TUNNEL FOR SKIP: Sånn kan området rundt skipstunnelen i Moldefjorden se ut.
Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
Stad Skipstunnel
Utsetter byggestart for verdens største skipstunnel
Byggestart for skipstunnelen på Stad var etter planen satt til januar 2024. Nå er det utsatt i seks måneder fordi det utredes hvem som skal få steinmassene.
Camilla.yndestad@lomedia.no
Veien har vært lang, og meningene delte om hvor vidt skipstunnelen på Stad på Vestlandet skulle se dagens lys eller ikke.
Skipstunnelen skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for å være Norges farligste havstykke.
Siden 1990 har tunnelen vært gjennom over 20 utredninger. Men etter at Stortinget vedtok bygging og finansiering i mai 2021, og regjeringen lovte 76 millioner kroner til tunnelen i fjorårets stadsbudsjett, skulle alt ligge til rette for den planlagte byggestarten i januar 2024. Sånn gikk det ikke.
Utsatt i seks måneder
– Planen har blitt justert. I utgangspunktet kommer det ikke noen anbudsutlysning før til sommeren eller høsten. Kontraktsutdelingen vil heller ikke komme på plass før i første eller andre kvartal i 2024, sier prosjektleder i Stad skipstunnel, Terje Skjeppestad.
Men, det ligger en god grunn bak utsettelsen:
Det er enorme mengder fjell og steinmasse som skal tas ut av skipstunnelen. Ifølge Kystverket regner man med at så mye som tre millioner kubikkmeter fast fjell skal ut.
Det tilsvarer cirka 45.000 lastebillass.
Den opprinnelige planen var å deponere steinmassene fra tunnelen. Men nå har Kystverket fått aksept fra Nærings- og fiskeridepartementet om at steinmassene skal brukes i regionen – der det ellers er mangel på stein.
Steinmassene skal brukes til alt fra næringstiltak til nye moloer og byggeprosjekter knyttet til strandsone.
45.000 LASTEBILLASS: Det er enorme mengder fjell og steinmasse som skal tas ut av skipstunnelen.
Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
Å regulere nye næringsområder, spesielt ved sjø, er krevende og tar tid. Det er en vesentlig grunn til at Kystverket har forskjøvet anbudsutlysningen.
Ifølge Skjeppestad er det flere som vil ha tak i steinen.
– Det er mange interessenter. Det er omfattende, og veldig mange som søker om å få bruke steinen. Per i dag er det sånn at vi ikke har nok stein til alle som ønsker det, sier Skjeppestad.
Han forteller at de aktuelle søkerne er fra nabokommunene Stad, Kinn og Vanylven, og at de alle er aktører med ulike næringsinteresser. Noen innenfor skip og fisk, andre innenfor industri.
Les også: Industribedrift flytter til Tyskland for å få billigere norsk gass
Unikt samferdselsprosjekt
Dersom de lykkes med målet om å bruke all massen til næringsutvikling og andre nyttige prosjekter, mener Terje Skjeppestad at det er ganske unikt for et samferdselsprosjekt å være.
– Bruken av steinmassene er viktig, sier han, samtidig som han trekker fram at prosjektet skal optimaliseres.
Utsettelsen kjøper også Kystverket mer tid til å planlegge. Anbudet som skal ut, er nemlig ikke lite omfattende:
– Vi ønsker en totalentreprise som tar ansvar for absolutt hele jobben. Alt fra tunneldrift, tekniske løsninger, systemer, installasjoner, testing og igangkjøring av hele tunnelen. Vi trenger en entreprenør som skjønner det totale konseptet her, sier Skjeppestad.
FRA DEN ANDRE SIDA: Skipstunnelen og områdene rundt kan se sånn ut når tunnelen står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser portalen i Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen.
Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
Vil tjuvstarte
Skipstunnelen på Stad vil være den første i sitt slag i verden når den står ferdig etter fire-fem år med bygging. Med en lengde på 1,7 kilometer og prisramme på nær tre milliarder, vil tunnelen sikre en tryggere seilas forbi det værutsatte området.
Terje Skjeppestad forteller at selv om byggestarten har blitt forskjøvet, så vil arbeidet starte fortløpende etter kontraktsutdelingen.
– Det er klart at det vil ta litt tid å mobilisere oppstarten, men arbeidet vil starte raskt. Vi kommer til å tjuvstarte med forberedende arbeid allerede mot slutten av dette året, men det får vi komme tilbake til, sier han.
Mye lest: Norske priser øker: Dette betaler resten av Europa
Stad Skipstunnel:
• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.
• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.
• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.
• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.
• Kostnaden er cirka 2,8 milliarder kroner (eks. mva.).
• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.
• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.
• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.
• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.
Kilde: Kystverket
Stad Skipstunnel:
• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.
• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.
• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.
• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.
• Kostnaden er cirka 2,8 milliarder kroner (eks. mva.).
• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.
• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.
• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.
• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.
Kilde: Kystverket
Mest lest
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim
For Benjamin er hver begravelse en eksamen
– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.
Omar Sejnæs
Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling
– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.
Tri Nguyen Dinh
Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene
Spania er blant landa med lavest prisvekst i Europa. Men matprisene har økt kraftig.
Marcelo del Pozo / Reuters / NTB
Her slipper de matskatten regjeringa i Norge ikke vil fjerne
Sissel M. Rasmussen
LO-lederen advarer topplederne om årets lønnsoppgjør
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat