JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap krever at Dale må svare om dobbeltroller i Bane Nor

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) vil ha svar fra statsråden om avsløringer rundt Follobanen medfører riktighet.
Samferdselsminister Jon Georg Dale må svare om dobbeltroller i Bane Nor i forbindelse med utbyggingen av Follobanen.

Samferdselsminister Jon Georg Dale må svare om dobbeltroller i Bane Nor i forbindelse med utbyggingen av Follobanen.

Torbjørn Tandberg / Regjeringen (pressefoto)

helge@lomedia.no

Nettstedet Byggeindustrien har avdekket mistenkelige dobbeltroller i forbindelse med utbyggingen av Follobanen.

En prosjekteringsleder for utbyggingen av Follobanen skal ha jobbet i full stilling i Bane Nor samtidig som han har hatt roller i hele ni andre selskaper. Han skal også ha opprettet et nytt konsulentselskap sammen med en av lederne i det kriserammede selskapet Condotte. I tillegg leies Follobanens anskaffelsesleder ut til Bane Nor fra sitt eget selskap, som nå er under tvangsoppløsning.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge

– Oppsiktsvekkende

Sverre Myrli, som er Aps jernbanepolitiske talsperson, krever nå svar fra samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om dette medfører riktighet og hvordan statsråden vurderer denne situasjonen.

Han synes det er oppsiktsvekkende hvis dette medfører riktighet.

Det er Byggeindustrien som har rullet opp denne saken. Selskapet til en anskaffelsesleder er under tvangsoppløsning, og en tidligere prosjekteringsleder på prosjektet skal ha kostet staten 12,7 millioner kroner i leiekostnader samtidig som vedkommende har hatt roller i ni andre selskap.

Prosjekteringslederen skal ha brutt informasjonsplikten han hadde overfor Bane Nor da han opprettet selskapet.

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre mener ifølge bygg.no dette vitner om en hårreisende pengebruk.

I en e-post til Byggeindustrien svarer Samferdselsdepartementet at det er styret i Bane Nor som har ansvaret for å vurdere hvordan statens forventninger til foretaket følges opp.

Anleggsarbeidere som jobbet på Follobanen for italienske Condotte må fortsatt vente på lønn og feriepenger

Skandaleprosjekt

Den nye Follobanen, som skal bli 22 kilometer lang, er Norges hittil største samferdselsprosjekt. Det skal bli et et nytt, moderne kollektivknutepunkt med dobbeltspor mellom Oslo og Ski, som tilrettelegger for halvert reisetid.

Togene skal gå direkte gjennom Nordens hittil lengste jernbanetunnel, med en reisetid på 11 minutter.

Det er et prestisjeprosjekt, men har støtt på mye trøbbel. Bane Nor måtte selv overta framdriften av byggingen etter at det italienske selskapet Condotte måtte bryte kontrakten sin til en verdi av 3,5 milliarder kroner. Det er her snakk om anleggsarbeider nærmest Oslo sentrum.

Condotte hadde to av Bane Nors fem totalkontrakter for bygging av Follobaneprosjektet. Rundt 100 underleverandører og tjenesteytere har hatt kontrakter med Condotte angående arbeid med Follobaneprosjektet.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse