
Korrigert innebærer dette budsjettforslaget for Jernbanedirektoratet en økning på 1,2 mrd. kr eller 5,7 pst. fra saldert budsjett 2017, opplyser departementet i en pressemelding.
– Lave ambisjoner
For Myrli er jernbanebudsjettet fra Solberg-regjeringen som forventet.
– Det er ingen store, nye satsinger og lavt ambisjonsnivå for InterCity-utbyggingen. Det er uforståelig at regjeringen kutter stort til gang- og sykkelveger, trafikksikkerhet, havner og bredbåndsutbygging, sier han.
– Kombinert med økt moms på kollektivtrafikk, blir dette et svakt budsjett for klima og miljø, fortsetter han. Og trekker frem at Arbeiderpartiet ved behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) i juni hadde fire satsingsområder; Bredbånd/digital infrastruktur, Kyst/sjøtransport, Sikkerhet i distriktene/fylkesveger/rassikring og 4) Kollektivinvesteringer i storbyområdene.
– På alle disse områdene skuffer regjeringen, legger han til.
Kommer til Stortinget
Myrli som har 16 års erfaring fra Løvebakken, og som har jobbet mye med samferdselspolitikk, lar seg ikke sjarmere av at finansminister Siv Jensen sier at det er en historisk satsing på samferdsel.
– Regjeringen prioriterer Nye Veier. Til andre vegprosjekter, er det i realiteten kutt - og dårlig til fylkesveger, sier han.
Selv om det er vanskelig å sammenligne tallene på grunn av lånetransaksjoner og ny momsføring, er ikke Myrli særlig imponert av forslaget som skal behandlet i Stortinget senere i høst.
Til Statens jernbanetilsyn er det foreslått å bevilge 92,2 millioner kroner. I bevilgningene inngår tilsynet med tau- og kabelbaner og tivoli og moroparker.
– Motorveiene vinner
Stortingsrepresentant Arne Nævra i SV er skuffet over at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett lar de store nye veiene bli budsjettvinnere mens midler til gang og sykkelveier er halvert.
I sin første kommentar til det fremlagte samferdselsbudsjettet sier Nævra at han er skuffet over prioriteringene. Han understreker at det er store, nye veier som er vinner i dette budsjettet, slik NTP legger opp til. Men han er skuffet over at samtidig som motorveiene som er magneten på pengene, er midler til rassikring av veier på stedet hvil eller redusert.
– Jeg er glad for en viss kollektivsatsing, men i SVs verden burde den vært langt større. Det er ille at midlene til gang- og sykkelveier nærmest er halvert, sier han.
Jernbanebevilgningene
Utgifter i 2017 til merverdiavgift, engangsutgifter til omstilling og egenkapital er ikke videreført i budsjettet for 2018. Til statlig kjøp av persontransportjenester med tog er det foreslått å bevilge rundt 3,5 milliarder kroner. Det er foreslått å bevilge 7,8 milliarder kroner til drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen.
Til planlegging av ny jernbaneinfrastruktur er det foreslått å bevilge 2,1 milliarder kroner. Det er satt av 1,9 milliarder kroner til å videreføre planlegginga av InterCityutbygginga, m.a. Ringeriksbanen.
Det er foreslått å bruke 8,9 milliarder kroner til investeringer i jernbaneinfrastruktur.
I 2018 blir utbygginga av disse store prosjektene videreført:
• nytt dobbeltspor Oslo–Ski (Follobanen)
• dobbeltspor Langset–Kleverud (Dovrebanen)
• dobbeltspor på Vestfoldbanen (strekningane Holm–Holmestrand–Nykirke og Farriseidet– Porsgrunn)
• moderniseringa av Vossebanen (Arna-Fløen).
• Det er foreslått å sette av midler til mulig oppstart på IC-prosjekta Venjar-Eidsvoll-Langset på Dovrebanen, og Sandbukta-Moss-Såstad på Østfoldbanen.
Les mer: Dette er det nye Jernbane-Norge
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.