JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TUNNEL FOR SKIP: Sånn kan området rundt skipstunnelen i Moldefjorden se ut.

TUNNEL FOR SKIP: Sånn kan området rundt skipstunnelen i Moldefjorden se ut.

Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

Stad Skipstunnel

Utsetter byggestart for verdens største skipstunnel

Byggestart for skipstunnelen på Stad var etter planen satt til januar 2024. Nå er det utsatt i seks måneder fordi det utredes hvem som skal få steinmassene.



13.01.2023
11:38
31.01.2023 11:49

Camilla.yndestad@lomedia.no

Veien har vært lang, og meningene delte om hvor vidt skipstunnelen på Stad på Vestlandet skulle se dagens lys eller ikke.

Skipstunnelen skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for å være Norges farligste havstykke.

Siden 1990 har tunnelen vært gjennom over 20 utredninger. Men etter at Stortinget vedtok bygging og finansiering i mai 2021, og regjeringen lovte 76 millioner kroner til tunnelen i fjorårets stadsbudsjett, skulle alt ligge til rette for den planlagte byggestarten i januar 2024. Sånn gikk det ikke.

Utsatt i seks måneder

– Planen har blitt justert. I utgangspunktet kommer det ikke noen anbudsutlysning før til sommeren eller høsten. Kontraktsutdelingen vil heller ikke komme på plass før i første eller andre kvartal i 2024, sier prosjektleder i Stad skipstunnel, Terje Skjeppestad.

Men, det ligger en god grunn bak utsettelsen:

Det er enorme mengder fjell og steinmasse som skal tas ut av skipstunnelen. Ifølge Kystverket regner man med at så mye som tre millioner kubikkmeter fast fjell skal ut.

Det tilsvarer cirka 45.000 lastebillass.

Den opprinnelige planen var å deponere steinmassene fra tunnelen. Men nå har Kystverket fått aksept fra Nærings- og fiskeridepartementet om at steinmassene skal brukes i regionen – der det ellers er mangel på stein.

Steinmassene skal brukes til alt fra næringstiltak til nye moloer og byggeprosjekter knyttet til strandsone.

45.000 LASTEBILLASS: Det er enorme mengder fjell og steinmasse som skal tas ut av skipstunnelen.

45.000 LASTEBILLASS: Det er enorme mengder fjell og steinmasse som skal tas ut av skipstunnelen.

Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

Å regulere nye næringsområder, spesielt ved sjø, er krevende og tar tid. Det er en vesentlig grunn til at Kystverket har forskjøvet anbudsutlysningen.

Ifølge Skjeppestad er det flere som vil ha tak i steinen.

– Det er mange interessenter. Det er omfattende, og veldig mange som søker om å få bruke steinen. Per i dag er det sånn at vi ikke har nok stein til alle som ønsker det, sier Skjeppestad.

Han forteller at de aktuelle søkerne er fra nabokommunene Stad, Kinn og Vanylven, og at de alle er aktører med ulike næringsinteresser. Noen innenfor skip og fisk, andre innenfor industri.

Les også: Industribedrift flytter til Tyskland for å få billigere norsk gass

Unikt samferdselsprosjekt

Dersom de lykkes med målet om å bruke all massen til næringsutvikling og andre nyttige prosjekter, mener Terje Skjeppestad at det er ganske unikt for et samferdselsprosjekt å være.

– Bruken av steinmassene er viktig, sier han, samtidig som han trekker fram at prosjektet skal optimaliseres.

Utsettelsen kjøper også Kystverket mer tid til å planlegge. Anbudet som skal ut, er nemlig ikke lite omfattende:

– Vi ønsker en totalentreprise som tar ansvar for absolutt hele jobben. Alt fra tunneldrift, tekniske løsninger, systemer, installasjoner, testing og igangkjøring av hele tunnelen. Vi trenger en entreprenør som skjønner det totale konseptet her, sier Skjeppestad.

FRA DEN ANDRE SIDA: Skipstunnelen og områdene rundt kan se sånn ut når tunnelen står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser portalen i Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen.

FRA DEN ANDRE SIDA: Skipstunnelen og områdene rundt kan se sånn ut når tunnelen står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser portalen i Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen.

Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

Vil tjuvstarte

Skipstunnelen på Stad vil være den første i sitt slag i verden når den står ferdig etter fire-fem år med bygging. Med en lengde på 1,7 kilometer og prisramme på nær tre milliarder, vil tunnelen sikre en tryggere seilas forbi det værutsatte området.

Terje Skjeppestad forteller at selv om byggestarten har blitt forskjøvet, så vil arbeidet starte fortløpende etter kontraktsutdelingen.

 – Det er klart at det vil ta litt tid å mobilisere oppstarten, men arbeidet vil starte raskt. Vi kommer til å tjuvstarte med forberedende arbeid allerede mot slutten av dette året, men det får vi komme tilbake til, sier han.

Mye lest: Norske priser øker: Dette betaler resten av Europa

Stad Skipstunnel:

• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.

• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.

• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.

• Kostnaden er cirka 2,8 milliarder kroner (eks. mva.).

• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.

• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.

• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.

• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.

Kilde: Kystverket

13.01.2023
11:38
31.01.2023 11:49

Stad Skipstunnel:

• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.

• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.

• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.

• Kostnaden er cirka 2,8 milliarder kroner (eks. mva.).

• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.

• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.

• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.

• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.

Kilde: Kystverket




Mest lest

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million kroner i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Gro fikk valget mellom sluttpakke, fem timers pendling eller hjemmekontor for alltid

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

Foodora-ansatte vil ha budene fra konkurrenten inn i fagforeninga

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

Leif Martin Kirknes

Her henger Åslaug Haga (64) i strømstolpen: – Dette er jo et yrke for framtida

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Helge Rønning Birkelund

Slik kommer ukrainske Viktoriia (32) seg ut i det norske arbeidslivet


Flere saker