Tilbud fra flere togselskap
Mange vil konkurrere med NSB om anbudet på Sørlandsbanen
1. mars gikk fristen ut for å gi tilbud på kontrakten for togtrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. NSB og svenske SJ er to av de som vil kjøre tog i sør.
TOGPAKKE SØR: Sørlandsbanen er en av strekningene som inngår i anbudsrunden som nylig er avsluttet. NSB og svenske SJ er to av selskapene som har levert tilbud.
Øystein Bråthen
morten@lomedia.no
Jernbanedirektoratet vil av konkurransehensyn ikke gå ut med hvem og hvor mange som har gitt tilbud, men skriver i en pressemelding at de har «mottatt tilbud fra flere togselskap».
I evalueringene av tilbudene skal kvalitet telle 60 prosent og pris 40 prosent. Jernbanedirektoratet skal etter planen komme med en avgjørelse i løpet av juni i år. Det selskapet som blir valgt, skal starte opp trafikken den 9. juni neste år.
Selv om Jernbanedirektoratet ikke vil gå ut med navnene på tilbyderne, er det noen som selv har flagget at de er med i konkurransen.
• Nå er også ansatte i Condotte rammet av problemene - får ikke lønnen sin
NSB deltar
Selv om mange har tatt det som en selvfølge at NSB er en av tilbyderne, har de vært nødt til å gjøre noen vurderinger.
Fafo-forsker Bård Jordfald sa i fjor høst at han ikke var sikker på om det er viktig for NSB å vinne de første anbudene.
– Man kan like det eller ikke, men NSB har ikke et samfunnsansvar lenger. De skal konkurrere i et åpent marked. Jeg tror det er utopi å tro at NSB skal klare å vinne alle anbudene som vil bli lagt ut, sa Jordfald.
Nå har NSB gjort sine vurderinger, og de vil fortsette å kjøre tog i den sørlige delen av Norge.
– Jeg kan bekrefte at vi har levert inn et tilbud, sier Åge-Christoffer Lundeby, pressesjef i NSB
Svenske SJ er et av selskapene som er klar på at de ønsker å kjøre tog på Sørlandet. Til Aftenposten bekrefter SJs direktør for internasjonal ekspansjon, Thomas Sibersky, at de er med i konkurransen.
– Vi har nå lang erfaring i å leve med konkurranse. Den innebærer at vi hele tiden må bli bedre, dag for dag. Gjør vi ikke det, går kundene til andre.
• NSB vant anbud i Sverige. Kvalitet gikk foran pris
Ingen synergieffekt
Et av selskapene som det ble forventet leverte et tilbud, er Flytoget. De har ved flere anledninger uttalt at de kunne tenke seg å kjøre på blant annet Sørlandsbanen. Det blir det ikke noe av.
– Vi har vært med i hele prosessen, med intensjon om å delta. Men etter en helhetsvurdering er vi kommet til at å kjøre tog her ikke gir store synergieffekter med det vi driver med i dag, sier administrerende direktør Philipp Engerdal til Aftenposten.
• Hjalmar (61) har vært NSB-ansatt siden 1974. Han kan miste AFP med fire måneders margin
Flere anbud
De tre strekningene på Sørlandet, den såkalte Trafikkpakke sør, er den første av flere pakker som skal konkurranseutsettes. I august går fristen for å levere inn anbud på Trafikkpakke nord, som består av Dovrebanen, Raumabanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen. I begynnelsen av 2019 er anbudsfristen for Trafikkpakke vest, som består av Bergensbanen og Vossebanen mellom Bergen og Arna og strekningen Bergen-Voss-Myrdal.
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Konkurransen om persontrafikken er i gang
• Dette skjer med jernbanen framover
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.