Tri Nguyen Dinh" />
BRATT LÆRINGSKURVE: Det er første turen på sjøen for Nicolai Voreland, så han får mye lærdom av styrmann og matros Kjetil Sivertsen, og litt tyn også.

BRATT LÆRINGSKURVE: Det er første turen på sjøen for Nicolai Voreland, så han får mye lærdom av styrmann og matros Kjetil Sivertsen, og litt tyn også.

Tri Nguyen Dinh

Norge skriker etter flere sjøfolk. Selv uten erfaring har Nicolai fått jobb på skip

Pilene peker oppover for maritim næring. Et skjær i sjøen er mangel på mannskap, og det kan bli kritisk i årene som kommer.



06.03.2023
07:00
22.03.2023 15:23

tri.nguyen@lomedia.no

Det er god stemning ute på dekket til offshoreskipet Viking Brage. Lettmatrosen Nicolai Voreland blir tullet med av de mer erfarne matrosene Kjetil Sivertsen og Isak Krag Olsen.

Bildet av de tre oppsummerer på en måte situasjonen på offshoreskip nå om dagen: Det skrikes etter matroser og det er lenge siden det var så stor etterspørsel etter dekkmannskap, da særlig på ankerhåndteringsskip (AHTS).

For bare se her:

Nicolai Voreland er hentet fra glassbransjen på land, uten noen som helst erfaring på sjøen. Dette er hans aller første jobbtur.

Isak Krag Olsen har alltid drømt om å være matros på ankerhåndteringsskip. To dager etter at han sendte søknad fikk han tilbud om jobb.

Kjetil Sivertsen er egentlig styrmann. Han jobber nå som matros fordi mangelen er så stor.

− Rederiene sliter med å få nok folk. Vi håper Nicolai fortsetter selv om han må tåle litt ekstra fordi han er så fersk, spøker Kjetil Sivertsen.

Selvforskyldt

Han er glad for at Viking tar inn nye matroser og lærer dem opp. Men mangelen på matroser kan kanskje rederiene selv ta skylden for, mener han.

– Rederiene har i altfor mange år avvist matroser uten erfaring, istedenfor å ta inn og lære opp matroser uten erfaring fra ankerhåndteringsskip. Nå får de svi for det, men jeg håper dette åpner seg opp nå, sier Sivertsen.

Isak Olsen bekrefter det Sivertsen sier.

− Jeg har alltid drømt om å jobbe på AHTS. Jeg tror jeg søkte på over 60 stillinger og fikk alltid avslag med begrunnelse på at jeg ikke hadde AHTS-erfaring.

– Enkelte ganger ble jeg så irritert at jeg høflig svarte at de en dag vil skjønne at man ikke får tak i matroser med AHTS-erfaring fordi man ikke gir matroser uten erfaring opplæring. Og nå har det jo blitt sånn, sier Olsen.

Dragkamp om sjøfolk

I dag går det nesten ikke en dag uten at Olsen og andre matroser får tilbud om jobb.

Selv folk uten erfaring til sjøs, slike som Nicolai Voreland, får sjans nå.

− Både Isak og Nicolai er gode eksempler på at man fint kan gjøre en god jobb på AHTS uten erfaring fra før. Men det er klart erfaring må bygges opp langsomt, det er mange ting vi gjør om bord som kan være farlig om det ikke gjøres på riktig måte, skyter Sivertsen inn.

Den store mangelen på matroser har gjort at rederiene har startet dragkamp om å tiltrekke seg sjøfolk.

Solstad, Siem og Aurora er blant dem som nå tilbyr rederitillegg.

Flere rederier, deriblant Havila, har startet egne programmer for å utdanne matroser for å bøte på behovet.

– Må slutte å skremme ungene

NSFs forbundssekretær, Gunnar Amland, mener næringen selv, medier og ikke minst foreldre rundt om i landet kan bidra med rekrutteringen av sjøfolk som Norge trenger framover.

− Vi må framsnakke næringen, det er helt avgjørende. Vi må formidle at det er store muligheter for en god karriere på sjøen. Foreldre må slutte å skremme ungene fra å velge sjøen som yrkesvei, slik de har gjort i generasjoner, sier Amland.

– Næringen må bli flinkere til å vise fram det de har å tilby og mediene må skrive om næringen, også i gode tider, ikke bare når det er dårlige tider og røde tall. Det er så viktig for rekrutteringen at ungdommen ser lyst på maritim nærings framtid, fortsetter han.

– Det er et stort behov for sjøfolk framover, og uten sjøfolk vil de viktigste næringene i Norge stoppe opp. Det er ingen grunn til ikke å velge maritim utdanning nå.

Rekrutteringsproblemet blir ikke mindre av at maritim næring er spådd enorm vekst framover.

Maritim verdiskapingsrapport for 2023, som er utarbeidet av Menon Economics, forventer rekordår i 2023. Tallene for 2022 viser den sterkeste omsetningen i maritim sektor på sju år.

Les også: Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Havvindeventyr

I Frederikshavn i Danmark ligger Edda Winds to flunkende nye havvindskip, Edda Breeze og Edda Brint.

− Både vi og andre skip har polsk mannskap om bord. Det er fordi vi ikke får tak i norske. Det gjelder hele linja, i alle avdelinger, det er manko på folk, sier kaptein i Edda Breeze, Jim Ivar Berg.

Edda Wind har i dag to skip i drift. Den kommende tiden skal de ha ni havvindskip totalt.

− Et eller annet må gjøres for å få ut nok skip. Det blir bare verre og verre å få tak i mannskap når båtene kommer i drift.

Han peker på lønn som en god rekrutteringsfaktor.

− Lønn og fritid er viktig for arbeidsfolk. Hvis landbaserte jobber har samme lønnsnivå som på sjøen, da taper rederiene mannskap, advarer Berg.

Mye lest: Sinte folk har nærmest dratt søppelkjører Fredrik ut av bilen

Lønn, lønn, lønn

I kontrollrommet kunne ikke maskinistene vært mer enige med kapteinen sin.

VELFERD ER VIKTIG: 1.-maskinist Per Sebeastien Merouer er fornøyd med velferden hos Edda Breeze. Her har de kjøpt 3d-printer så mannskapet kan printe seg passende hodeplagg.

VELFERD ER VIKTIG: 1.-maskinist Per Sebeastien Merouer er fornøyd med velferden hos Edda Breeze. Her har de kjøpt 3d-printer så mannskapet kan printe seg passende hodeplagg.

Tri Nguyen Dinh

Det er tre ting som er viktig for rekruttering og for å beholde kompetanse om bord, mener maskinsjef Anders Sørensen og 1.-maskinist Per Sebeastien Merouer.

− Det er lønn, lønn og lønn.

− Når lønnsgapet blir liten mellom en 1.-maskinist på sjøen og en som jobber på land, da sier det seg selv at vi ikke klarer verken å rekruttere folk til sjøen eller beholde dem. Sjøfolk er halve året borte fra familie og barn, det er ikke rart de går på land dersom lønna ikke er betydelig bedre, sier Sørensen.

Selv har han barn hjemme. Hver gang han reiser ut på jobb kjenner han på det. Man er borte halve året. Man mister bursdager, julefeiring og dåp. Man får ikke bidratt hjemme ved sykdom. Man sover ikke i sin egen seng.

Dette gjør at Sørensen har sett mange kollegaer forsvinne på land.

− Det er synd, men forståelig slik lønna har utviklet seg, sier maskinsjefen.

Merouer påpeker at lønna har stagnert i mange år. Det har også vært år hvor kjøpekraften har gått ned.

– Da jeg begynte på sjøen tjente jeg såpass mye at det var verdt å være borte halve tiden. Nå blir jeg stadig mer usikker, sier Merouer.

06.03.2023
07:00
22.03.2023 15:23



Mest lest

Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.

Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.

Erlend Angelo

«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.

Tone Tveit

Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning

Eivind Senneset

Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste

IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.

IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.

Knut Viggen

Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig

I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.

I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.

Bjørn A. Grimstad

Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.

Leif Martin Kirknes

LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris

Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)

Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)

André Kjernsli

Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden

Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.

Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.

Erlend Angelo

Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende

Håvard Sæbø

Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm

Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.

Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.

Guro Gulstuen Nordhagen

Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring

Brian Cliff Olguin

LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv

Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.

Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.

ConocoPhillips Company

Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping

En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.

En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.

Leif Martin Kirknes

Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.

Tormod Ytrehus

Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga

Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.

Alf Ragnar Olsen

Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr

De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.

De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.

Lise Åserud / NTB

Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.

Tormod Ytrehus

Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift

Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.

Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.

Vaggelis Kousioras / AP / NTB

Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe

SKURRER: – Det høres ikke ­veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.

SKURRER: – Det høres ikke ­veldig miljøvennlig ut å sende reklamen til Oslo for klarlegging og deretter tilbake hit for omdeling, sier Irene Kvammen på postreklamesenteret i Stavanger.

Alf Ragnar Olsen

Irene sin jobb i Posten flyttes til Oslo: – Ikke særlig miljøvennlig

Berit Roald / NTB

Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år


Flere saker