REKORDSTOR: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte en transportplan for de neste tolv årene.
Ole Palmstrøm
Nasjonal transportplan
Store jernbaneinvesteringer, men mye skal ut på anbud
Statlige bevilgninger for den nye nasjonale transportplanen er på 933 milliarder kroner. Jernbanen får 45 prosent av investeringene, men Jernbaneforbundet er kritiske til hvordan utbyggingene skal gjennomføres.
oystein.braathen@lomedia.no
Når bompenger regnes med, er rammen for Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP) på 1064 milliarder kroner.
Om lag 319 milliarder, 35 prosent, er satt av til jernbaneformål. For å flytte gods fra veiene skal det brukes 18 milliarder. Av investeringsmidlene går 45 prosent til bane.
– Togtransport er både raskt og arealeffektivt, men jernbanestrekningene i disse områdene møter ikke behovet. Mange steder er kapasiteten for liten, slik at det er nødvendig med ny infrastruktur som reduserer reisetidene og gir mulighet for flere avganger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
• MDG: – Transportplanen er Norgeshistoriens største asfaltplan
Modernisering
Bygging av dobbeltspor på InterCity-strekningene fortsetter. Ringeriksbanen er inne i planen, det samme er elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Dobbeltspor Arna-Stanghelle skal gi bedre tilbud på Vossebanen. Nordlandsbanen og Ofotbanen skal oppgraderes, og får nytt signalanlegg.
– Elektrifisering av banestrekninger, nye banekoblinger, etablering og oppgradering av terminaler og flere krysningsspor er viktig for å styrke konkurransekraften til den skinnegående varetransporten, sier Solvik-Olsen.
Offensivt
– 319 milliarder til jernbane over 12 år bærer preg av satsing på jernbane og en helhetlig tenking. Dette er et godt grunnlag for de som skal gjennomføre planen, mener forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
KRITISK: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre mener NTP-en bærer preg av at utbygging og vedlikehold skal ut på anbud.
Ole Palmstrøm
Endelig er Alnabru med
NJF er positive til at utbyggingen av dobbeltspor fortsetter.
– Vi ser også lyst på at Alnabru og ny Oslo-tunnel ligger inne. Nå prioriteres Oslo fordi man ser at det betyr mye for jernbanen i hele landet. Tidligere har hovedstadsområdet alltid blitt nedprioritert fordi noen skulle hilse hjem, sier Sæthre.
Mye konkurranseutsetting
At infrastruktur er satt på dagsordenen er veldig bra, og planen har klare målsettinger, ifølge forbundslederen. Måten utbyggingen skal foregå på, er NJF derimot sterkt uenig i.
– Der bærer planen preg av oppsplitting og privatisering. Det legges til rette for at private skal inn og tjene penger basert på billig arbeidskraft. Mange prosjekter blir store anbud som norske entreprenører neppe vinner. Det innebærer antakelig en rekke underleverandører. Dette er verdivalg, og langt fra hva vi legger i å opprettholde og bygge ut velferdsstaten, sier Sæthre.
Andre bør lære
Samtidig viser NTP-en på over 1000 milliarder kroner en sterk prioritering av samferdsel.
– Planen er en påminnelse til andre partier om at det går an. Det satses mer enn tidligere. Men de som begynte å øke investeringene var de rødgrønne i 2005, sier Jane Brekkhus Sæthre.
Investeringsnivå og kostnader henger ikke sammen
Eirik Sivertsen (AP) i transportkomiteen er bekymret for finansieringen av NTP.
– Det er bra å ha et høyt investeringsnivå, men problemet med NTP som ble lagt fram i dag er, som regjeringen selv skriver, at investeringene er avhengig av det økonomiske handlingsrommet, sier Sivertsen og minner om at regjeringen selv i perspektivmelding skrev at det økonomiske handlingsrommet blir mindre.
USIKKERHET: De største prosjektene er ikke fullfinansiert, sier Eirik Sivertsen (Ap).
Ole Palmstrøm
– I NTP er bare halvparten av de 43 største vei og jernbaneprosjektene som foreslås fullfinansiert. Da mangler vi altså 200 milliarder kroner for å finansiere disse. I tillegg kommer usikkerhetene knyttet til offentlig-privat samarbeid (OPS). Kostnadskontrollen er kritisk, sier Eirik Sivertsen.
Høye ambisjoner
Veidirektør Terje Moe Gustavsen mener regjeringen har lagt fram en veldig ambisiøs NTP som gir mange muligheter.
– Det er kjempebra og omfattende. Vi har jo selv jobbet lenge med NTP og har gitt våre innspill. Det er jo regjeringen som bestemmer dette, sier han.
Les mer:
• Dette er det nye Jernbane-Norge
• Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringen vil ikke love å redde selskapet
• Her er landene som lykkes med jernbanen
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes
Etter å ha vært tillitsvalgt i 35 år har jeg gjort meg noen tanker
Iris Holm Haug følte at hun ikke hørte til noe sted før hun oppdaget at hun var 50 prosent tater. Ektemann Terje Karlsen nøyer seg med 12,5 prosent taterblod.
Roy Ervin Solstad