Skipstunnel
Skroter Stad skipstunnel: – Arbeiderpartiet i et nøtteskall
Regjeringen mener skipstunnel i Stad blir for dyrt. Det vekker reaksjoner.
Norge har hatt store planer om å bygge verdens første fullskala skipstunnel. Den skal eventuelt gi tryggere seilas forbi det værharde Stadlandet. Nå ser det ut til at den ikke blir bygget.
Kystverket/Snøhetta/Plomp
Saken oppsummert
oystein@lomedia.no
– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet.
Det sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til NRK.
Avgjørelsen har fått ulike reaksjoner.
Einar Lie, professor i økonomisk historie, kaller avgjørelsen «fornuftig». Erling Sande (Sp), stortingsrepresentant for Sogn og Fjordane, kaller det tidenes løftebrudd fra Arbeiderpartiet, ifølge NRK.
En annen som reagerer negativt, er Gustav Landsverk, representant for Arbeidsmandsforbundet i Kystverket. Han har lenge vært usikker på hvor interesserte Arbeiderpartiet har vært i å bygge.
– Jeg er skikkelig, skikkelig skuffa.
– Men det blir skikkelig, skikkelig dyrt?
– Joda, det var en høy pris. Men dette er et ledd i en lang rekke der Vestlandet blir nedprioritert, til fordel for prosjekter på Østlandet.
Brukt flere hundre millioner
Skipstunnelens hensikt var at skip skulle slippe å seile forbi værharde Stad.
Prosjektet har vært utredet mer enn 20 ganger siden 1990 og har vært ut og inn av statsbudsjettene i flere tiår.
I 2021 stemte alle partier på Stortinget utenom MDG ja til prosjektet.
Både Kystverket og kommunene i området har brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger.
Bakgrunn: Rapport slaktet Stad skipstunnel
Ny pris: 9,4 milliarder
Den opprinnelige kostnadsrammen var på 5 milliarder 2025-kroner. I 2023 ble prosjektet satt på vent etter en ny prognose fra Kystverket på 7,1 milliarder.
I det siste kostnadsanslaget beløper prosjektet seg til 9,4 milliarder kroner.
– Vi må prioritere og snu på hver krone for å bruke pengene så effektivt som mulig. Derfor sier vi nei til dette prosjektet, som vi mener ikke forsvarer så stor pengebruk, sier Støre.
Han sier videre at det ikke går an å få gjennomført prosjektet rimeligere. Og at det på grunn av mye oppmerksomhet rundt skipstunnelen, er riktig at informasjonen kommer fram før forslaget til statsbudsjettet blir lagt fram.
– Ap i et nøtteskall
Gustav Landsverk i Kystverket liker ikke det han hører.
– Det er dessverre Arbeiderpartiet i et nøtteskall. Jeg håper de andre partiene, med Senterpartiet i spissen, kan ta det opp i Stortinget og lage et annet flertall.
– Så du har ikke gitt opp håpet helt enda?
– Nei, ikke hundre prosent. Jeg håper Senterpartiet og FrP snakker sammen. Får de med seg Høyre, er det flertall for, svarer Landsverk.
Skuffet, men har forståelse
Forbundsleder Brede Edvardsen i Norsk Arbeidsmandsforbund sier at det ikke var helt uventa at Stad skipstunnel skrotes i statsbudsjettet.
– Det har vært varslet en stund, for prisøkningen har vært vesentlig.
Likevel er forbundet skuffet over avgjørelsen, understreker Edvardsen.
– Vi er skuffet, for det har vært en viktig sak for forbundet i mange, mange år. Men vi har forståelse for at man må prioritere.
Forbundslederen presiserer at det blir en runde om saken i Stortinget, selv om den er ute av statsbudsjettet.
– Så får vi se hvordan det nye Stortinget stiller seg til dette, men jeg er ikke altfor optimistisk, sier Edvardsen.
Brede Edvardsen i Norsk Arbeidsmandsforbund har forståelse for at Stad skipstunnel nå ligger an til ikke å bli en realitet.
Jonas Sandboe

Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Nå: 0 stillingsannonser