JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Revidert budsjett

Nytt prisanslag ga regjeringen kalde føtter: Skipstunnelen er utsatt igjen

En kostnadsøkning på 74 prosent gjør at anbudsrunden på utbyggingen av skipstunnelen på Stad igjen er utsatt.
Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.

Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.

Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur

camilla.yndestad@lomedia.no

– Om det ikke blir noen tunnel nå, så oppfordrer jeg alle i Vestland og Møre og Romsdal til ikke å stemme på Ap eller Sp igjen, sier hovedtillitsvalgt i Kystverket, Gustav Landsverk.

I høst ble Ap, SV og Sp enige om at Stad skipstunnel skulle få 76 millioner kroner i oppstartsmidler over neste års statsbudsjett.

Anbudene på tunnelbyggingen skulle ut til høsten.

Planen: Norge skal bygge verdens første skipstunnel: – Nederlag om det går til utenlandske entreprenører

Byggestart for skipstunnelen på Stad var etter planen satt til januar 2024. Så ble den utsatt i seks måneder, fordi det utredes hvem som skal få steinmassene.

Nå er anbudsprosessen utsatt fram til jul. Bakgrunnen er et nytt anslag som viser at prisen på skipstunnelen vil bli på over syv milliarder kroner – en økning på 74 prosent.

Det har gitt fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran kalde føtter, og regjeringen vil nå be Kystverket vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet med lavere kostnader.

I revidert nasjonalbudsjett viser regjeringen til store økte kostnader for prosjektet Stad skipstunnel.

Delte meninger

Det er nå full forvirring om hva som vil skje med den videre anbudsprosessen og den planlagte utbyggingen.

Fiskeribladet hevder at ministeren «drar i nødbremsen og stanser utbyggingen av Stad skipstunnel i Vestland».

Prosjektleder i Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad, avviser påstanden fra Fiskeribladet, og sier at de ikke har fått beskjed om at utbyggingen skal stoppes.

 – Vi har fått beskjed om at regjeringen ikke vil behandle videre finansiering i revidert nasjonalbudsjett, men utsette det til budsjettforhandlinger til høsten, sier han.

Hovedtillitsvalgt for Norsk Arbeidsmandsforbund i Kystverket, Gustav Landsverk, håper at det bare er snakk om en utsettelse.

 – Jeg er skikkelig forbanna. Om det ikke blir noen tunnel nå, så oppfordrer jeg alle i Vestland og Møre og Romsdal til ikke å stemme på Ap eller Sp igjen, sier han.

Hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Kystverket, Gustav Landsverk.

Hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Kystverket, Gustav Landsverk.

Fredrik Bakke

Håper på fortgang i anbudsprosessen

Når tunnelen en gang står ferdig, vil den være den første i sitt slag i verden.

Det 1,7 kilometer lange hullet i fjellet skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for Norges farligste farvann.

Fiskeri- og havminister Skjæran sier i en pressemelding av «Regjeringen vil komme tilbake til eventuelle forslag om økt styrings- og kostnadsramme i forbindelse med statsbudsjettet for 2024».

Hovedtillitsvalgt Landsverk håper nå på en fortgang i anbudsprosessen, sånn at man ikke risikerer at prosjektet i verste fall blir skrinlagt.

Han forteller at selv om prisen har steget mye, så er egentlig Stad skipstunnel et lite prosjekt om man ser i Nasjonal transportplan.

– Prosjektet var kommet så langt. Jeg var helt i sjokk da jeg fikk vite det. Faen tenkte jeg, de har jo begynt å kjøpe ut folk – de har kanskje også fått pengene sine, sier han.

Ifølge Terje Skjeppestad i Kystverket, vil det planlagte anbudet på tunnelen nå utsettes og først bli klart til jul i påvente av budsjettavklaring, men alt det andre arbeidet med tunnelen vil fortsette som planlagt.

Skjeppestad er heller litt overrasket over beskjeden fra regjeringen, siden de ikke fikk noen signaler på forhånd.

– Dette var de signalene som lå litt i kortene, at de ikke ville behandle det nå, men utsette det, sier han.

Sterke reaksjoner

Flere lokalpolitikere fra begge sider av tunnelen har reagert kraftig på beskjeden fra regjeringen.

Tidligere ordfører i Stad, nå stortingspolitiker for Venstre, Alfred Bjørlo, er heller ikke nådig i uttalelsene sine til Fjordenes tidene, senere referert i Fiskeribladet:

– Dagens nyhet om at regjeringen stopper videre arbeid med Stad Skipstunnel, er enda et bevis på at Ap/Sp-regjeringen er tidenes mest kyst- og Vestlands-fiendtlige. Venstre reagerer sterkt på at Vestlandet ser ut til å ha blitt Støre-regjeringens mobbeoffer, der alt som skjer på vår kyst enten skal skattes i hjel eller stoppes, sier han.

Venstre vil nå ha en garanti for at Stad skipstunnel skal bygges.

Hovedtillitsvalgt Landsverk er heller ikke i tvil om hvilken beskjed han vil sende videre til rikspolitikerne:

– Få ut fingeren og begynn med en gang! Det er ikke tvil om at det ganske mye østlandstrykk på å få stoppet bygging av tunnelen. Om ikke regjeringen kommer med positive signaler før høstens valg, kan lokalpolitikerne fra Ap og Sp i kommunene rundt Stad bare legge inn årene, sier han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse