JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skipstunnel

Skroter Stad skipstunnel: – Arbeiderpartiet i et nøtteskall

Regjeringen mener skipstunnel i Stad blir for dyrt. Det vekker reaksjoner.
Norge har hatt store planer om å bygge verdens første fullskala skipstunnel. Den skal eventuelt gi tryggere seilas forbi det værharde Stadlandet. Nå ser det ut til at den ikke blir bygget.

Norge har hatt store planer om å bygge verdens første fullskala skipstunnel. Den skal eventuelt gi tryggere seilas forbi det værharde Stadlandet. Nå ser det ut til at den ikke blir bygget.

Kystverket/Snøhetta/Plomp

Saken oppsummert

oystein@lomedia.no

– I forslaget til statsbudsjett vil vi gjøre det kjent at vi avslutter arbeidet med Stad skipstunnel. Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet.

Det sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til NRK.

Avgjørelsen har fått ulike reaksjoner.

Einar Lie, professor i økonomisk historie, kaller avgjørelsen «fornuftig». Erling Sande (Sp), stortingsrepresentant for Sogn og Fjordane, kaller det tidenes løftebrudd fra Arbeiderpartiet, ifølge NRK.

En annen som reagerer negativt, er Gustav Landsverk, representant for Arbeidsmandsforbundet i Kystverket. Han har lenge vært usikker på hvor interesserte Arbeiderpartiet har vært i å bygge.

– Jeg er skikkelig, skikkelig skuffa.

– Men det blir skikkelig, skikkelig dyrt?

– Joda, det var en høy pris. Men dette er et ledd i en lang rekke der Vestlandet blir nedprioritert, til fordel for prosjekter på Østlandet.

Brukt flere hundre millioner

Skipstunnelens hensikt var at skip skulle slippe å seile forbi værharde Stad.

Prosjektet har vært utredet mer enn 20 ganger siden 1990 og har vært ut og inn av statsbudsjettene i flere tiår.

I 2021 stemte alle partier på Stortinget utenom MDG ja til prosjektet.

Både Kystverket og kommunene i området har brukt flere hundre millioner kroner på eiendomskjøp, planlegging og tilrettelegginger.

Bakgrunn: Rapport slaktet Stad skipstunnel

Ny pris: 9,4 milliarder

Den opprinnelige kostnadsrammen var på 5 milliarder 2025-kroner. I 2023 ble prosjektet satt på vent etter en ny prognose fra Kystverket på 7,1 milliarder.

I det siste kostnadsanslaget beløper prosjektet seg til 9,4 milliarder kroner.

– Vi må prioritere og snu på hver krone for å bruke pengene så effektivt som mulig. Derfor sier vi nei til dette prosjektet, som vi mener ikke forsvarer så stor pengebruk, sier Støre.

Han sier videre at det ikke går an å få gjennomført prosjektet rimeligere. Og at det på grunn av mye oppmerksomhet rundt skipstunnelen, er riktig at informasjonen kommer fram før forslaget til statsbudsjettet blir lagt fram.

– Ap i et nøtteskall

Gustav Landsverk i Kystverket liker ikke det han hører.

– Det er dessverre Arbeiderpartiet i et nøtteskall. Jeg håper de andre partiene, med Senterpartiet i spissen, kan ta det opp i Stortinget og lage et annet flertall.

– Så du har ikke gitt opp håpet helt enda?

– Nei, ikke hundre prosent. Jeg håper Senterpartiet og FrP snakker sammen. Får de med seg Høyre, er det flertall for, svarer Landsverk.

Skuffet, men har forståelse

Forbundsleder Brede Edvardsen i Norsk Arbeidsmandsforbund sier at det ikke var helt uventa at Stad skipstunnel skrotes i statsbudsjettet.

– Det har vært varslet en stund, for prisøkningen har vært vesentlig.

Likevel er forbundet skuffet over avgjørelsen, understreker Edvardsen.

– Vi er skuffet, for det har vært en viktig sak for forbundet i mange, mange år. Men vi har forståelse for at man må prioritere.

Forbundslederen presiserer at det blir en runde om saken i Stortinget, selv om den er ute av statsbudsjettet.

– Så får vi se hvordan det nye Stortinget stiller seg til dette, men jeg er ikke altfor optimistisk, sier Edvardsen.

Brede Edvardsen i Norsk Arbeidsmandsforbund har forståelse for at Stad skipstunnel nå ligger an til ikke å bli en realitet.

Brede Edvardsen i Norsk Arbeidsmandsforbund har forståelse for at Stad skipstunnel nå ligger an til ikke å bli en realitet.

Jonas Sandboe

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss