JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stad Skipstunnel

Utsetter byggestart for verdens største skipstunnel

Byggestart for skipstunnelen på Stad var etter planen satt til januar 2024. Nå er det utsatt i seks måneder fordi det utredes hvem som skal få steinmassene.
TUNNEL FOR SKIP: Sånn kan området rundt skipstunnelen i Moldefjorden se ut.

TUNNEL FOR SKIP: Sånn kan området rundt skipstunnelen i Moldefjorden se ut.

Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

Camilla.yndestad@lomedia.no

Veien har vært lang, og meningene delte om hvor vidt skipstunnelen på Stad på Vestlandet skulle se dagens lys eller ikke.

Skipstunnelen skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for å være Norges farligste havstykke.

Siden 1990 har tunnelen vært gjennom over 20 utredninger. Men etter at Stortinget vedtok bygging og finansiering i mai 2021, og regjeringen lovte 76 millioner kroner til tunnelen i fjorårets stadsbudsjett, skulle alt ligge til rette for den planlagte byggestarten i januar 2024. Sånn gikk det ikke.

Utsatt i seks måneder

– Planen har blitt justert. I utgangspunktet kommer det ikke noen anbudsutlysning før til sommeren eller høsten. Kontraktsutdelingen vil heller ikke komme på plass før i første eller andre kvartal i 2024, sier prosjektleder i Stad skipstunnel, Terje Skjeppestad.

Men, det ligger en god grunn bak utsettelsen:

Det er enorme mengder fjell og steinmasse som skal tas ut av skipstunnelen. Ifølge Kystverket regner man med at så mye som tre millioner kubikkmeter fast fjell skal ut.

Det tilsvarer cirka 45.000 lastebillass.

Den opprinnelige planen var å deponere steinmassene fra tunnelen. Men nå har Kystverket fått aksept fra Nærings- og fiskeridepartementet om at steinmassene skal brukes i regionen – der det ellers er mangel på stein.

Steinmassene skal brukes til alt fra næringstiltak til nye moloer og byggeprosjekter knyttet til strandsone.

45.000 LASTEBILLASS: Det er enorme mengder fjell og steinmasse som skal tas ut av skipstunnelen.

45.000 LASTEBILLASS: Det er enorme mengder fjell og steinmasse som skal tas ut av skipstunnelen.

Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

Å regulere nye næringsområder, spesielt ved sjø, er krevende og tar tid. Det er en vesentlig grunn til at Kystverket har forskjøvet anbudsutlysningen.

Ifølge Skjeppestad er det flere som vil ha tak i steinen.

– Det er mange interessenter. Det er omfattende, og veldig mange som søker om å få bruke steinen. Per i dag er det sånn at vi ikke har nok stein til alle som ønsker det, sier Skjeppestad.

Han forteller at de aktuelle søkerne er fra nabokommunene Stad, Kinn og Vanylven, og at de alle er aktører med ulike næringsinteresser. Noen innenfor skip og fisk, andre innenfor industri.

Les også: Industribedrift flytter til Tyskland for å få billigere norsk gass

Unikt samferdselsprosjekt

Dersom de lykkes med målet om å bruke all massen til næringsutvikling og andre nyttige prosjekter, mener Terje Skjeppestad at det er ganske unikt for et samferdselsprosjekt å være.

– Bruken av steinmassene er viktig, sier han, samtidig som han trekker fram at prosjektet skal optimaliseres.

Utsettelsen kjøper også Kystverket mer tid til å planlegge. Anbudet som skal ut, er nemlig ikke lite omfattende:

– Vi ønsker en totalentreprise som tar ansvar for absolutt hele jobben. Alt fra tunneldrift, tekniske løsninger, systemer, installasjoner, testing og igangkjøring av hele tunnelen. Vi trenger en entreprenør som skjønner det totale konseptet her, sier Skjeppestad.

FRA DEN ANDRE SIDA: Skipstunnelen og områdene rundt kan se sånn ut når tunnelen står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser portalen i Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen.

FRA DEN ANDRE SIDA: Skipstunnelen og områdene rundt kan se sånn ut når tunnelen står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser portalen i Kjøde − i den nordlige enden av skipstunnelen.

Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

Vil tjuvstarte

Skipstunnelen på Stad vil være den første i sitt slag i verden når den står ferdig etter fire-fem år med bygging. Med en lengde på 1,7 kilometer og prisramme på nær tre milliarder, vil tunnelen sikre en tryggere seilas forbi det værutsatte området.

Terje Skjeppestad forteller at selv om byggestarten har blitt forskjøvet, så vil arbeidet starte fortløpende etter kontraktsutdelingen.

 – Det er klart at det vil ta litt tid å mobilisere oppstarten, men arbeidet vil starte raskt. Vi kommer til å tjuvstarte med forberedende arbeid allerede mot slutten av dette året, men det får vi komme tilbake til, sier han.

Mye lest: Norske priser øker: Dette betaler resten av Europa

Stad Skipstunnel:

• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.

• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.

• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.

• Kostnaden er cirka 2,8 milliarder kroner (eks. mva.).

• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.

• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.

• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.

• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.

Kilde: Kystverket

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Stad Skipstunnel:

• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.

• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.

• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.

• Kostnaden er cirka 2,8 milliarder kroner (eks. mva.).

• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.

• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.

• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.

• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.

Kilde: Kystverket