Forslag til nytt partiprogram i FrP
Fremskrittspartiet vil selge NSB AS
Det står i Frps utkast til nytt partiprogram. Men er samferdselsministeren enig i at staten skal selge NSB, spurte Arbeiderpartiet. – Vi har ingen planer om det, sier Ketil-Solvik Olsen (Frp).
INTERNT: Samferdselsministeren ville først ikke svare på om han er enig med programkomiteen i eget parti som vil selge NSB AS.
Martin Guttormsen Slørdal
yngvil@lomedia.no
I utkastet til Fremskrittspartiets nye partiprogram står det rett og slett: «Fremskrittspartiet vil selge NSB AS».
Arbeiderpartiets jernbanepolitiske talsperson Sverre Myrli spurte i gårsdagens spørretime i Stortinget samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om han er enig i det.
– Jeg finner det ikke naturlig at jeg bruker min statsrådsposisjon og Stortingets talerstol til å diskutere programprosesser i Fremskrittspartiet, svarte samferdselsministeren først på spørsmålet fra stortingsrepresentant Myrli.
– Samferdselsministeren er ansvarlig for jernbanepolitikken, har ikke samferdselsministeren noen oppfatning av om staten skal eie NSB eller om NSB skal selges, parerte Myrli.
– Nei, vi har ingen planer om å selge NSB, men vi har planer om å satse veldig mye på jernbane, svarte Solvik-Olsen.
• Pensjonsbombe kan knekke NSB
Sverre Myrli (Ap) i gårsdagens spørretime i Stortinget.
Martin Guttormsen Slørdal
Høyre: Staten skal eie NSB og togene
Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom-Christer Nilsen (Høyre) forsikret tidligere denne måneden politisk streikende verkstedarbeidere i det foreløpig NSB-eide Mantena at staten fortsatt skal eie NSB og togene. Mantena overføres til et nytt selskap, Togvedlikehold AS, som er eid av Samferdselsdepartementet, i 2017.
• – Regjeringa struper økonomien i NSB og setter pensjonene i fare, advarer NSB-ansatte
Frp vil ha fri konkurranse i jernbanen
Frp ønsker seg også fri konkurranse på jernbanenettet, «slik at skinnegående transport kan bli mer konkurransedyktig», heter det i programforslaget.
– Hva er din kommentar til forslagene fra Frp, om å selge NSB AS og fri konkurranse på jernbanenettet?
– Salg av NSB og fri konkurranse på sporet vil bidra til et svekket tilbud ute i distriktene. Det vil føre til et dyrere og dårligere tilbud til de mange, sier Jane Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund.
Hun representerer over 6000 medlemmer som jobber i jernbanen.
– Norge har i dag ikke et jernbanenett som egner seg for frislepp. Det blir både kaotisk og ineffektivt. Det er et møysommelig puslespill å få trafikken rundt de store byene til å gå som i dag. Samspillet mellom lokaltog, regiontog og godstog er krevende. Gitt de rammebetingelser vi har, er norsk jernbane en av de mest effektive i verden, mener Sæthre.
• Ap vil stoppe regjeringens «Black Friday»
Dette er saken:
• I utkastet til Fremskrittspartiets nye partiprogram står det at «Fremskrittspartiet vil selge NSB AS».
• Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier «vi har ingen planer om det».
• Frp ønsker seg også fri konkurranse på jernbanenettet, «slik at skinnegående transport kan bli mer konkurransedyktig», står det i utkastet til nytt partiprogram.
• Konkurransen er i gang. Sju selskaper er forhåndsgodkjent av Samferdselsdepartementet til å delta i anbudskonkurransen.
• 3. februar 2017 sender Samferdselsdepartementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
• I mai 2017 sender departementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 2 nord»: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.
Kilder: FriFagbevegelse, Frps utkast til nytt partiprogram, Vingehjulet.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Dette er saken:
• I utkastet til Fremskrittspartiets nye partiprogram står det at «Fremskrittspartiet vil selge NSB AS».
• Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier «vi har ingen planer om det».
• Frp ønsker seg også fri konkurranse på jernbanenettet, «slik at skinnegående transport kan bli mer konkurransedyktig», står det i utkastet til nytt partiprogram.
• Konkurransen er i gang. Sju selskaper er forhåndsgodkjent av Samferdselsdepartementet til å delta i anbudskonkurransen.
• 3. februar 2017 sender Samferdselsdepartementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
• I mai 2017 sender departementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 2 nord»: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.
Kilder: FriFagbevegelse, Frps utkast til nytt partiprogram, Vingehjulet.