Prestisjeprosjektet skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.
Kystverket/Multiconsult/LINK Arkitektur
Skipstunnel på Stad
Norge skal bygge verdens første skipstunnel: – Nederlag om det går til utenlandske entreprenører
Høsten 2023 skal bygging av Stad skipstunnel ut på anbud. Forbundsleder Anita Johansen mener norske entreprenører bør få oppdraget.
camilla.yndestad@lomedia.no
Byggestart for skipstunnelen på Stad er etter planen satt til 2024. Når tunnelen en gang står ferdig, vil den være den første i sitt slag i verden.
Det 1,7 kilometer lange hullet i fjellet skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for Norges farligste farvann.
I høst skal anbudet etter planen ut, og leder i Arbeidsmandsforbundet (NAF), Anita Johansen, er tydelig på hvem hun mener bør få oppdraget:
– Dette er nybrottsarbeid. Det er en tunnel, men grunnforholdene i Norge er det de norske entreprenørene som kan best, sier hun.
Forbundsleder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Anita Johansen.
Ole Palmstrøm
Johansen mener at selve innretningen på anbudet må være sånn at norske entreprenører har mulighet til å nå fram i konkurransen.
Hun har allerede gitt beskjed til Kystverket om at hun forventer en særstilling for de norske her.
– Dette er et kjempestort prestisjeprosjekt. Det vil være et nederlag om Stad skipstunnel går til utenlandske entreprenører, om de skal bygge verdens første skipstunnel i Norge – for norske skattepenger, sier hun.
Les mer: Utsetter byggestart for verdens første skipstunnel
– Vi kan skape arbeidsplasser
Anita Johansen får støtte fra ordfører i Vanylven, Lena Landsverk Sande.
Vanylven er en av de kommunene som vil merke ringvirkningene fra tunnelbyggingen mest, og nå håper ordføreren på flere lokale arbeidsplasser og folkevekst.
– Det er klart vi kan skape arbeidsplasser om det kommer folk fra både Norge og Kina, men vi tror at det ligger en helt annen mulighet for å skape en framtid om det er norske arbeidere som kommer, sier hun.
Sande har kommet med et innspill til Kystverket om at miljøvennlige løsninger bør være en del av anbudet. Dette er et område hun tror flere norske bedrifter har kommet lenger med, sammenlignet med andre land.
– Vi ønsker å bygge et lokalsamfunn, men også fagmiljø lokalt og nasjonalt. Det har aldri tidligere blitt bygd en skipstunnel. At den kunnskapen skal sitte i norske hoder, det hadde vært en stor gevinst, sier hun.
Ordfører i Vanylven, Lena Landsverk Sande (V).
Celina Christoffersen, Venstre
Ordføreren forteller at kommunen i flere år allerede har holdt på å regulere sentrum i Vanylven for å kunne sette opp flere boliger. De ønsker å skape liv i kommunen, og har nå rigget seg sånn at de kan bidra etter ønske fra dem som kommer.
Sande er likevel klar på at det overordnede målet først og fremst er å få tunnelen bygget sånn at den kan skape forutsigbarhet for dem som jobber til sjøs.
Anita Johansen sier seg enig:
– Vi har medlemmer i Kystverket, og dette handler også om sikkerheten til skipstrafikken. Stadhavet er det farligste farvannet vi har langs kysten i Norge, sier hun.
Mye lest: Eirik har fått nok av underbemanning på ferja: – Jeg orker ikke mer stress og press
Stor interesse
Ifølge prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad, er det nå spesielt viktig å planlegge anbudsutlysningen i detalj.
Skjeppestad har forståelse for forbundsleder Johansens ståsted om at anbudet bør gå til norske entreprenører, men legger vekt på at Kystverket har en annen rolle oppi det hele.
– Vi forholder oss til enhver tid til gjeldende anbudsregelverk, og synes generelt at det er en stor fordel at det er stor interesse og bred konkurranse for prosjektet. Jo flere interessenter, jo bedre tilbud forventer vi – både når det gjelder kvalitet og pris, sier han.
Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur
Skjeppestad har tidligere uttalt til Arbeidsmanden at Kystverket ønsker en totalentreprise som tar ansvar for absolutt hele jobben – alt fra tunneldrift, tekniske løsninger, systemer, installasjoner, testing og igangkjøring av hele tunnelen.
Han forteller at utenlandske entreprenører blir håndtert på lik linje og stilt samme krav til som de norske, og at de opplever at en eventuell utenlandsk hovedentreprenør ikke vil gjøre alt på egen hånd.
– De utenlandske aktørene som vi har snakket med ser for seg et tett samarbeid med norske entreprenører og leverandører, sier han.
– Men er det ikke de norske entreprenørene som kan grunnforholdene best?
– Det mener vi er en udokumentert «myte». I Norge har vi en måte å drive tunneler på, som er godt dokumentert, mens utenlandske aktører kan ha andre metoder. Om norske aktører mener å ha et fortrinn her, må de «ta eierskap til grunnforholdene» og dokumentere sin kompetanse, kvalitet og gode risikostyring i anbudstilbudene sine, sier Skjeppestad.
Les mer: Norge skriker etter flere sjøfolk. Selv uten erfaring har Nicolai fått jobb på skip
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
Hanna Skotheim
– Det er noe som ikke stemmer når du får et brev du ikke forstår
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash